|
|
|
|---|---|
|
Som bekant kom M62 i en reviderad version (M62TU) 9/98. Jag tittar på en E38 som är tillverkad just 9/98. Den har de nya strålkastarna och baklyktorna, men de kan ju vara eftermonterade, och jag skulle vilja vara säker på att den har den nya motorn. Någon som känner till några visuella skillnader mellan M62 och M62TU? (Jag provade att ringa BMW och slå på chassienumret, men i deras register framgår det inte vilken typ det är, dvs det står M62 oavsett om det är M62 eller M62TU.) | |
| Det stämmer inte. BMW vet visst om det är M62 eller M62/TU. Här är en utskrift på min bil från BMW Solna, notera "Engine: M62/TU" en bit ned. Står det bara M62 är det nog bara M62... Länk | |
|
Alla BMW-handlare har inte tillgång till ASAP-systemet där man får fram den data om bilen som W2k länkar till. Om du, GunnarG, ger mig de sju sista siffrorna i chassinumret så kan jag ta fram info om bilen. /Masten Varför äta Omega-3 när man kan köra Zäta-3? |
|
|
Masten, på VIN-decodern ser man inte /TU. :) Står bara M62 där på min... Wilhelm Svenselius |
|
|
Nä, men det är inte heller VIN-decodern jag använder mig av. Har full tillgång till ASAP med allt vad det innebär, och det är fortfarande bara de sju sista tecknen i chassinumret man behöver då. /Masten Varför äta Omega-3 när man kan köra Zäta-3? |
|
|
Jasså, har du såna resurser? Jaja, du vinner .. den här gången .. >;) Wilhelm Svenselius |
|
|
Vad är skillnaden på motorerna? Hur kollar man vilken man har eller när bilen är tillverkad? |
|
|
ravve: M62/TU har VANOS, alltså variabla ventiltider, på insugsidan. Ger något bättre maxvrid (440Nm istf 420Nm) och något sänkt förbrukning (mest i teorin). Du kan se vilken du har om du frågar en BMW-handlare med ASAP-systemet om en lista på din bils specar. En dylik lista ser ut typ så här: Länk (min bil). På en av de översta raderna står det Engine, där kan man tydligt se om det är en M62 eller en M62/TU... Wilhelm Svenselius |
|
|
ravve: du kan också knappa in de sista 7 tecknen från chassinumret här Länk så får du redan på när bilen är tillverkad. ___ //Ulf |
|
|
Vehicle code DE61 Series E39 Model 540i Body type saloon Catalog model ECE Production date 1998 / 03 Engine M62 Transmission Automatic Steering Left Catalyzer YES De va ju synd... Då har jag alltså ingen VANOS? |
|
|
ravve: Din bil är tillverkad inna 98/09 så den har inte Vanos. // Mvh Andreas Min 540i6 Länk |
|
| Saknar den något annat? | |
|
Hej BMW VIN Decoder:s (www.bmw-z1.com/VIN/Vindecode-e.cgi) information angående ”Engine” avviker ibland från den information som lämnas av ASAP. I en utskrift från 2003-11-25 påstår VIN Decoder:n , i den översta tabellen, att motorn i min bil är en M62 och i den nedersta tabellen (Additional Information …) att den är en M62/TU. Numera påstår den att motorn är en M62 i båda tabellerna. Enligt ASAP, från 2005-04-14, har jag dock en M62/TU i bilen. Detta bekräftas också av BMW Diagnos Systemet som 2001-03-08 anger modellen som 535i_M_M62/TU_LIM. Bilen är tillverkad (Production Date) 1999-02-09. Ha det gott Ellinas |
|
|
Jag har förstått det som att VIN-decodern inte kan visa vilken exakt motortyp man har, bara "familjen" (så M62 och M62/TU visas båda som M62). Har man bara VIN-decodern att tillgå så är det bilens tillverkningsdatum som avgör, se tsaros inlägg. Wilhelm Svenselius |
|
| Min är också tillverkad 98/09 och HAR Vanos, dock står det bara M62 på VIN-decodern. | |
|
Menar ni inte dubbelvanos? Eller kan det verkligen stämma at BMW struntade i VANOS efter att infört det på E34an? Skumt att en E39 inte skulle ha enkelvanos om föregångaren hade det??? *BAWORAK* |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
535-540 M62= V8 hade inte Vansos före 09/98 ,inte vaken Svante :) ///MVH Hasso Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.