|
|
|
|---|---|
|
Funderar på att stoppa i kompressor i min 325 E36: Ska isf ha enem kompressor och kommer inte ladda mer än 0,5. Med 0,5 så ska effekten ligga runt 250hk. Hur kommer den att gå? Bör väl ligga ganska jämt med en m3 3.0? Har ju fullt laddtryck från början så hänga på bra där ska väl går | |
svavelvinter |
Jag tror den drar nästan ifrån en m3 3.0, men är inte säker... |
| Hur är effekten mätt?? på motorn eller hjulen? med 250 motor hk kör den då inte ifrån en m3 3.0! Kanske rätt jämt om hk är på hjulen! | |
svavelvinter |
effekten är självklart på motorn, och jag tror den drar jämnt eller drar ifrån en m3 3.0 |
|
Skönt att höra. 0-100 på ca 6sek räcker gott å väl till mej =) Ett tag iaf! Om jag skulle komp sänka med annan toppackning, hur mycket skulle jag kunna ladda då? Driftsäkert nu. Vill inte inte ha nån rasad motor! =) |
|
svavelvinter |
svårt att säga, mkt beror på en bra mappning så det inte spikar. mitt råd är: kör en säsong med kompressorn, sen ställ av den över vintern och beställ följande: smidda kolvar, kulpenade stakar, autronic sm2 sprut, nya spridare, ny soppapump nya soppaledningar, och beroende på vad du har för kompressor kanske en ny sådan också. ladda på 1,8 bar och tryck ut 500 hästar på hjulen :) |
svavelvinter |
givetvis se över vevhusventilation och kylkanaler, byta till zf-låda och en sinterlamellkoppling med m5 tryckplatta...sprängskydd till kardanen samt m3diff. gu så kul du skulle ha, tro mig :) |
|
hehe jo kul skulle jag nog haft... ett väldigt stort hål i plånboken ocKså =) Grejen är den att jag är inte ute efter så mycket effekt. Runt 250-270hk räcker för mej. |
|
svavelvinter |
då är ju mitt tips att köpa en m3-motor istället, det förenklar ju hela biten! |
|
Detta snacket har ju vart uppe innan, kompressor vs. M3. Den kommer antagligen ligga jämt med M3:an från stillastående start, inte bara p.g.a effekten, utan även att vridet förflyttas till lägre varv. Sen så har ju 325:an lägre utväxlad bakaxel. Har en kompis som har en kompressormatad 325:a, med M3:ans grenrör & racekattar..den laddar 0,5bar dock med svajande laddtryck, men den går bra kan jag lova. |
|
|
HEj! Jag monterade ju enems sats på min 328. Bilen går bra förutom klent mellanregister. troligtvis läcker avlastningsventilen och så får den för mkt bränsle. Min farsa har en m3 3,0 och vi har tyvärr ej testat mot varandra än men jag tror att det blir ganska jämt. jag är nöjd med resultatet den gav! tyvärr är sveriges lagar åt helvete fel så man får ju ta bort satsen varje år. Eventuellt skall jag sälja min sats eftersom jag vill kunna köra BMW klubbens banträffar vilket inte är tillåtet om bilen inte är Godkänd av SBP=( tyvärr visste jag detta inte tidigare utan fick reda på det när jag tänkt köra BMW sc banträff i Anderstorp. får sugtrimma istället. |
|
|
har funderat på m3, men försäkringen är ju åt helvete för dyr! Mellan skillnaden på min 325 å en fin m3 ligger ju runt samma pris som en konvertering kostar. Lite ballt me kompressor också =) Vi får se vad jag gör |
|
| Ja visst är det ballt med kompressor, Lite ovanligare än m3 och så sitter det ju turbo på var och varannan bil av annat märke nu för tiden. | |
|
a_wingard73: Har du bytt något eller kör du org? |
|
| Allt i motor och drivlina är orginal förutom sportsysstem. Har förresten monterat bort kompressorn nu. vill ha bilen klar för bes till nästa år. Skall snart ställa av den. Har lagt ut kompressorn på annons på Powerbörsen. Finns det nån intresserad så hör av er! MVH Andreas | |
svavelvinter |
en liten fråga a_wingard73: räcker det inte att ta bort remmen till kompressorn när du ska besikta? |
|
Hade ju varit enkelt om det vore så, men efter vad jag förstått så blir det inget flöde alls utan helt tätt så bilen inte får någon luft, och så måste det ju sitta en rem till generator mm, och org passar ju inte eftersom längden mellan remhjulen ändrats. kompressorn är demonterad, och bilen snart ihopsatt som orginal igen. Bara antispinndelen och några slangar kvar. Bilen kommer ju kännas väldigt trött nu...... Man hade ju trott att man skulle få köra lite banträffar iaf, men icke. |
|
|
De finns nån kille med en ljusblå 328 med kompressor som bara tar av remmen när den ska in på bes och den har gått igenom. tyvärr kommer jag inte ihåg vad han heter. De finns väl ingen lag på att man inte får ha en kompressor i som inte fungerar?? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.