AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.134

Topplocksbultar m30

ga
49
garmo
525i -89
Hur pass viktigt är det att man byter till nya topplocksbultar när man monterat ny topp? 730i -88. Läste någonstans att det fanns en nyare och äldre version av bultarna. Den äldre är den vanliga sexkantiga och det är denna jag har. Och den ska man inte "återanvända" om jag förstod det rätt?

Nu är det nämligen så att jag redan har dragit åt toppen med dom gamla bultarna. Packningen är redan tillkladdad osv. Måste jag skruva lös och byta till nya?

TAcksam för svar.
jag skulle aldrig få för mig att återanvända toppbultar, inte ens om det var fullt möjligt..har precis bytt ventiltätningar och kam på min e30 och det satt dom gamla sexkantsbultarna på från början som är kända för att kunna gå av på grund av för mycket härdning...köper man nya bultar får man torxbultar som är sträckbultar och dessa skall man inte återanvända! i ditt fall hade jag lossat och bytt till nya toppbultar, vet inte om sexkantsbultarna till m30 är drabbade av samma fel som m20ins toppbultar dock!

MVH
Johan K
ga
49
garmo
525i -89
Mm, jag har tänkt byta nu då jag har läst lite mer om det. Men grejen är ju att jag redan har dragit åt bultarna. Sätter sig inte toppackningen och toppen när man väl har dragit åt? Det kanske går att byta ändå om man tar och byter ut en för en utan att skruva ur alla samtidigt?
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
1972 var i alla fall en bra årgång för toppbultarna! Har återanvänt dom åtminstone 3 ggr. Hittills har bilen gått 68.000 mil utan problem!

Har aldrig bytt till nya toppbultar på någon bil (av den gamla icke sträcktypen) oavsett om det varit trimmat eller ej. VOLVO B18, Renault 10, 3.0S, 635, VW1200, VW1600, Austin Cooper, Austin Cooper S, VOLVO 242, Autobianchi A112 bara för att ta några.

Per L

tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
1972 var i alla fall en bra årgång för toppbultarna! haha den var bra.
Bultarna på M10 och M30 är inte av sträcktyp så dom går bra att återanvända,så låt dom sitta.

Mvh/Micke

Paap Reeder
.. helt ok trucker.
Mina har jag monterat minst 4 ggr ... no problems.
Torxen däremot är sträckbultar.

MVH /// Paap R
ga
49
garmo
525i -89
Ok. Skönt att höra :) Slipper jag lägga ut 500kr extra och massa jobb. Bultarna som sitter där nu har nog bara gått strax över 5000 mil ändå så det borde gå bra. Anledningen till att jag byter topp igen efter bara 5000 mil är att en av banjobultarna till oljespritsarröret hade lossnat. Kammen smorslades inte och det var ordentliga spår... Förmodligen verkstadsslarv.

Bilen har nu stått i kanske 2-3 år så jag undrar om nu har nå tips inför uppstarten nu. Någonting jag ska tänka på?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.