|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tjena! Detta gäller en 320iK ´88. Köpte den just och jag märkte att den går ojämt på tomgång. Svårstartad e den oxo NÄR DEN INTE E KALL! Tycker även att den har kännt lite trög när man axxar och även att den gungar fram när den axxar. Idag blev den dessutom helt konstig och svarade knappt på gas när jag tryckte fullt... Har även börjat klippa när jag ligger i typ 80-100 km/h. Bara rycker till lixom. Saker som är bytt på den är allt i tändväg förutom tändkablarna. Men dom e bytta nån gång ser jag... Jag vulkade även ihop insugsgummit för det va sprucket ordentligt... Har läst en del om bränslesystemets alla ingående delar som strular men blir inte riktigt klok på det. Bränslefiltret t.ex. ska väl sitta på vänster ramben brevid kanistern, men det verkar som om någon tagit bort detta ock ersatt med slang! Det kan hända att det sitter där bak som på en 318... har inte kollat.. Läste även om att man kan sätta dit en lös backventil till soppan, men var köper jag en sådan? Kollade Biltema men dom hade ingen... Soppapumpsrelät säger vissa att det sitter i säkringsdosan med genomskinligt lock i motorrummet men enligt div. sheman så finns d inget bränslerelä där? Har även hällt på en flaska STP Injection Cleaner och kört c:a 15 liter men inget resultat ännu... Hade varit evigt tacksam för all hjälp! mvh Anders. | |
Hälge |
Ta det easy med mirakelmedlet, då det innehåller 72% lacknafta (lysfotogen) Resultatet lär nog tyvärr fortsätta lysa med sin frånvaro :-) |
|
byt bränslefilter.. om du inte har nån, SÄTT IN EN FORT... kolla alla bränsleslangar, o lyssna på bränslepumpen då de rycker... o sedan sitter inte bränslepumprelät i säkringsboxen... sitter i en svart box med två andra relän på vid vänster hjulhus strax bakom luftfilterboxen... går inte o missa.. sitter högst upp.... |
|
|
Aha... den svarta boxen... då e jag med vilken alla menar... TILLÄGG TILL PROBLEMBESKRIVNINGEN: Hugget kommer ganska så exakt mellan 2000-2500 varv. Så STP:s e ingen höjdare? Får nog testa en sånn där Red Line Oils då... Bränslefilter har jag! D satt på vänster sida av bilen bak vid tanken... Verkar ju som om dom placerade filtret olika på varrenda bil som dom byggde?!, Pumpen blir nog svårt att höra när d rycker efterssom motorn tickar så förbannat i ventilerna (trots justering...). Idag har det ryck nått fruktansvärt! Så nu kan jag säga med stor säkerhet att det inte har med vatten att göra iaf... Ska ta ett vanligt billigt relä och ersätta bränslerelät med i ett par dagar för att se så det inte är där felet ligger. Men det verkar ju som om felet skulle kunna ligga vart som helst. LMM, Lambda, soppa pump/relä, etc.. usch... Ska mäta tändkablarna tänkte jag. ÄR det bara att mäta med en multimeter rakt på, och isåfall vad skall den visa? mvh Anders. |
|
Hälge |
Janebrink: Jag misstänker att dina tickande ventiler står åt fanders för högt inställda, detta kan även vara orsaken till den huggande gången. Ställ ventilerna en och en 0.25mm, med nockens högsta topp pekande ifrån. Ställ avståndet mellan ventiskaftet och exentern. (OBS med genomkall motor) |
| redan gjort. Ställde ventilerna en morgon när bilen stårr ute under natten. Mycket kall mao. 0.25 på varje. Givetvis med kamnockarna pekandes neråt. | |
|
Nu har jag gjort lite mer saker. Nu har jag bytt tändkablar och bensinfilter. Filtret som jag tog bort van daterat 03/96 så d va nog hög tid... Har kvittot på d filtret tillomed! Ingetr av ovanstående hjälpte. Den har börjat rycka ännu mer nu. Mest vid acceleration, men även på konstanthastighet och på tomgång. Inga speciella varvtal längre alltså. NÄR den klipper, så studsar varvräknaren ner mellan 50-100 varv, och ekonomimätaren dippar ner. Tilläggas bör nog att min ekonomimätare inte är riktigt frisk. Den visar antingen inget eller allt. Går upp i topp när man ger det minsta gas, och går inte ner förrän man motorbromsar. ' Bytte just tändstiften på den . Skall ta mig en åktur om en stund tänkte jagh och se om det är nån skillnad. Köpte Champion- stift av lite dyrare modell... Hoppas dom funkar. Testade även att byta dom där tre reläna som sitter innanför den svarta lilla lådan i motorrummet. (två oranga och ett vitt) Inget som hjälpte på något sätt. Någon som har nått nytt uppslag? mvh Anders. |
|
parolof |
verkar var ett elfel efter din beskrivning, kolla jordflätor vid batteriet och mellan motor och chassi, hur mår rotor och fördelarlock? |
