AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.550

E36 och ASR

Hej!
Jag funderar på att köpa en E36:a. Har upptäckt att vissa är utrustade med ASR. Vad gör ASR. Inte alla försäljare som vet själva.

Jag gjorde en sökning här i forumet utan att få resultat.
I modell guiden står det inget om ASR.

En fråga till har E36 samma konstruktion av fläckten av viskostyp eller är det en annan variant på E36:an.

Fl
1.526
Flayer
318 Cabrio - m50b25
Vad e ASR ?

Mvh/ Daniel

Cr
657
Crisse
330d xDrive Touring -14
M4 Cabrio -17
Hur har du upptäckt att vissa är utrustade med ASR då?
ASR är Mercedes antispinnsystem, ingenting du hittar på en BMW. ASC eller ASC+t heter BMW:s motsvarighet.

____
Reach the door with a breath and a scream.
Jag upptäckte att jag läst fel.
Snurrig i kola helt enkelt.
ASC stod det i bilen.
Hur tar man reda på vilken ASC man har.
Står det på någon plåt någonstans.
Det kanske är enklast att ringa BMW och be om en lista på vilken utrustning bilen leverades med?
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Det sitter en knapp framför växelspaken som det står "ASC" på :)

// Mvh Andreas

Min 540i6
Länk
ASC+T betyder Automatic Stability Control+ Traction, dvs ett slags primitivt antisladdsystem med antispinn funktion. Systemet kan inte förutse sladden som moderna system (DSC, ESP) men gör bilen helt klart mindre instabil på vintervägar.
Detta system är mycket bra att ha vintertid, efter att ha ägt BMW både med och utan tycker jag att denna finess är oumbärlig.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918

Renault gör sig bäst på flaska med svart etikett :-)
Kristoffer_L: Tack för infot. Just det jag ville veta.

tsaros: Knappen har jag hittat. Därav frågan. Sen att det snurrade lite i mitt huvud och kom ut som ASR i första posten är en helt annan femma.

ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Det är jag som inte läser frågan innan jag svarar :)

// Mvh Andreas

Min 540i6
Länk
ASC+t är inget primitivt antisladdsystem utan enbart ett antispinnsystem. (Däremot minskar ju sladdbenägenheten givetsvis betydligt när bakhjulen inte släpper) Skillnaden mot vanlig ASC är traction tillägget som innebär att det hjul som spinner bromsas, kraften fördelas därefter till det hjul med bäst fäste. ASC bara stryper kraften tills inte något hjul spinner. Jag tror inte E36 såldes med något annat än ASC+T? Alltså inte enbart ASC...

____
Reach the door with a breath and a scream.
Greenberg: Du har helt rätt, ASC+T är inget egentligt antisladdsystem (precis som jag dessutom påpekade i mitt förra inlägg). Kanske var detta var oklart formulerat av mig.
Efterträdaren till ASC+T är ju numera det aktiva antisladdsystemet DSC där ASC+T funktionen ingår.

Det stämmer nog att endast ASC+T fanns som extrautrustning till E36. Endast ASC fanns väl bara på tidiga (fram till 91) E34 och E32?

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918

Renault gör sig bäst på flaska med svart etikett :-)
Okej! Tack för klargörandet.
ASC = Antispin. Motorkraft.
T= Billig diffbroms för att fördela kraften mellan hjulparet.
Go
59
Gonucku
BMW 328i Coupé -95
Är också lite fundersam på det där med ASC & ASC+T. Jag har ASC på min bil men man känner klart och tydligt att den "dumpar" kraft när man ska försöka dra upp ett ställ på hal väg. Så på min 95:a så borde då ASC & ASC+T vara samma sak även om T inte är utskrivet?

/Eje

...Just put the dot on the target and blow the shit out of the muthafukka...
Gonucko: Du har rätt, det står bara ASC ovanför knappen men (+T) ingår ändå. Detta gäller även senare modeller som E39 och E46 där det också bara står ASC.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.