AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
11.109

Rostlagning-Hur gör jag?

pi
162
pierran
1M 2012
320da M Touring 2013
Har precis köpt en bil med ganska mycket rost som jag tänkte slipa upp och rostlaga sen lämmna in den på lack.Har aldrig gjort nått sånt förr.
Vet att det bästa är att blästra skiten men det är för dyrt för min budget.
Polaren sa att jag skulle :
1-slipa
2-spackla
3-roststopp(rostätare)
4-lacka.

Va säger ni? Vad är det bästa sättet för att få det bra förutom blästring?

BMW FOR LIFE
Så här: Länk Om du inte tillgång till tryckluft så tycker jag att Peragos roterande bläster är en kanonprodukt. Länk
pi
162
pierran
1M 2012
320da M Touring 2013
TACK FÖR SVARET

Peragos sätter man den på typ en borrmaskin eller?
Va kostar en sån?

BMW FOR LIFE
Jepp, man sätter den på en borrmaskin. Dom är dyra, kommer inte ihåg riktigt hur mycket den kostade. Ett par hundra får du nog räkna med. Den håller i alla fall för "evigt" typ. Köpte min på en Järnia yrkesbutik för en 10 år sedan, men dom lär även finnas på andra ställen. Ps: Perago kan inte jämföras med andra liknade slipprodukter. Den kräver dock att man har tungan rätt i mun när man jobbar med den. Testa först på någon plåtbit eller liknande innan du ger dig på "pärlan".
pi
162
pierran
1M 2012
320da M Touring 2013
AH men om man ska blästra hela bilen, hur mycket sand går det åt?
Kan man använda vanlig sand?
Eller behöver man bara blästra där det är rost?
Ska man lägga på nått skydd efter man blästrat för att det inte ska rosta igen?

BMW FOR LIFE
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Blästra bara på rosten, du köper blästersand i 25 kg säckar det är billigt, blästerpistol hittar du ex här
Länk se bara till att ha en rejäl kompressor och täck området där du står för sanden sprätter överallt.
Grunda med ex zinkfärg obs! glöm ej skyddskläder och ansiktsskärm. Lycka till

Mvh Danne

-Never feel sorry for yourself.-
pi
162
pierran
1M 2012
320da M Touring 2013
är bara rädd att om jag fixar all rost där det syns så kommer det börja bubbla 1 vecka efter lackat den.vad är zinkfärg?

BMW FOR LIFE
Om du skall lämna bort bilen för lack så bör du fråga lackeraren hur du bör gå tillväga för att han skall bli nöjd. Sen så skulle jag nog inte ge mig på att spackla bilen själv. Låt proffsen göra detta så lär du få du bäst resultat.
jo
371
jocke7718
740 i 6vxl E38-1995
528 i E39 -1996
XC70 D5-2003
Pierran, din polare har lite skum ordning på det han tyckte, man lägger inte rostätare på spackel....på plåten istället.
Jag är personligen emot alla såna skitprodukter för dom funkar inte.
3M Scotchbrite använder jag alltid till rostlagning, man sätter den på borrmaskinen o slipar otroligt rent från porer och annat med en sån, den påminner lite om tidigare nämnd roterande bläster, men funkar bättre och är lättare att använda.
sen maskinslipar jag ut kanterna med 240 korn och grundar med syragrund el liknande, sen spackel om det behövs , sen slipgrund sen lack.
//Jocke
St
1.089
Stente
För tillfället ute ur BMW-träsket.
jocke7718:
var får du tag på 3M Scotchbrite?
jo
371
jocke7718
740 i 6vxl E38-1995
528 i E39 -1996
XC70 D5-2003
färghandel, järnaffärn, en del av biltillbehörsfirmorna typ Laitis,mekonomen kan även ha.
St
1.089
Stente
För tillfället ute ur BMW-träsket.
Är det bättre än att köra med Dremels tillbehör?
jo
371
jocke7718
740 i 6vxl E38-1995
528 i E39 -1996
XC70 D5-2003
JA! dremel fattar jag inte vad man ska ha till....
finns på clas ohlson såg jag dom där scotchbrite skivorna, kom ihåg att köpa hållare till så du kan använda den på borrmaskinen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.