|
|
|
|---|---|
|
Efter 7 veckor nedåt kontinenten kan jag konstatera att nålen lever om. Är det mindre än 17 grader ute och jag kör i lagom takt ca 100, så ligger den precis under kl 12. I högre fart strax över. Så även ALLTID om det är mer än 17 grader ute. Dock: Om jag motorbromsar en längre tid i nedförsbacke, tex i 15 sekunder, då åker nålen ner under kl 12 igen, för att sedan stiga förbi så fort jag börjar "gasa" igen. Tre fyra ggr har nålen varit över det andra strecket dvs kl 2 o en bit mot det röda, detta vid kökörning i Italien med 35grader ute, då vart det full värme in i bilen o nålen sjönk ngt, så även de andra gångerna. Bytte vattenpump o termostat presis innan jag körde söderut. Är detta normalt? *BAWORAK* | |
|
Har ett liknande problem på min 518i -e34, började efter jag bytt vattenpump och termostat. jag tror inte det är luft i systemet. men i mitt fall är det ännu underligare, för efter körning och med motorn avstängd tar det ca 30 sek för motorn att börja koka, upptäckte det av en slump och gick dit och vred på tändningen, och mycket riktigt nålen stod på rött men gick direkt ner när jag startade motorn. |
|
|
Ner igen efter att du startat eller? Hur varmt ute var det då? *BAWORAK* |
|
|
Jag är så gott som helt säker på att du har luft i sysytemt!!! Hissa upp bilen i fram så att det blir lutning på bilen, Ha full värme,och öppna luftskruven på termostat huset alt. kylaren och varva... gör så en stund kör en sväng, och gör samma procedur igen, och kanske en vecka senare för att vara helt säker på att all luft är ute... Sådär uppför sig en bil som har luft i kylsystemet! |
|
|
Fasen! Jag har luftat som en galning, både plant och i uppförsbacke och i nedförsbacke. Kommer vatten vatten och vatten ur skruven. Ibland ngn enstaka gång kommer det "bubbelvatten" men det är mycket mycket lite, sen kommer det bara "vatten" igen. Har efter körning tom öppnat på "kylarlocket" och släppt ut trycket sakta så att inget vatten runnit ut och sedan fyllt på med mer vatten. Ibland öppnat efter körning och släppt ut trycket + vatten som då följt med. Ibland väntat till dagen efter och fyllt på mer vatten... Ngn gång efter att öppnat locket har jag trycket många ggr på kylarslangen så att luft försvinner ut och mer vätska sugs in i systemet och hela tiden fyllt på vatten... Är det fortfarande luft i systemet alltså? *BAWORAK* |
|
|
Glömde: varför går nålen ner när jag motorbromsar? visst, motorn producerar inte lika möe värme men ändå... Borde inte tempen vara i stort sätt lika ändå eller? *BAWORAK* |
|
|
kommer att tillbringa helgen med att lufta systemet :-) tack för tipsen! |
|
|
Men var lägger sig luften under körning? Följer det med en bubbla runt runt runt i systemet eller stannar bubblan någonstans o i såfall var och varför? Körde idag på morgonen, inte varmt alls ute, nålen la sig strax under, stannade en stund ca 10 min, körde sedan igen, då steg nålen till över 12. Drog på full värme o vips nålen ner under 12 igen... FAAAN jag blir tossig på det här... *BAWORAK* |
|
|
Teoretiskt sett ska den ju lägga sig på den högsta punkten på motorn, dvs termostathuset. (om jag inte är helt fel ute?!) Och om luftbubblan lägger sig där så lär ju inte termostaten öppna/stänga som den ska. Har du testat att göra ett kraftigt gaspådrag när bilen börjar närma sig rött? Brukade jag göra, kugga ner till 2:an å ösa ur fullt, då gick tempen ner direkt till normalt. Och det tyder ju på att det finns luft vid termostaten? Iof så vet ja ju inte hur bra det är att ösa järnet med en jättevarm motor, men testa lite försiktigt iallafall. Wanna know how it feels to Die? Touch my car, and you WILL foundout. |
|
|
Nej, inte prövat det. Den har inte närmat" sig rött. Max var precis över strecket kl 2 så att säga. Dock hände det i den jvla bilkön i Italien att jag fick en liten lucka fram till nästa bil och då körde jag på ettan ett tag med högt varv och då gick ju fläkten på högre varv och nålen sjönk lite grann. Men sen steg den igen efter att jag stannat... Kan dock säga att när kön väl var slut och jag ville gasa på så var motorn slö som aldrig förr. Hände två ggr. Fick veta i efterhand att man kall stänga av motorn i 5 minuter efter att man stått så länge nästan stilla i så hög värme. Bilens datorer ställer visst om sig och när man sen kör iväg så går inte kammen mm så som är normalt... *BAWORAK* |
|
|
Fat vad har egentligen termostatens öppnande/stängande med detta at göra? När det är så varmt ute och motorn är vid arbtstemp så är väl termostaten konstant öppen eller hur? *BAWORAK* |
|
|
Termostaten öppnar/stänger väl beroende på vilken temperatur kylarvattnet har? Wanna know how it feels to Die? Touch my car, and you WILL find out! |
|
|
Kan även tillägga att jag hade en piss volvo 850 som termostaten var slut på, öppnade väldigt lite, och då gick den upp i kok på höga varv... Har även hört om div. bmw som fått termostaten felaktigt ditsatt typ upp och ner, eller pilen mot fel håll med div. fel ill följd.... men jag tror stenhårt på att det är luft i systemet, och hjälper inte det, ja då hade jag börjat fundera hur termostaten lever sitt liv, eller vatten pumpen... Men som sagt, lufta,lufta,lufta... Eller byt termostat, och luftaluftalufta.... Passa toppen, inget röd körande på tempen ; P Men om du inte upplever samma sak här i sverige kan det ju helte enkelt bero på den italienska värmen och köer! |
|
|
Ja jag får försöka lufta lite till:-(... Som sagt inga tecken på hgre än precis strax över kl 12 i Sverige. Termostaten är ju ny. Nära rött har den aldrig varit, bara strax förbi halvvägs. Tack för ipsen. *BAWORAK* |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.