AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.080

jättevibrationer i framvagnan mellan 70-90 km/h

Sida 1 av 2
Ni
16
Nicko_
535i -90a
Hellu... När jag köpte min 535:a e34 och provkörde den då uppstod det vibrationer i framvagnen ibland just mellan 70-90 km/t, men när man bromsar till hårt då försvinner det... Förra ägaren sa att det var på grund av att bromsskiverna fram var skeva, och att klossarna var slut... jag bytte klossarna idag och kollade så att allting satt fast, skivorna bytte jag aldrig..trodde att det skulle bli bättre för att förra klossar var helt slut = inge belägg kvar alls... Vet nån om det är skiver som gör så att den vibrerar ibland eller kan det vara nåt stag, bussning?? Tacksam för svar! MVH Niklas
Är framhjulen balanserade?

___
//Peter Lundin

"When people are free to do as they please, they usually imitate each other."
Ni
16
Nicko_
535i -90a
det är nog inte fälgarna som gör det, det är som om nånting sitter löst känns det som...
po
35
pontuz
325i - 94
Hej.

Det kanske är dax för en framvagns inställning ?

MVH
53
31
535 MK3,5
BMW 523i -96
Hej
Jag har samma problem fast vid 90-110 det är en bussning i den undre länkarmen som är slut, byter du den så ska du nog se att det slutar. Men visst dom är inte billiga.

Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Instämmer i föregående talares inlägg, mycket troligt att det är casterstaget som är slut. Svårt att avgöra enbart okulärt, men byt du och det ska nog lösa ig. Själv butte jag 3 uppsättningar skivor innan jag hittade det riktiga felet:-(

*BAWORAK*
Ni
16
Nicko_
535i -90a
oki, tackar så mkt, är det lätt att byta? MVH Niklas
53
31
535 MK3,5
BMW 523i -96
Ja det är inte så svårt att byta. Det sitter med två skruvar en i karossen och en vid hjulet. lycka till....

Ni
16
Nicko_
535i -90a
Hur får man reda på vilken sida länkarmen ska bytas på? Jag röck lite i alla stag, men alla verkade okey... Nu är det ett måste att byta länkarmen iaf, för när jag åkte till jobbet för en timme sedan då började det vibrera i 110 å jag höll på att skita på mig... så då fick jag köra 70 km hela vägen..
53
31
535 MK3,5
BMW 523i -96
ok.

För att få bästa resultat är att du byter på bådasidorna men det blir DYRT..
Du kan ju också sparka på hjulen i längsled ( färdricktningen ) framåt å bakåt så kan du nog se om det är någon stor skillnad på båda sidorna och jämför eller så kan du krypa under och titta på bussningarna om det fins något kvar av gummit eller om det är någon skillnad på dom.
Jag kan je dig ett råd RING RUNT OCH KOLLA PRISER.... jag kan nog få tag i dom för ett pris på [stål] 500-600 Kr styck nya.. det finns två olika modeller ALU el STÅL.

Ha det å lyckat till...

Mvh kim

Ni
16
Nicko_
535i -90a
Har kollat bussningarna och alla andra stag nu men allt ser mkt fräsht ut...länkarmarna på båda sidorna såg nya ut, och inget glappade... plus att förra ägarn sa att länkarmarna ska vara nybytta, och det verkar stämma... men när jag åkte i 70 nyligen och bromsade då kom det typ samma vibrationer.. kan det ändå vara bromskivorna? det är lite skumt faktiskt...
Ni
16
Nicko_
535i -90a
kom på en till sak..men det tror jag inte kan stämma.. servopumpen funkar inte på bilen..kan det vara det kanske?
Dina problem låter som en oval fälg eller ett separerat däck. Ren obalans kommer först vid 90-110. Under det är det nått som inte är runt. Då skakar det även i lägre hasigheter. Hjulinställning gör inte att det skakar.
MVH Johan
53
31
535 MK3,5
BMW 523i -96
Nä det stämmer inte. Har du kollat på dom undre länkarmarna dom som går sett bakåt in mot växellådan.... och inte dom som går in mot morton..
Är den spårkänslig fram ?
Ligger bromsarna på ?
Du sa inann att beläggen var helt slut ! hur så bromsskivorna ut ?
Har du problemet i alla hastigheter 50-uppåt, slår det i ratten på lägre hastigheter när du bromsar ?
Och det är bara när du bromsar eller ?

Mitt problem är att det slår i ratten och att det nästan hoppar i bilen mellan 90-110 Km..

53
31
535 MK3,5
BMW 523i -96
Kan också ha med däcken att göra
som MR_Piggelin säger. Man måste ju kolla upp dom olika facktorrer på vad som är fel.

Enorma vibrationer kan uppstå on du har obalans OCH slut stötdämpare. Då gör obalansen att hjulet börjar hoppa när stötdämparen inte orkar hålla emot. Har känt detta på en kundbil på jobbet. (Jobbar på en däckfirma) Det var det värsta jag känt. Hela franvagnen på bilen började hoppa och skaka. Känn på stötdämparna. Det kan visa sig redan i låga farter om det är mycket obalans i framdäcken.
MVH /Johan
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Du har mail.

Ni
16
Nicko_
535i -90a
har kollat lite närmare på det där... och nu vet jag iaf att när jag kör i 60-70 och bromsar lite löst då uppstår dom vibrationer jag pratar om också, och så måste jag bromsa kraftigt för att det ska sluta... så allt lutar sej väl till skivorna? när jag bytte belägena då var ena skivan sliten mkt mer på ena sida..och att det var mycket spår... jag hade inte råd att byta skiver då, så då bytte jag endast belägena... men imorgon ska jag iaf testa å byta plats på fram och bakhjul, sedan ska jag kika på dämparna, men när man "gungar" på bilen i fram då är den stum.. men.. bilen är mycket lägre i bak än i fram, är som om att det sitter sänkfjädrar i bak men inte i fram.. `!? ska prova mej fram lite imorgon och hoppas att jag kommer fram till nåt... Tack för alla svar!! Trevlig helg! MVH Niklas
53
31
535 MK3,5
BMW 523i -96
Hej Nicko/Niklas.
Skriv ett svar när du har hittat felet så att vi inte ska oroa oss.
BMW POWER GÅR INTE ATT TA FEL PÅ DET ÄR JU EN BRA BIL.........

Jag har liknande problem på en BMW 528 -97.

När man kör så är där inga problem. Efter 5 min vardagskörning så börjar små vibrationer dyka upp när man bromsar och efter kanske 30min så börjar det vibrera duktigt i ratten.

Vi har bytt belägg och skivor 2ggr fram utan någon skillnad.
Däcken är balanserade nyligen.

Bromsar man jätteförsiktigt så vibrerar det inte alls, bromsar man som normalt så vibrerar det och vid kraftfull inbromsning så försvinner vibrationerna med. Ibland kan det sluta vibrera för en kort stund för att återkomma vid nästa inbromsning.

Jag utesluter att det är skivorna/beläggen eftersom det är så oregelbundet, har ni någon aning om vad det kan vara? Jag läste att ni skrev om bussningar. Vad tror ni?
Cy
375
CypherX
525 e34 -89
520 e34 -88 *motorras!*
nicko:
Här har du ena staget till bra pris på tradera, Länk ifall du kommer fram till att casterstagen är dåliga...

MvH Thomas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.