|
Sida 7 av 7
|
|
|---|---|
chrille70 |
Enligt mitt tycke matchar Audi ingen BMW, för BMW ställer Audi mot väggen på alla områden! /Chrille |
|
chrille70> Speciellt på områden som rostskydd och fyrhjulsdrift och så? Vettig frågeställning som spårade ur i en massa trams. Både BMW och Audi hör till dom bättre bilarna på marknaden, vilken man själv väljer beror helt på personliga preferenser. Bara för att vissa uppskattar bakhjulsdrift på vinterväg, gör det inte allt framhjulsdrivet eller fyrkrafsat till skit. Var jävligt Audi-skeptisk förr, men efter runt 4000 mil med 2.8:an inser jag hur löjligt det var. Audin är en förbannat bra bil, liksom det mesta med BMW-märke på bakluckan. Som någon på NA har som signatur. Bilentusiast UTAN märkespreferenser. Tänk om fler var sådana :) |
|
chrille70 |
Anledningen till att jag inte har så mycket till övers för Audi är att jag själv varit (missnöjd) Audi-ägare: Köpte en sprillans ny A4 1,8T Quattro Avant -99 för nära på 300kkr. En väldigt snygg bil som till en början kändes helt rätt, men ganska snart började den krångla. Problem med både gnekande och gnisslande länkarmar, en uppsjö elfel och ett driftsstopp. Att verkstan dessutom var ett enda mörker att ha och göra med gjorde inte saken bättre. Bytte efter ca 1,5 år till en VW Passat 1,8T Variant -00 som inte var ett dugg bättre. Den blev bara ett drygt halvår gammal i min ägo! Men då hade jag definitivt fått nog av allt vad VAG heter och bytte till en ny BMW 325 Touring-01, som gick 8000 mil helt problemfritt. Även i övrigt tycker jag BMW:n är helt överlägsen. Tycker t o m att bakhjulsdriften i kombination med antisladd funkar minst lika bra som Audins 4WD i vinterföre! Och vilken skillnad i bemötandet när man ska lämna in bilen på service! Så aldrig mer en Audi/VAG. De lyckades inte vinna mitt förtoende vilket å andra sidan BMW gjort! Mvh Chrille |
|
chrille70> Synd att du, tillsammans med många andra, har haft bekymmer med A4 och Passaten. Minns jag inte helt fel så har även BMW haft vissa problem med sina lättmetallänkarmar. Hur som, inget som ska accepteras på nya bilar, även om det så skulle vara en Skoda. Problemen på nybilarna har jag ingen egen erfarenhet av än, harvar fortfarande omkring bland dom skapligt inköra årsmodellerna. Vad det gäller bemötandet på verkstäderna är jag tämligen nöjd med båda märkena. BMW här (Autowåx) har riktigt trevlig service- och reservdelspersonal, alltid trevligt bemött. Hos VAG (Lecab) har jag alltid blivit trevligt bemött av reservdelskillarna som är ruggigt bra att ha att göra med, och plåtverkstaden, som dessutom gjorde ett fint jobb. Verkstaden där har jag ingen erfarenhet av, verkstadsjobben görs hos Grums Motor, som är aukt VAG. Snabba (kom i eftermiddag..) trevliga och med rätt pris. Det svåra blir när man ska välja tjänstebil, när den dagen kommer. Kommer inte bli lätt att välja :) |
|
chrille70 |
Hangaround, Har blivit otrevligt bemött av Bilmetro, VAG i Dalarna, där jag bodde förut. Noll servicekänsla och långa väntetider (typ, kom om tre veckor så ska vi byta den där glödlampan i instrumentpanelen...). Man fick liksom känslan av att man var till besvär då man kom dit med sin sprillans nya, krånglande trehundratusenkronors-Audi... Fullständigt oacceptabelt!!! BMW:s service är mycket bättre. Både Ekströms Bil i Borlänge (som f ö gick i konkurs för ca ett år sedan) och Lindholms Bil i Umeå, där jag bor numera, var/är väldigt bra att ha göra med. Bra och snabb service och inget knussel. Mvh Chrille |
| chrille70> Håller med fullständigt, det bemötandet är fullständigt oacceptabelt. Verkar som att Karlstad är rätt ort om man äger tyskt då, vi verkar över lag ha kompetenta verkstäder, även när det gäller att pyssla om bilägaren. | |
chrille70 |
Hangaround> Ja, det är väl där som sola alltid skiner... :D Mvh Chrille |
| chrille70> Ojaa, ovan molnen i alla fall. NWT hade nån notis häromdagen att vi var på väg mot nytt regnrekord, sedan notisen var införd har det bara regnat... Får väl byta in Audin mot en styrpulpet, snart kommer väl nån av dom allt vanligare översvämningarna :) | |
|
Hangaround: Kan man inte bogsera vattenskidåkare (eller nåt) med sin Ådi? Det har jag sett på reklamen ;o) Vilken tur att man har valt att hoppa över Arvika-dreten i år då. Håller med mycket av det som skrivs nu på slutet, det är ju inte bara en bil man investerar i, man ska vara nöjd med servicen också. Synd på Audi som säkert gör helt suveräna bilar att VAG ska ha så tråkig service (generaliserande, men sant för det mesta). |
|
|
davidvpt> Lyckas jag bara få tummen ur och montera den där j*vla dragkroken nån gång kan jag bogsera 1900 kg vattenskidåkare efter bilen :) Håll tummarna för fint väder under Afrikafestivalen ändå, jag ska nog dit... :) |
|
|
hahaha. Inte chans att 330i har en chans mot audi S4 2,2T 230hk. S4 drar ifrån lätt M3 3.0 i start och hela loppet. Har film på det. BMW- vågar aldrig stå för när de blir omkörda, jag har haft innan M3, 328 och en chippad 325 S4 och S2 lekte av mig. iallfall i start och i högre farter. Så nu har jag gått över till en Audi s4. MYCKET nöjd. Men en sak "BMW har bättre väghållning" "tyskar båda två" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.