AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.220

biltema bromsar?

Ni
16
Nicko_
535i -90a
Hellu..har en liten fundering.. kan man köpa framskivor och belägg på biltema till en 535:a e34? För jag har hört att vissa säger att det är bara skit och andra att det är bra osv.. nogån som har provat? MVH Niklas
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Varför skulle du inte kunna det..själv har jag haft deras skivor och belägg runt om i mer än 5 år på min,och det har inte gett några problem alls
2.428
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

Köpte skivor till en E30, 320 där.
Beläggen köpte jag original.
Fungerade aldeles utmärkt!
Skulle passa mig för att köpa pirat belägg.
Detta efter erfarenhet av belägg som vittrat sönder efter några månader.
Det var på min mors 318 som detta hände.

Lycka till!

En kompis köpte skivor till sin merca och de slog sig efter 10 mil.

Jag köpte likadana skivor något år senare och de höll sig iallafall 3000 mil, sen sålde jag bilen.

Visa användare
576
ErikBerg
2002tii -75
1802 -73
Jag köpte monteringssats till min touring, iofs bak, men de passade inte.

Men innan du handlar på Biltema, kolla först vad delarna kostar hos Mekonomen, Meca m fl. När jag kollade för att byta runt om skilde det bara 3-400 kr, då fick jag Brembo & Ferrodo i stället. Lätt val.
Pl
281
Plexan
318is M42 -89
525 M30 -77
jag kör med bromsklodsar runt om från biltema... Inga probs med passformen men lite sämre bett i bromsarna jämfört med orginal. Annars inga konstigheter
Ni
16
Nicko_
535i -90a
Tack för svarena... Ska fundera på saken och kolla runt på andra ställen... MVH Niklas
A_
17
A_N
525iA -95
Precis som Erik berg säger... kolla mekonomen dom brukar ha brembo skivor och MotorNord har schyssta originalbelägg.... bytte runt om för nåt år sen tror inte materialet gick på mer än 2800:- känndes inte värt att spara några hundra med biltemas grejer, man vill ju kunna få stopp när man kommer dundrande....
Re
456
Real Power
e28 528i -83
Biltema har funkat fint för mej! Inga racing grejor men helt klart godkänt!
mani
jag kan bara seja,kör man så fint som en bmw 5 serien,så ha man nog råd att köpa orginal för de ä ju alltid bäst
bmw.forewer
Cy
375
CypherX
525 e34 -89
520 e34 -88 *motorras!*
Mani:
Varför lägga ut dubbelt upp eller mer på så gamla bilar som sen 80-tals BMW. Ta min 89:a, är typ värd 10-15000 nybes. Då tycker jag det är dumdristigt att lägga ut mer än nödvändigt på bilen. Visst, om man VET att nåt är dåligt ska man kanske undvika det, men dom flesta har inte upplevt några problem med biltemas skivor.
Vad grundar du förresten det på att orginal alltid är bäst. Vad för skillnad på BMW-brembo, Mekonomen-brembo eller kanske enligt ryktet Biltema-brembo ???

MvH Thomas
mani
cypherx:även om de är en gammal bmw så är och står de för kvalite,biltema har inte kvalitets grejer,sen beror de ju på hur man kör åxo,visst är de skillnad på till ex bromsklossar,vissa klossar smetar av sej på fälgarna så dom blir jävligt skitig,men de är fler än biltema som ha sånna skit klossar
Cy
375
CypherX
525 e34 -89
520 e34 -88 *motorras!*
Mani:
Jo, klossarna kan jag hålla med om att de dammar, ganska mycket oxå. Bromsverkan är väl inte så dålig, men som sagt, skitigt blir de...Skivorna skulle jag i alla fall inte tveka att köpa, speciellt inte till en 16 år gammal bil med ganska lågt marknadsvärde. Och dessutom säger ju ryktet att det är just bremboskivor på vissa i sortimentet. Men, känner man sej osäker så köp nån annanstans där man vet exakt vad man får och får betala dubbelt upp.

MvH Thomas
flikar in lite här! var i fredags och handlade skivor, belägg och slangar fram till min e30 då dom gamla skivorna blivit riktigt tunna...bytte i lördags och än så länge funkar det bra, visserligen har jag inte kört mer än 15-20 mil men det blev iaf skillnad...

Håller med många talare här i tråden, har man en bil som är 15 - 25 år gamla och som kanske inte alltid är i toppskick och inte har något större värde så känns det inte så lönt att köpa t.ex. bromsgrejor för en större del av bilens värde.

Biltemas grejor är ju inte enbart skit som många tycks tro!

MVH
Johan K
CharlieBoy
Till skillnad från Plexan kör jag alltid med belägg från Biltema då det varit bättre än orginalbeläggen. Möjligt att jag fick en bra sändning.
Visa användare
539
idde
320d touring -08
523 Touring -97
Jag säger som många anadra har sagt här att man borde nog passa sig för biltema belägg. Det är ändå bromsar vi pratar om (en ganska vital del av bilen). Däremot är min erfarenhet av mekonomen att de ganska ofta kan vara dyrare än original bitar när jag har kollat iaf. De extra kronor man lägger på original belägg har man igen när det verkligen behövs. Sen gällade biltemas borms skivor så tror jag nog att de kan få till dem ok.

/Ian
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
Ett tips kan vara att först kolla med BMW, sedan jämföra. Köpte lite delar nyligen och det verkar som att dom har sänkt priserna faktiskt, vissa delar var som sagt dyrare hos t.e.x. mekonomen.

good luck :-)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.