AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
411

Är det samma fjädrar på e 30 cab och sedan?

Jag besiktigade min cab igår och fick en muntlig tillsägelse att bilen hade sänkts för mycket. Det var svårt att få plats med lyftanordningen för att lyfta bilen. Det kunde uppstå skador. Men den blev i alla fall godkänd.

M-technic innebär sänkning med 20 mm (tror jag). Någon tidigare ägare har tydligen sänkt bilen ytterligare (röda fjädrar). Jag funderar på att återställa bilen till original d v s med 20 mm sänkning. Frågan är om det finns fjädrar att få tag i. Jag har inte varit på Förenade Bil och frågat ännu. Är det samma fjädrar på cab och sedan? Cabben väger ju lite mer. Kan man använda samma stötdämpare eller måste dessa också bytas?

Om någon har originalfjädrar som passar till min bil är jag intresserad.
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Fjädrarna är olika beroende på utrustning samt kaross.
Fjädrar finns hos BMW men frågan är om det inte är billigare och bättre att köpa ett helt eftermarknadskit (d.v.s både stötdämpare och fjädrar).

Artikelnummer hos BMW är (för en bil utan AC, med M-paket och svensksåld):

Framfjädrar 31 33 1 131 030
Bakfjädrar 33 53 9 058 543

Personligen hade jag dock bytt till ex. ett Bilstein eller Koni paket med både nya dämpare och fjädrar. Bättre kvalitet och prestanda till motsvarande eller mindre pengar.

/Johan Tryggvesson

-Die Entwicklung stoppte bei 30-
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Höj inte bilen för du är rädd för SBP, Du får i princip sänka bilen hur mycket du vill, det ska väll SBP skita i hur mycket du sänker din bil... O är det då bara sänkt 40mm fattar ja knappt varför dom lipar i över huvudtaget.... Om dom bara har rätt gummiklossar o lägga mellan bil o lyft så är det inga problem för dom...

Dom har alltid problem med mina bilar i det sista momentet när dom lyfterframvagnen o gnäll är det varje gång men ja tror alldrig att det kan leda till en anmärkning.

_______
/Chrille
Tack för svaren! Nu är det inte bara SBP som är problemet. Underrredet har slagit i flera gånger och man måste alltid vara försiktig om man kör där det finns ojämnheter. Dessutom är bilen stötig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.