AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
969

Typ av diod i stora datorn?

32
255
328 Coupé
328i Coupé -97
Hej! Skulle vara mkt tacksam om någon kunde berätta vilken typ/namn det är på dioderna i stora färddatorn. Ser nämligen inga siffror i min klock-display.
32
255
328 Coupé
328i Coupé -97
Är det ingen som vet - e det så, e det så? Tycker ni att det är rimligt att inte en enda själ på ett helt forum inte vet något om dessa dioder, e det så?
OM det är lysdioder som bakrundsbelysning så lär det bli rätt svårt att få fram typbeteckningen. Man får nog titta på dom och köpa motsvarande färg/kapsling/anslutningar osv. Lysdioder har inte som glödlampor en viss drivspänning/effekt (på den nivå vi rör oss här) alla jobbar med 10-20 mA drivström så det är bara att byta. OBS polariteten, måste vändas rätt.
Så är det det här med livslängden: Lysdioder går normalt inte sönder, ingen glödtråd osv. Lyser flera 100K timmar, jag tror det är nåt annat fel, eller en vanlig glödlampa.

FP
32
255
328 Coupé
328i Coupé -97
Tack för ditt svar Rolf. Grejen är den att jag var på BMW och bytte styrenhet till min klima och på hemvägen såg jag att det var svart i rutan för digitalklockan, möjligt att de har ruckat omkring där när de monterat i/ur kliman. Så troligt är väl att det är en lampa som pajat, eller...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.