|
|
|
|---|---|
|
Blir tokig på en bult jag inte får bort! Har provat med att värma med Gasol, säkert 10burkar 5-56.. långa o korta momentarmar. Har ingen tillgång till tryckluft. ngn som har nåt tips om hur jag får loss den? Bulten i fråga sitter i mitten av navet. Never before has one car done so much for so many, thank god for e30 | |
|
mitten av navet? eftersom du skriver att det rör sig om en bult antar jag att du menar bulten som håller vevaxeldrevet? om du har motorn i bilen så lägg i 4an, dra handbromsen samt han ngn som håller på fotbromsen medans du tar loss bulten! lämpligt verktyg är hylsa på fast handtag och sen förläng med järnrör, minst 1,5 m gärna mer... MVH Johan K |
|
|
just det, den skall dras med 410 nm...hoppas nu att det är samma bult som du menar :) tror dock nu vid närmare eftertanke att du menar centrummuttern i hjulnavet som håller hjullagret? den kan ju vara ett helvete, på min banbil fick jag kapa ner den försiktigt med vinkelslip tills den blev så tunn att man kunde slå loss den med stämjärn..tar tid men funkar, var försiktig så att du inte skadar gängorna på axeltappen! MVH Johan K |
|
|
Är det hjulnavet du menar? I så fall är det en mutter som är låst med ett bleck som man pressar in sedan muttern är dragen med rätt moment. Kolla så du inte glömt att demontera detta låsbleck. Om det är gjort så kan du prova att köra lös muttern. Se till att du har en rejäl hylsa, ett riktigt drag skaft och ett rejält rör att förlänga dragskaftet med. Om muttern sitter på vänster sida får du backa och om den sitter på höger så kör du framåt. Du tar alltså hjälp av marken för att låsa verktyget och låter bilen gör jobbet. Har själv gjort detta en gång när jag fick punktering på en lastbil. Mvh Danne. |
|
|
Okok, Det hjälpte. Tack för hjälpen. Mvh Claes Never before has one car done so much for so many, thank god for e30 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.