|
|
|
|---|---|
|
Hej, När jag hörde mig för om mototvärmaralternativ till min E38 750 hos min lokale DEFA handlare, så sa han att DEFA hade ett komplett paket för E38 inkl motorvärmare för ca 5500SEK + installation. Efter vad jag hade hört här på forumet skulle det inte finnas en motorvärmare för 750, så jag tänkte frågat efter pris på den DEFA oljevärmare för Lamborghini traktorer som andra här på forumet installerat med framgång, men killen kollade i sin lista och där fanns ett annat oljevärmarartikelnummer listat för E38 750... - Är det någon som vet något om denna värmare DEFA listar (om den är OK att installera)? - Är ett sådant här "komplettpaket" ett bra alternativ? - Är DEFa-priset vettigt? - Nån som installerat och vet vad jobbet kostade? Eller är det bättre att göra jobbet själv om man är rädd om sin bil och vill ha en snygg installation? - Finns andra fabrikat som är värda att jämföra med? Calix?? Mvh. /Kjell | |
|
Jasså så dom menar att DEFA nu kommit med en oljevärmare avsedd för V12an? Inte vad jag kan se på deras hemsida i alla fall, www.defa.com. Har du fått något art-nr? Om det nu finns så fungerar den säkert lika bra (eller om möjligt bättre) som den oljevärmare som INTE är avsedd för bilen.. eller så är det samma värmare =) Priset lät dock i saftigaste laget. Var det med laddare och en massa annat extra så kanske det är möjligt, men jag har för mig att mina grejer inte kostade mer än ett par tusen på sin höjd. Har inte kvar kvittot tyvärr.. |
|
|
Jag har också letat på DEFAs site utan att hitta detta, det är vad jag tycker är konstigt... Det var på mitt lokala Ditec-center, som också monterar DEFA grejor, som jag fick denna info. Han slog i en lista från DEFA, och hittade och visade mig alternativet för 750 E38 med M73 motor. Art.nr var inte det för Lamborghini-modellen, men jag missade att notera numret. Skall åka dit igen och be att få det. Priset var för den "stora satsen" innehållande: oljevärmare, kupevärmare, batteriunderhållsladdare, ON/OFF-tidur, 220V grenuttag i kupén, liten anslutningskontakt att montera t.ex i fronten under reg.plåten, samt alla kablar för att förbinda dessa enheter. Det var inkl moms. Vad jag primärt är ute efter är oljevärmaren, men jag hade separat tänkt montera en C-TEK batteriladdare också för att hålla batteriet i skick pga att jag kör mycket småsträckor. Men det är ju skönt med en kupevärmare, och kablage till dessa grejor behöver jag ju. Det är väl bara tiduret jag inte är så intresserd av då min stolpe har sådant, men om allt hänger ihop på ett bra sätt så tänkte jag att det kanske kan vara vettigt att satsa på detta kit med en gång... Mvh. /Kjell |
|
|
Hm vart ska man ha tiduret? I kupén skulle då inte jag vilja ha något! Underhållsladdare till batteriet kan man få för ett par hundra kr. Skarvsladdar, grenkontakt och kupéuttag drar nog inte i väg så många hundringar heller. Ska bli intressant att få höra modellnumret på värmaren! |
|
|
Mekonomen har grejor,hade sats till v12:an för 3495.Bara att knappa in reg nr och söka varan. >>Länk mvh 528:Länk |
|
|
Den satsen som Mekonomen har för 3495 måste det vara som de slog upp för mig på Ditec, det var ju rätt stor skillnad i pris :-) Tiduret ser inte alltför illa ut verkar det som, men om jag skall ha det i kupén sätter jag det nog i askkoppen eller på annat dolt men lättåtkomligt ställe. Skall kolla om man kan låta bli att montera det helt. Mvh. /Kjell |
|
|
Är inte det där kontaktvärmare? Alltså inte oljevärmare.. Enligt min BMW ÅF så har man slutat sälja original kontaktvärmarna för att dom inte var bra. Dessutom var monteringen mer eller mindre omöljig och svindyr! |
|
|
Vissa motorer erbjuds endast kontaktvärmare av olika orsaker har det på min bil och den ger ju en viss strålningsvärme eftersom den är på mera watt gentemot en doppvärmare.Kan nämna ett fall där en bekant har en 523i(e39) med doppvärmare och fick problem att bilen gick varm ofta,bilen åkte ut och in på 2st olika verkstäder varav en var märkesverkstad eftersom allt fungerade okej fast kylsytemet var luftat enligt regelboken gick motorn ändå varm.Efter en massa turer så var det en mek som sa att vi tar bort doppvärmaren och ser om det blir bättre,vips så fungerar bilen kylsytem perfekt,mekens analys var att det bildades luftfickor p.g.a doppvärmaren. mvh 528:Länk |
