|
|
|
|---|---|
|
Hej jag är ev på väg att köpa en m3 års 02 ca 6000mil som ganska nyligen är importerad, men om jag inte har helt fel så har modellerna runt denna haft problem med motorn, är det någon som HAR erfarenhet av bmws agerande när det gäller åtaganden kring importerade bilar? Mvh/Andreas | |
|
Hejsan! Ämnet har diskuterats ganska mycket här om motorfelet. Testa sök lite på forumet, finns en sökfunktion "Sök inlägg". Här är några iallafall, det är bra förklarat. Länk Länk Länk Länk Jag har ingen aning om hur BMW´s agerande är mot importerade bilar. Välkommen till forumet förresten. Hälsningar Björn |
|
|
Läs mina inlägg i nedanstående trådar så kommer du att hitta massor av information. Det kan bli svårt att få BMW Sverige att utföra service åtgärder i efterhand på importerade bilar som skulle gjorts för flera år sedan i Tyskland. Och dessutom är det väl ingen garanti kvar på de importerade äldre bilarna heller och Europlus garantin är inte värd så mycket heller här i Sverige längre. /RS2 Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk |
|
|
Jag har också hört att det kan vara svårigheter att få garantiservice gjort på importbilar. Men man tycker ju att de borde ha gjorts dessa serviceåtgärder i tyskland på en 02:a ? Men det var ju rätt så nyligt som den senaste åtgärden uppdagades (vevlagerskålar förra hösten) så bilen kanske var importerad innan dess ? Ha också i åtanke att försäkringen på en importerad M3 kan bli dyrare än för en svensksåld. Känner en som hade bra mycket dyrare försäkring på sin importerade M3:a jmf min svensksålda. /henrik |
|
|
Andreas79, Min erfarenhet är att BMW i Sverige har varit väldigt generösa med hjälp till de som verkligen råkat ut för något problem med motorerna under förutsättning att de varit svensksålda och felen inte orsakats av andra saker som felaktig eller för lite motorolja, missade nedväxlingar, fullgas med kall motor, övervarvningar, allmän vanvård, osv. Däremot så har de flesta med importerade bilar varit hänvisade till eventuella garantier och försäkringar för att få ersättning för reparations kostnaderna. Jag tror inte BMW i Sverige har bytt ut några motorer på goodwill i några importerade bilar vad jag känner till i alla fall. /RS2 |
|
|
hegge_a Angående försäkringen, jag har Länsförsäkringar Skåne. De hade ingen skillnad på import eller svensksålda bilar. Hälsningar Björn |
|
|
Jag har också Lf, de ville ha 6000 kr mer i premie/per år på en importbil,därför valde jad sv-såld. |
|
|
När jag köpte min E46 M3 ny så ville inte ens Lf försäkra min bil trots att jag hade andra bilar där plus ett antal skadefria år så det verkar skilja väldigt mycket på deras bedömning och pris. /RS2 |
|
|
355hp, såg att du också är från Skåne. Jag har vid något tillfälle när jag varit på jakt efter bil, tagit två reg-nummer, en sv-såld och en import och det har varit samma. (Länsförsärkingar Skåne) Svaret var att det är samma pris på försäkringen. Enda skillnaden på sv-såld och import är att rutorna ska vara märkta samt bilen ska ha startspärr. (startspärr om bilen inte varit i sverige ett visst antal år, annars högre självrisk vid stöld) De hade också krav tidigare att man skulle ha andra försäkringar i bolaget. Kan ha ändrat sig något? Hälsningar Björn |
|
|
bmxbjorn |
|
|
bmxbjorn När jag kontaktade Lf fick jag till svar att det ska vara samma premie på en import vs sv-såld,Precis som du skriver är skillnaden att rutorna ska vara märkta samt bilen ska ha startspärr + att självrisken på maskinskada är 10000 kr högre än på en sv-såld.Något krav att jag skulle ha andra försäkringar i bolaget förekom inte,dock har jag varit kund hos lf i 10 år så det kanske hjälpte. Enligt damen på lf´s kundtjänst så hadde importbilarna(m3e46) fått en annan klassning än den svensksålda(vi provade med flera olika reg-nummer).Det skillde 6000 kr per år i premie,10000 vs 16000 kr och lf har ingen förklaring på hur bilarna kan hamna i olika klasser när det är samma bil utan de skyllde på Sbp och Vv. Lf´s policy är att alla bilar, import eller sv-såld ska ha samma premie,verkligheten är något helt annat. Andreas79 Ring och hör med Bmw Orginal Försäkring,de brukar ha vettiga priser. |
|
|
Försäkring har jag kollat med Lf de gör ingen skillnad på import eller sv-såld, de ända som skiljer är 2000kr högre självrisk. Men jag börjar fundera på att lägga ner iden efter allt man läst om motorerna, för det är trots allt mina sista pengar, så jag har definitivt inte råd med att betala ev motorbyte själv. Så jag suger nog på den karamellen ett tag. //Andreas |
|
|
Det är ingen som helst risk med att köpa en E46 M3 med känd historia idag på grund av de problemen som var med bilar tillverkade 10/2001 t o m 02/2002. BMW har tillverkat fler än 70 000 st E46 M3 som rullar ute i världen utan några problem. Men om man är dumsnål och köper en importbil med tvivelaktig bakgrund så bör man självklart ha med detta i kalkylen. Speciellt eftersom man inte kan räkna med någon hjälp ifrån BMW Sverige och vissa försäkringsbolag gör dessutom undantag för motordelen på importbilar. Men det är också därför som det är så stor spridning på begagnade priserna. Men som med alla sportbilar så är skicket och hur ägarna har hanterat dem och sköt servicen det som är avgörande. /RS2 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.