|
|
|
|---|---|
|
Är det någon som det vet om det är samma servopump till M5 3.8 med Servotronic som till en utan? O hur mycket ungefär skall man kunna röra axeln "in o ut" så att säga? Tror min pump e slut då ja kan flytta axeln "in o ut" cirka 3-4 mm känns det som,det upptstår ett "metaliskt ljud" vid varje ändläge...Ska det var så kanske? | |
|
Rättelse: Axeln rör sig nog inte mer än 1mm max 1.5mm:-). I vart fall ett "kännabart" glapp. Det var detta som gav upphov till ett ljud som jag trodde var "kamkedje-rassel". Upptäckte oxå att om jag spände remmen lite "hårdare" så lät det inget... Är det nångon som vet vad "acceptabelt" glapp är när det gäller servopumpen? |
|
| Så länge du inte har något radiellt glapp och bara ett litet axiellt glapp kan du vara lugn. Läcker pumpen? | |
|
Nope den läcker inte men det kommer lite ljud från den som jag trodde kom från kamkedjan...Får väl spänna remmen lite mer till o börja med...Sen får ja försöka hitta en pump utan något som helst glapp o byta...En ny kostar ca 6-7000 har ja för mig:-(.... |
|
| Spänn inte remmen för hårt. För hårt spänd rem leder till större lager belastningar och haveri i förtid. Låter den väldigt illa kan det nog vara en god idé att byta. Är man lite envis går det säkert att pilla isär pumpen och renovera den. Säkert bara nåt lager som behöver bytas. | |
|
Jugga: Jo ja vet det...Tänker börja med att spänna den nya remmen "lagom" o se om ljudet kvarstår...I annat fall spänner jag lite till... Vet du förresten hur bökigt det är att byta sevopump o vad man behöver tänka på? Systemet skall väl luftas antar jag efter byte? Finns säkert mycke att tänka på innan ett byte... |
|
| Byta är nog ganska enkelt, lossa slangarna, lossa pumpen, byt pump. En bra grej kan vara att plugga slangarna medan dom lösa så slipper det bli så söligt på golvet. Luftar systemet gör man genom att palla upp framhjulen i luften, fylla behållaren full med olja, svänga fram tillbaka mellan fulla styrutslag tills ratten går med jämt motstånd hela vägen. Kontrollera oljenivån, fyll på vid behov. Klart. | |
|
Jugga: Hehe...var fyller man på servooljan?E de samma behållare som till nivåregleringen?O var sitter luftningsnippeln? |
|
| Japp, samma behållare. Finns ingen luftnippel. Systemet luftar sig själv när du vrider ratten fram och tillbaka. OBS! viktigt att hjulen är i luften annars kan pumpen och/eller servon skära. Luften hammnar i behållaren. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.