|
|
|
|---|---|
|
Jag undrar vad som händer när vippan går av? För om avgasvippan går av så måste man ju förstöra tätning och kolvringar + annat då det inte går att trycka ur bränsle/luftblandningen... Funderar på att köpa en E30 med en vipparm som gått av och byta kamaxel + vippor men vet inte om jag törs då kanske blir en kostsam affär. Bilen går att köra men den går inte på alla cylindrar... Vad är ert tips? Vågar jag köpa bilen? | |
Grusse |
Är du säker på att det bara är en vipparm som gått så är det ingen större fara. Men det kan ju även vara så att en ventil har slagit i kolven som i sin tur har gjort att vipparmen gått av. |
|
Jag är inte säker för än jag öppnar ventilkåpan och kollar, tyvärr... Samtidigt som jag kan göra en bra affär kan jag ju oxå göra en förlustaffär... Någon som har erfarenhet av när vipparmen går av? Om jag köper den så måste jag köra den till Uppsala från Gävle på bara 5 cylindrar, törs jag det utan att det händer något? Jag är orolig att det kanske blivit fler fel pga av att vipparmen gick av... |
|
Grusse |
Så långt kan du inte köra den, då kommer du troligtvis att bränna en kolv. Min kompis körde av två vipparmar i somras men han slog av motorn direkt när det hände och åkte hem och bytte vippor och sen funkade det igen. |
|
Vippa som har gått av, tja det har man varit ute för några gånger. Om du ska köra med bilen (sista utvägen) så plocka av tändstiften på den cylindern.Men ta hem bilen på en transportkärra i stället! Du blåser inte särskillt mycket när du kör med en kassvippa, kompet sticker ut via den ventilen som fortfarande funkar, men därimot så kan det finnas lite lösa bitar som kan ställa till lite bekymmer! Men det ser du snabbt när du lyfter på ventilkåpan, om alla bitarna ligger kvar uppe i toppen, dom mindre bitarna lägger sig i sumpen och i filtret och försvinner vid olje byte. |
|
| Koppla även bort spridaren på den cylindern | |
Moller |
Jag körde av en vipparm men jag stannade derekt..Bytte den o den gick fint igen. |
|
Det ser ut som om jag (om jag köper) blir tvungen att köra hem den... Men om vi säger att jag gör så här: 1) Kopplar bort tändsstift och spridare 2) Öppnar ventilkåpan och plockar bort den trasiga vippan 3) Har i en gnutta motorolja i cylindern med jämna mellanrumm under färde hem Vad tror ni? Tack för all hjälp föresten =) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.