|
|
En oljevärmare sitter i oljetråget... och stör inte kylsystemet. Kontaktvärmare (blockvärmare) skall tydligen inte fungera bra på M70/73. Vattenvärmare känns lite osäkert... |
|
|
Uppdatering: Det visade sig inte stämma att min DEFA handlare hade en motorvärmare till 750 i sin standardlista, det han visade mig var DEFA-paketet utan motorvärmare som är samma för alla bilar, sedan väljer man till motorvärmaren för specifik bilmodell. Och en sådan fanns mycket riktigt inte för 750 i DEFAs listor. Jag har gått och lurat på att köpa ett kit och installera själv, men fritiden har varit knapp så i förra veckan bokade jag en tid på Ditec-centret "Mölndals Bilvårdscenter" på Göteborgsvägen för installation av komplett Varm-Up kit, inkl oljevärmare nr623 som Johan_S hade låtit montera med framgång. Jag fick grejorna installerade i tisdags. Meken gruffade lite om att det var en jäkla trång bil att montera i, men i övrigt hade allt gått väl. Värmaren tyckte han verkade bra och "den passade ju bara på ett sätt efter 90grader krökning". Har nu testkört under resterande veckan och är hittills mycket nöjd, men det har ju iofs inte varit så kallt i veckan så jag avvaktar med att säga att systemet är jättebra tills jag sett hur det verkar i lite mer kyla. Återkommer med rapport. Mvh. /Kjell |
|
|
Kjell: Du kommer att vara nöjd även i sträng kyla! (troligen behöver värmaren sitta i ganska länge dock - jag har min i 24h eftersom att elen ingår i kallgaragehyran). Jo, den måste bockas 90 grader, det stämmer :) Jag kan också meddela att oljan såg och luktade hur fin ut som helst vid bytet jag gjorde här om dagen, och har då haft i värmaren hela vintern. Så någon tendens till att man bränner oljan verkar det inte vara heller. |
|
|
Johan, har du testat HUR länge värmaren behöver vara på för att ge tillräcklig värme?? Vid mina tester hittills har jag nämligen inte varit säker på om den varit på tillräckligt länge... Jag har också fixat 24h-el vid min parkerinsplats så den delen är OK, men mitt Warm-Up system försöker ju vara lite smart och räknar ut påslagningstiden i förhållande till yttertemperaturen (i Automatik-läge), vilket hamnar typiskt på 1-3 timmar innan inprogrammerad "åk-iväg-tid". Om man inte åker då så kommer värmaren att vara på i 2 timmar efter den tiden, sedan slår den av ("oversleep"-funktion). Förutom automatikläget kan jag sätta den att starta 1-2-eller 3 timmar före inprogrammerad åk-iväg tid, om jag sätter tiden 2 timmar jag verkligen skall åka ger max 5 timmar värmning. Kan det räcka tror du?? Warm-Up:en styr ju kupevärmaren också, men tyvärr kan man inte ställa in olika långa tider för motor- och kupevärmaren, utan de slås på samtidigt. Och jag tror inte att jag regelbundet vill ha kupevärmaren på i många timmar i sträck ens på det låga effektläget, för jag är rädd att den då för skinnnet på framför allt passagerarstolen att torka och spricka... Kör du även med kupevärmare 24h? Mvh. /Kjell |
|
|
Jasså det finns såna finesser nu för tiden? =) Nä jag har som aldrig testat, men nog räcker det säkert 1-2 timmar före. Jo jag har i kupévärmaren konstant, verkar inte vara någon fara för skinnet heller. Man kan ju inte påstå att det känns som att luften är speciellt torr när man hoppar in i kupén. Är man orolig för skinnet är det nog bara att smörja det nån extra gång. Är det förresten bra om skinnet står allt för ofta i -20 grader tro? Vore jag du skulle jag slå av automatiken och ha igång den konstant, inte vet man ju alltid när man kommer på att man behöver bilen. Att behöva kallstarta och sätta sig i en frusen kupé känns inte kul. Kanske inte så bra för miljön att slösa ström, men vad tusan... lite självisk måste man få vara ibland :) Förhoppningsvis kommer elen från någon miljövänlig källa :) Förresten är det nog värre att köra med iskall motor ett antal gånger än att förbruka lite extra ström i "onödan". |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.