|
|
|
|---|---|
|
Är det nån som vet om det är svårt att byta vattenpump på en 750 -92:a. klarar man att bytta den själv eller måste man lämna in den. | |
|
Det beror på vem man är. Brukar du meka och har garage + verktyg eller byter du i bästa fall tändstift på gräsklipparen själv? //Magnus |
|
|
ja man kan ju lite men vet ju inte om det e nån speciall grejer man behöver... |
|
Paap Reeder |
.... ngn har texten "tvätta tvätta tvätta" efter signaturen .... Efter att du bytt vattenpumpen kan du tillägga "Skruva skruva skruva" efter din signatur. ... gör det inte utan Bentleys anser jag ty du kommer att fylla minst halva bagaget med prylar och alla måste sedan dit i rätt ordning. Pumpen kostar dryyyygt 2000:- pix samt en verkstad gör det KANSKE på 8 tim ... så du kan då räkna ut vad kalaset kostar. ..... men sedan spinner den igen. MVH /// Paap R |
|
Inga stora bekymmer om man är någorlunda händig,men remskivan är svår att rädda. //Niclas |
|
|
8 timmar för att byta en vattenpump... visst har man hört att M70 ska vara svårskruvade men detta är ju nästan löjligt.... Det tar ca 1 timme för mig att byta vattenpump på en M40, som jjämförelse! 2000 kr var dessutom rätt dyrt, 650 kr för en pump till M50... men kör man V12 så kostar det :-) Paap, är vattenpumpen till 750 också delvis tillverkad av hårdplast (som på "vanliga" BMW)? ___ Läs begagnatguiden! Länk |
|
|
Men du!! Det var inte nådigt det! 8timmar på verkstad! som sagt..tar ju inte så lång stund för en annan att göra det på m50 eller m52...men men..kostar att ligga på topp :-) Är det en pump? I så fall lär den vara bra mkt större på en v12 än en 6:a va? Hur mkt kylmedel är det i en 750 egentligen? En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför kör jag BMW! |
|
|
det tar som sagt en tid att byta vattenpump,pumhjulet är av plast,mängd kylmedel 13.0L.Länk Länk |
|
|
Ok,WAN...Jag som trodde att pumphjulet var som i "alla andra" åttiotalskonstruktioner i metall. Dvs vi pratar väl om M70? Mvh Janne. |
|
|
ja i M73an är de ialla fall plast o även i andra nyare modeller. Länk |
|
|
Det var bättre förr ;) Mvh Janne. |
|
Paap Reeder |
..... nu är det så här att du måste riva ner: - båda insugen in till spjällen - båda tändkablagen - tömma kylsystemet - demontera övre och nedre kylslangen - smidigast är att även ta ut kylaren inte minst för bättre "svängrum kring pumpenarbetet" och när "svängisen" skall lossas - termostathus - minst den övre varvtalsgivaren ... ett jäkla pillerimojs - svängningsdämparen - sedan kommer vi till pumphuset Den skall pressas ut med tre m4 bultar som skall gängas in i särskilda "press"hål. Är nästan säker på att vid profsjobb på aukt verkstad - jag gjorde även så i min vedbod - så kommer man även att riva ner insugsrören ty en av de längsgående rören från pumpen till bakre förbindelsesamlaren i bakkant på topparna sitter med o-ringar dels in i pumphuset men även med o-ring in i bakre samlaren. Skulle ruckandet med pumphuset medföra att den bakre o-ringen blir otät .... ja ... då är det bara att ta det hela från början igen. Således ... har pumpen skurit så får man antaga att man har minst 20 Kmil på mätaren och o-ringarna inte är så pigga dom heller så jag skulle inte riskera med att chansa med att inte bakre o-ringen "släpper" ... och då är det rökt enligt min mening. Kanske det framgår av TIS om även den bakre o-ringen skall bytas. I o f s så sitter det klenare av de två rören från pumpen bultat i bakkant (den har dessutom ingen o-ringsanslutning utan en slanganslutning) och det grövre sitter med en utjämningskanal (2,5 mm ... även den med o-ring) in i det längsgående locket mellan cylinderraderna. Så är man superlätt på handen så kan man lossa pumpen och "även klara rören" men skulle det tjockare röret "skramla till" ...... gör paus och ta en SS. Har man en jäkla otur så kanske o-ringslägena på de längsgående rören är anfrätta ... mina var det och jag var tvungen att putsa upp rörändarna ordentligt med fin smärgelduk samt högglanspolera för att o-ringarna säkert skulle täta - ja ... då måste "röre ut". .... så i stora drag ligger det till. Skovelhjulen i mina båda reservpumpar (varav den ena är nästan ny som satt i den V12:a jag köpte extra) är av stål. Även den pumpen jag köpte ny hade skovelhjul av stål. Kostade 230:- för tre år sedan. Gissar att dagspriset är dryga 2500:-. ... men sedan spinner den igen. MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
... glömde: även generatorremmen måste givetvis bort. MVH /// Paap R |
|
skovelhjul av stål låter mycket bättre än de där satans plasten.Länk Länk |
|
|
Är det någon som vet om det ungefär samma mängd jobb för E38/M73? Mvh. /Kjell |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.