|
Sida 3 av 7
|
|
|---|---|
|
Visserligen borde jag inte ta åt mig men jag känner att det finns missförstånd att rätta till. Jag är vad ni skulle kalla för "en yngre förare" men jag har ett bilintresse som har brunnit med enorm frenesi så långt tillbaka i tiden jag kan minnas (vid fem års ålder gick jag fram till några raggare och frågade om deras pontiac var en trans-am eller en vanlig firebird) och jag är vid det här laget mycket påläst vad det gäller bilar. Jag har kört andra märken än BMW (bl.a VW, Volvo, Ford, Nissan, hyundai och en del annat) men tycker fortfarande att det är svårt att jämföra något av detta med bmw. Att en 540iA från -93 t.ex känns betydligt gedignare, mer påkostad och komfortablare än en Golf IV från -01. trots att den senare kostar det dubbla (160 papp mot en beg. 540 -93:a som går på mellan 70-80") för att inte tala om vad som är roligast... Till braxen: Det kanske finns yngre BMW ägare som inte är uppvuxna i en bondhåla med rinnande snus i överläppen och en obeskrivlig vilja att visa upp sig? Det kanske även finns unga förare som kan uppskatta sin bils kvaliteter och skiter fullständigt i om de andra säger bu eller bä. Eller också har jag fel om det här med förutfattade meningar. För visst är det så här: 30-talister är bakåtsträvare som lyssnar på jazz 40-talister är konservativa elvisfanns som kör PV och hänger i folkparker 50-talister är hippiesträvande och solidariska människor som lyssnar på hoola bandoola och röker gräs 60-talister är nallesnackande yuppies' som säljer fastigheter, frossar i aktier och kör porsche. 70-talister är överviktiga, presskåta IT-konsulter som går in i väggen 80-talister är okunniga lymmlar som bara åker omkring i sina bumsar för att ragga upp fjortisar vid den lokala pizzerian/korvmojjen. När vi inte bara slänger gatsten förstås... Nej just det. Man kanske inte skall dra alla efter en kam? |
|
|
Helt rätt Anders Alj'en! På dom bara! Det är precis det jag säger, varför vara så inskränkt att bara titta på ett bilmärke, vilket det än må vara? Saab, Volvo eller BMW? Vilket spelar ingen roll egentligen, bara man är nöjd. MEN varför vara NÖJD? Den dagen man är nöjd har man inget att se fram emot, inget att drömma om, inget att längta efter... är det ett liv att leva? Oavsett om DU tycker att BMW M5 är VÄRLDENS bästa bil, så tror jag säkert att när BMW släpper BMW M5+ eller vad den nu heter (för jag LOVAR, det KOMMER att komma BÄTTRE bilar än M5 från BMW... (sorry)) så kommer DU och många andra att tycka att den är BÄST! Vad jag menar är att val av bilmärke, val av bilmodell, kvalité eller vad det nu må vara är FRUKTANSVÄRT SUBJEKTIVT! Sluta tjafsa om att MIN BIL ÄR BÄST! För det är den INTE, oavsett om det är en 750, 850 eller en Alpina. Det finns ALLTID en bättre bil här i världen. SORRY! |
|
|
stt! Din bil är ju bäst =) Anders Alj! Jag skrev det som ett skämt ! Jag vet att det finns dom som inte använder sin Bimmer som penisförlängare, men det är dom som gör det man ser mest av ! Jag tycker förövrigt att denna tråd är löjlig, eftersom den likt många andra trådar på detta forum då en del bara vill smutskasta andra märken för att höja sin bils märke till skyarna (Saab har iallafall lykats med att lämna marken =). Varför inte helt enkelt bara skita i om någons annan bilmodell är snabbare eller "bättre" ?! Köp (om man har råd) och kör den bil man gillar och trivs i, och sedan kan man bara ta det lungt och glida fram i trafiken och vara glad istället för att hävda sig ! Funktion före styling! |
|
|
Stt, Du har visst inte förstått att M5 är världens bästa bil, tro mig det är den! ;) |
|
|
JA säger då eller ja skriver då bara vad Bilsport skrev som rubrik när dom hade repotage om "nya" M5:an BMW M5 The best a man can get |
|
|
En annan kul sak med Audi är deras stolthet över att bygga bilar i aluminium. Ska visst vara rostfritt.... Sant, aluminium rostar inte men det drabbas av korrosion vilket är sju resor värre. Dessutom är det dyra kilon man sparar. Körglädjedebatten lägger jag mig inte i för den verkar vara ganska söndertjatad. /Kristian |
|
|
Audi är absolut inte en sämmre bil än BMW, den andra kanske en aning sportigare men inte bättre! Om man jämför en S modell med en M från BMW så är faktiskt Audi bättre köp om man tänker använda bilen varje dag och inte bara köra runt på en bana? |
|
sebbe_bmw |
330 diesel: Enligt Auto, Motor och Sports test av S6 och M5..Dom uppgifterna dom lämnar på S6an så hänger en 540 av den... Men visst dom kan ju ha fel... Sebbe |
|
Kristian Larsson, Aluminium rostar inte men det drabbas av korrosion!? Förklara för mig skillnaden mellan rost och korrosion... Bara för att hänga på denna urspårade debatt och komma in på ett nytt onödigt spår! Micke |
