|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! är ny här på forumet! Heter Patrik och kör idag en Impreza GT -00, men den bilen vill jag inte använda som pendlar bil till jobbet (10mil om dagen) för att den är lite för guppig :D har funderat på att skaffa en BMW e46 318 - 328, vad ligger bränsle förbrukningen på dessa? vill gärna veta lång körning samt blandad. Är reservdelarna dyra? kända fel? vad man bör tänka på etc... berätta gärna era erfarenheter! /MVH Patrik | |
|
Hej och välkommen till forumet! Förbrukningssiffror hittar du här: Länk 318 Valvetronic är en väldigt trevlig bekantskap. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
| ok! tack för så snabbt svar! jo jag hade hittat den länken men är sifforna för blandad eller lång? | |
|
Siffrorna är blandad körning. Jag har ägt en E46 328 och förbrukningen såg ut såhär: Ren stadskörning 0.97 Ren landsväg: 0.72-0.75 Motorväg: 0.80 Blandad körning 0.85 Siffrorna som anges i modellguiden är blandad körning. Kika på Länk för deras definition för blandad körning Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Tack så mycket! Är det i din signatur som det står "var god att bruka.." eller säger du det till mig? :D |
|
|
Det är min signatur, inget personligt alltså :) Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
hehe va bra ;) åter till topic! :D hur är bilarna i övrigt med reservdelar, rost etc.... |
|
|
Reservdelar håller humana priser och rost är väldigt sällsynt :) Min 328 -99 drog såsom wendtan skriver, manuell låda. Impreza GT'n är nog skojjigare på vintern. Jag funderar på att handla en Subaru Outback -06 här i dagarna.... snart är det ju snö igen! Det är alltid gratis ost i råttfällan... |
|
| wendtan: Hur kan du ha så låg bränsleförbr i ren stadskörning? På min 320 170hk med steptronic landar jag utan problem på 1,5 liter milen i ren stadskörning. | |
|
Grandy: På min 330 ligger det på 1.05 vid ren stadskörning ungefär. Det beror väl en del på din steptronic låda. Men det låter ändå väldigt saftigt. Har du uppgraderat din motorstyrningsmjukvara? Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Hej! Det där med bensinförbrukning är ju lite svårt att jämföra med forummedlemmar. Enda riktiga referensen är det uppgivna från tillverkaren. Jag har själv kört en 316 på 1,3 liter milen under några år i stadstrafik och det var inte riktigt vad BMW uppgav... :-) Ungefär lika mycket drar min 330... Carl |
|
|
0.97 med en 328 i stads körning är fantasi ciffror. Min är förhålladevis snål( om jag jämför med polarna) o den drar 1.2 l i renstadskörning. Blandat ca:0.96 0.97 från rödljus till rödjus o kallstarter, det köper jag inte alls. Inte i en 328. |
|
|
Fantasi siffror på vilket sätt? jag har ägt en e46 328. kika i min profil. Det beror ju på körsätt med. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Vad är definitionen av stadstrafik? -Köra i stan på kvällen utan trafik? Ligga å köa i en 30 min varje morgon i 10-15 km/h? Köra ute i förorterna? -tycker stadskörning är ett ganska så diffust uttryck, då det kan betyda så mycket olika. Ibland så kan jag säga att min bil drar 0,8 liter stadskörning men då har jag inte legat i köer m.m. men när jag åker in till stan under rusningstrafik under mornarna samtidigt som man gasar på så kan det bli nästan hur mycket som helst.. |
|
|
Wendtan: Uppgradera motorstyrningsmjukvara? Hur, när görs detta? Måste jag säga till min BMW-handlare om detta? |
|
|
Min 323 drar ca 0,9 stadskörning! ------ Länk Länk |
|
|
Som referens kan jag säga att min 328 drar sådär 1.1l vid blandad körning, rätt korta sträckor (~20 minuter). Jag tror att Wendtan kör med morgontofflor på fötterna och ägg under gaspedalen :) Däremot kan jag komma ned under 0.8 i snitt på landsväg med 90-100km/h medelhastighet. |
|
|
Grandy: Ja de måste du be dom uppdatera. kostar runt 600 kr. Perret: Allt är reltativt. att ligga o gasa som en fåne inne i stan har jag vuxit ifrån för ett bra tag sedan. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Håller med Perret, så ser det ut hos mig med. Jag uppmanar dig wendtan o komma o köra min bil hur du vill för att komma ner i dem ciffrorna i stan. Själva bmw uppger en förbrukning på: 9,1 liter/100 km vid blandad körning 12,5 liter/100 km vid stadskörning 7 liter/100 km vid landsvägskörning. Hur har du lyckats lura systemet, så att inte ens bmw själva vet om det, för jag tror starkt att dem hade kört reklam för det. Redan dem uppgivna ciffrorna är snälla o man får vara försiktig för att hålla dem. |
|
|
Mocke: Vad det gäller E39or så drar tillexempel 530´n bra mycket mindre än vad 528an gör, så jag har inte alls svårt att se att det skulle vara fullt rimliga siffror som Wendtan anger. // Mvh Andreas Min 540i6 Länk |
|
|
Om du kikar ovan så har Erito samma uppfattning som jag kring förbruknings sifforna. Jag har inga problem att köra min 330 strax över litern. Detta är med uppdaterad motorstyrningsmjukvara sen i våras. 328an jag hade gick precis under litern i stan. Min defintion på stadskörning är 30/50 sträckor med måttligt med rödljus. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.