AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
752

Steptronic problematik?!

FlashZZZ
Hej,
Äger en 523IA -98 med steptronic växellåda. På morgonen när jag tar bilen ur garaget och åker till jobbet så tycker jag att lådan beter sig lite underligt. Det verkar som att den ligger kvar på låga växlar för länge d.v.s den är ovillig att växla upp, inte förrän man gasar på rejält och varvar upp motorn så växlar den upp. Sedan efter att man kört ett tag och motorn blivit varm, verkar allt funka normalt och lådan växlar tidigare och den känns mycket smidigare. Någon som har liknande problem eller vet vad detta kan bero på??.
När sedan bilen har stått en längre tid är det likadant igen tills motorn har blivit varm och då funkar den normalt igen.
to
310
toksmurfen
Z3 2.8 -97
XC70 D3 AWD Polestar -12
Halloj
På Volvo vet jag att automatlådorna ligger kvar lite längre på växlarna så att lådan blir varm snabbt.
Antar att det kanske är liknande på din BMW och troligtvis inget att bry sig i om lådan fungerar normalt i övrigt.

//Daniel
Ca
557
Carl 123
330 cab -01
116 -06
Hej!

Har hört att det finns nåt kallstartsprogram eller liknande. Min är likadan.

Carl
Visa användare
423
Pajala
E60 525ia M-Sport -04
den kan vara så att oljan börjar bli lite gammal i din bil om du inte har märkt av det tidigare.

Sen så ska bilen bete sig så enligt vissa på detta forum, det är bara för att kattarna ska snabbt komma upp i rätt arbetstemperatur, inte LÅDAN som ska bli varm.

Min 540 gör likadant, även efter ett oljebyte, den håller ut lite längre på växlarna innan motorn har nått normal temp, sen växlar den mjukt igen.

########
# PAJALA #
########
FlashZZZ
OK, då vet jag att allt är normalt:-)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Lådan går på sportläget (kallstartsprogram) en stund bara för att få upp tempen på kattarna så fort som möjligt.

///MVH Hasso
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.