|
Förre ägaren sa att han bytt rotor, fördelarlock och tändstift. Fördelarlocket ser helt nytt ut, och tändstiften har inte varit bytta sedan moses delade vattnet. Så d e med andra ord 50% chans att rotorn e bytt. :-) Tycker oxo att det låter elfel. Hadde en Pugge 205gti med glappande 1:a på tändspolen som betedde sig likadant. Så d blir väl till att begrava sig med multimetern.. *lipar som en bebis* TRÅKIGT!!! //Anders. |
|
| Känns inte som nått bränslefel iaf. för jag tycker att klippandet är för tvärt och exakt... Bränsle har den ju ändå en liten buffert i filtret etc... | |
|
UPP! Bilen hackar ihjäl mig! Ja blir galen! |
|
|
Har du testat med en annan luftmängdsmätare? En tänkbar felgrej också... Mvh Janne. |
|
|
Har inte testat med en annan... Kan den orsaka så tvära klippanden då? Hårda klippanden alltså...? Får se om jag hittar nån att testa med. Funderar på om det kan vara hallgivaren på remhjulet i framkant av motorn som spökar? Den är väl direkt i anslutning med tändningen nästan väl? Killen som hade bilen innan mig har bytt topp på bilen så d förvånar mig inte om han lyckats banka sönder den på nått sätt... MEN, jag vet så långt att det har inget att göra med hur varm bilen är, och inte heller hur mycket soppa jag har i tanken. Har ej heller med tändstift, tändkablar, rotor, fördelarlock, bränslefilter, bränslepumpsrelä, dom där andra två oranga reläna som sitter brevid att göra. Fler tips och erfarenheter välkomnas stort! //Anders. |
|
|
Svarar kanske i senaste laget på tråden, men jag hade exakt samma fel på min bil, och bytte alla delar som du också bytt. Efter att jag fått ta skammen gick jag till bilverkstad som gjorde diagnos, och det visade sig vara motronic-styrboxen (ovanför handskfacket) som skickade knasiga signaler. Köpte en bättre begagnad på Blocket för fyrahundra, och därmed var problemet löst! Mvh, Linus |
|
|
Haha.... ja jag säger då det. Man kan lätt bli tokig på o ha bilar med fel på. Har haft exakt ovanstående och ska försöka hitta en motronicbox. De delar som i vissa bilar sitter separat som tändslutsteg sitter väl i motronicboxen här o det gör väl att man åker på o byta hela antar jag. Fick även ett annat tips av en vän o det var att kolla så att jordpunkterna var okej. Tänkte bara tillägga det. /mvh j |
|
|
Jag har exakt samma fel på min bil... blir galen på den! Har haft det från o till och det var riktigt illa i vintras men det gick till sig så det var bara lite småryckig. Nu är det nästan okörbart och lagom irriterande. Jag har ju E36 då men det borde vara samma fel som ni hade på E30. Du nämnde att du bytte styrboxen... jag chippade min bil nyligen. Sitter felet i chippet eller själva styrboxen tro? Ifall det är i chippet så togs först datan från mitt original chip och sen modifierades det lite i den nya väl, tror jag, så att felet kan ha följt med programvaran kanske? Eller är det styrboxen som måste bytas? En trodde att den fick för mycket luft så det var läckage i slangarna och mycket riktigt hade jag en sprucken slang, men efter att ha tejpat den väl kvarstår problemet. |
|
|
Du får nog försöka erinra dig om det hände samtidigt som du chippade. I så fall så borde det ju va lätt o dra slutsats av det. Du får väl kolla med dem som chippa om dom hört om problem efter chippning. /mvh j |
|
| Som jag skrev tidigare var inte chippningen som orsakade detta. Jag hade inte heller några problem alls de första 200 km efter chippningen. Ett gammalt fel som har återuppstått. | |
| Igår var första 60 km ryckig och resterande 110 km gick hur bra som helst utan att jag hade gjort något alls, bilen stod parkerad hela kvällen. Rätt så märkligt. Ska med bilen till Estland nästa månad någon gång så det blir långkörning, får se om man kommer på felet innan dess. | |
|
Tycker det låter som typisk bränslepump. Eller backventilen i dito. Speciellt om det kommer och går. |
|
| Jag kom på att sist jag hade det här felet var i vintras när jag hade inte tankat på väldigt länge samt jag hade lite bensin (95) i bilen. Nu fick jag felet strax efter att jag hade tankat 98 oktan, hade ju läst att chippade bilar ska man köra på 98 helst. Kanske bilen är ryckig på grund av det? Är under halva tanken nu sen jag tankade sist, ska köra tills det är på rött och tanka 95 igen och hoppas på att det är det som är felet. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.