|
|
|
|---|---|
|
Hej.. Är på jakt efter en E36, en som är rätt billig i drift. Har kollat mest efter 318is och 320 med runt 20k mil på mätaren, men nu har jag hittat en 323 till ett bra pris som verkar fräsch. Den har dock gått 24 000mil.. har läst att m52 ska vara rätt skottsäker, men hur långt brukar dom gå egentligen innan det är dags att byta lite dyrare delar? Hur länge brukar topparna och vanos hålla på dessa spisar? Tacksam för svar.. mvh Alex | |
|
Det beror precis på hur den är skött, själv är jag inte rädd för att köpa en fin långmilare, priset blir ju därefter. Jag sålde min 518 i våras, som jag ägt sen 97, och den hade gått 40000 mil och bilen var fortfarande helt ok, förutom att rosten hade tagit den en del. Min 520 har nu gått 29000 och jag har aldrig gjort nåt med motorn. BMW CS #5206 |
|
|
Det beror precis på hur den är skött, själv är jag inte rädd för att köpa en fin långmilare, priset blir ju därefter. Jag sålde min 518 i våras, som jag ägt sen 97, och den hade gått 40000 mil och bilen var fortfarande helt ok, förutom att rosten hade tagit den en del. Min 520 har nu gått 29000 och jag har aldrig gjort nåt med motorn. BMW CS #5206 |
|
|
M52 är mycket riktigt skottsäker och bör utan problem klara 40kmil om den servas regelbundet. Dock brukar vissa slitagedelar vid 20kmil behövas bytas på E36 (och många andra bilar). Kolla läckage i styrväxel och bakaxel, stötdämpare, fjädrar, bakvagnsbussningar och spindelleder. Om vattenpumpen inte bytts lär det nog vara hög tid för detta med. De motorhaverier jag läst mig till ang. M52 har dessa oftast varit relaterat till vattenpumps haveri med efterföljande överhettning som kan leda till att toppen spricker. mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 Renault gör sig bäst på flaska med svart etikett :-) |
|
|
Som sagt är det en långmilare får ju priset blir därefter. Och då har du ju fler pengar över till reservdelar om det skulle skita sig. Historik är ju väldigt viktigt påen långmilare också. Vid minsta tveksamhet. Köp en annan. |
|
|
Jag har en 323i till salu! mejla mig om du vill ha info om bilen. Lite off topic men ni får ursäkta! |
|
|
Har en 323i -96 som gått 26k mil. Kan inte påstå att någonting överraskande har dykt upp. Nyss gav en bakstötdämpare upp, för några tusen mil sedan behövde termostat och vattenpump bytas. Då och då har det varit ett och annat småfel, någon abs-givare och någon bussning etc - men inget förvånande. Abret är väl att styrväxeln börjar bli glapp, dock inte man man märker det som chaufför än så länge. /Jörgen -- Merit: Växlat till 3:an i 160km/h med en Volvo 240. Kopplingen sa pang. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.