|
viobebe |
Tjenare vill inte provocera på något sätt men det stör mig när Johann och Gustav påstår att BMW M är världens bästa bilar.Det finns bra och dåliga sidor av alla bilmärken,gamla BMW tilltalar mig mer än dom nya modellerna E30 tex.Gustav snackar s*** om Audi i sin hemsida M5.com dåligt.... På nordic audi snackas det inget dumt om BMW.BMW är inga dåliga bilar men man behöver inte hacka på andra bilmärken. P.S Gustav o Johann, skall upp till Stockholm till helgen. Och vill pröva min lycka med min S4-94 mot era M-bilar. Audi ägare som gillar BMW. |
Perkka |
Ingen som ha märkt att den där nya RS6-an, ha en V8 me dubbelturbo på 450hk? Ja, & den ska göra 0-100 km/h på 4.9 sek.. Ganska fränt att M5-an gör samma på 5.2- lr 5.3 sek, UTAN varken turbo lr definitivt dubbelturbo.. & dessutom me "bara" 400hk, men iofs så ligger RS6-ans V8 på 4.2liter medans M5-an har en 5-liters V8.. Tycker att en del Audi e överskattade, speciellt då S4.. En 2.2-liters (?) 5-a på 230hk e väl int såå snabb 0-100 lr?! Runt 6.7 sek ha jag hört nånstans. Så en M3 E36 3.0 LÄR ju rasta en sådan.. Dock kanske int i toppfarten, eftersom en kompis körde 280 km/h (mätarfart) me sin S4.. Enligt honom ska den va chippad ca 30hk.. Men samma S4 ha fått dängen av en 9000 Aero så d stod härliga till :) Även en annan chippad S4 ha fått smakat på denna Aero.. & naturligtvis e Aeron trimmad (på nåt vis).. Mvh Per If everything seems to be under control, you`re just not going fast enough! |
|
johann: Om nu M5:an är så bra så förstår jag inte varför du sålde den och behöll M3:an istället för vice versa :) www.malte-racing.com |
|
|
Kanske tid att påpeka att den nya audi rs6 har slått m5an i testerna...mmm Sen är inte audis motorer så jäkla klena....polaren plockar ut närmare 650hkr med std block och topp....i sin lilla 2,2 l 5 cyl motor. MVH Pelle bmwcs/SYD 4605 |
|
|
MalteK skrev till johann: "Om nu M5:an är så bra så förstår jag inte varför du sålde den och behöll M3:an istället för vice versa :)" Det undrar jag också? *Best Man Wins* |
|
|
Pelle persson: Klart att en tre år nyare och betydligt dyrare "top of the line" Audi slår en "gammal" BMW. Själva baskonstruktionen på BMW:n är ju faktiskt från -96.. Det säger väl sitt antar jag.. önskar köpa sido- och bakkjol till E30 83-87 |
|
|
MalteK, Är det här med diskussionsforum så nytt för dig att du inte vet vad en sån här ";)" smiley betyder? BMWCoupé, Du kör ju E46 M3 själv, behöver du fråga så har du valt fel bil. ;) Pelle Persson, BMW plockade ur närmare 1500 hk ur en 1,5 l fyra redan på 80-talet. Där ligger din polare och Audi i lä. ;) |
|
|
viobebe, Uppenbarligen fattar du inte heller innebörden av smileys.... Skall till Kinnekulle på Fredag, du kanske vill mäta krafterna där? ;) |
|
|
johann: Du kanske borde få spoilernytt att låta dig köra Superstage och visa var skåpet skall stå. Förhoppningsvis finns det inte så mycket koner som ser ut som en skog ;) Återigen tack för lyssningen för en dryg vecka sedan, det finns inget bättre än en ylande E46 M3 .... |
|
|
Johann :) Jag ställde frågan, eftersom du gjort dig av med M5'an o undrade bara varför? Har jag inget med att göra kanske men... sedan säger du ju uttryckligen att M5'an är 'världens bästa bil'. Tror säkert att M5'an tillhör en av världens bästa bilar i sin klass. M3'an tilltalade mig bara mera, därför valde jag den. Dessutom är jag coupé-freak... ;) *Best Man Wins* |
|
|
BMWCoupé, Jag sa att det var världens bästa bil, det var meningen som ett skämtsamt inlägg i den här fåniga debatten. Smileyen efteråt indikerar det klart och tydligt. E46 M3 är roligare ärn E39 att köra så enkelt är det. Vad som är världens bästa bil beror ju på vilka kriterier man bedömer. I Svenska AMS fick E39 M5 bättre betyg än E46 M3, i Sport Auto var det tvärtom. Mina preferenser stämmer bättre med Sport Auto. Ursprungligen hade jag tänkt behålla M5:an väldigt länge men eftersom jag tyckte M3:an var så pass mkt mer underhållande trots avsaknad av M5-motorn att jag nästan uteslutande körde med M3:an och att jag tänkt köpa nya M5:an när den kommer så kändes det som M5:an mest stos och sjönk i värde. Jag fick ett bra bud på den så det var inte mkt att tveka på. Jag har lite svårt att fatta hur folk kan tycka att M3 och M5 är likvärdiga, det är de verkligen. M5 är en sportig lyxbil med en fantastisk motor och för sin storlek fantastisk väghållning och körglädje. M3:an (den nya iaf) är snarare en ren sportbil med duglug komfort och ett användbart ja faktiskt rätt komfortabelt baksäte. Förutom de grundläggande BMW-känslan som finns i båda (och nästan alla andra BMW) så är de väldigt olika. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.