|
|
|
|---|---|
|
Hej! Ja har ett blankslitet bakdäck å ett som nästan e nytt å ja undrar om man måste ha samma märke på båda däcken, lr kan man köpa ett annat märke till d ena? Tänkte inte kosta på så mycke på däck nu för d e ju snart dags för vinterdäck sen till nästa sommar blir d 17"... ///MVH Johan | |
|
Märket har ingen betydelse, huvudsaken är att du har lika däckdimension på samma hjulaxel. ____ Reach the door with a breath and a scream. |
|
| Det kan möjligtvis bli lite kuslig väghållning om du blandar däck. Svårt att säga på förhand. | |
|
Tack för svaren boys! ///MVH Johan |
|
|
Har man otur kan man få konstiga fel på bilen om man har olika fabrikat eller dimension på framdäcken! Jag har tex fått bromsar som drar snett och styrning som drar snett (får sitta och styra emot hela tiden). Fel som helt försvunnit när jag satt på två likadana framdäck. Dessa fenomen kan till och med inträffa med två däck av samma fabrikat men olika mönster. Senast jag hade det var på min M5 -95 där jag var på väg att ställa in framvagnen för att det drog svagt snett hela tiden. Det berodde på att ena framdäcket var aningen mer slitet än det andra och till slut åkte reservdäcket på som dels var sprillans nytt och dels hade ett annat mönster. Alla däcken var av märket Michelin och av samma dimension. Men innan jag jag lämnade in bilen för framvagnsjustering så bytte jag till nya däck. Och ser man på alla tendenser till att dra snett vid raktframkörning var plötsligt helt borta! Även om det i princip blir likadant med bakdäcken så tror jag dock inte att man märker det lika mycket eller till och med inte alls! Per L |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.