AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
832

coiloverproblem med svarvade innersidor av däck som följd!

Jo
172
JohnC
318is -90
323ti compact
Fantastiskt bra med coilovers men förbaskat tråkigt att inte kunna utnyttja dem fullt.

Problemet består i att muttern som reglerar höjden på coiloverdämparna tar i däcket Det innebär konkret att jag måste köra med coilovern i ett högt läge så att muttern sitter över själva däcket, vilket är värdelöst.

Jag är helt novis på fälgar men min fråga är om det är ET som styr hur långt ut i hjulhuset som fälg/däck hamnar eller är det ngt annat mått. Jag har ET 30 idag som jag har förstått det. Vartifrån räknas ET, och vilken ET skall jag ändra till för att slippa själva problemet. Dvs skall jag öka eller minska

Lite trist att inte kunna utnyttja höjdfunktionen

Självklart kan man köpa nya fjädrar men de kostar 3200 kr.

JohnC
I monterings anvisningarna till många coil-over kit så påpekas det ofta att man måste använda hjul spacers vid användning av original fälgar för att undika detta problemet.

/RS2
Jo
172
JohnC
318is -90
323ti compact
Köpte mitt bättre begagnat men du har säkert rätt. Gissar att mina fälgar har ET 30 då de är 7 tum breda, skall gå ut och läsa på dem.

Skulle tro att jag får gå ned på ET 24 för att det skall fungera, frågan är hur vanligt det är. I värsta fall har jag redan ET 25 och då måste jag leta efter ET 20 om jag har förstått det hela rätt. Det är ca: 5 mm som det tar i med.

Spacers är inte så populärt i banracing och därför inget alternativ.

JohnC
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Om du tänker dig att du klyver däcket mitt av längs rullriktning...På en fälg med ET 0 skulle då anläggningsytan mot bilen vara precis i linje där du klöv däcket. Om t ex ET är 30 så är avståndet mellan anläggsningytan och den tänkta linjen 30mm vilket gör att ett sådan däck skulle hamna längre i hjulhuset än ett med ET 0. Med andra ord så bör du byta till fälgar med mindre ET eller som RS2 nämner, skaffa spacers som i princip simulerar ett lägre ET.

Att tänka på är ju att du förändrar bilens spårvidd men risk för ökat slitage och försämrader vägegenskaper.

___
//Ulf
Jag kör med 12 mm spacers fram ifrån Rouge Engineering och det verkar fungera bra än så länge.

Länk

/RS2
Här har du en bättre bild på de RE hub centric wheel spacers som jag har.

Länk

Jag vet många som använder dessa med wheel studs för banracing.

Länk

/RS2
Jo
172
JohnC
318is -90
323ti compact
Bra svar! Jag har dock under dagen lyckats lista ut hur ET fungerar. Skall kolla vad reglementet säger om spacers. Verkade som om länken du skickade hade vettiga priser på dem. Dock är spår nummer ett att försöka hitta en fälg med en ET som är mindre.

JohnC
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.