AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.212

Film, MP3, Foton i 16:9 skärmen.

BM
35
BMW Uffe
BMW 530IA Touring 2001
Skulle vilja ha lite respon på detta projekt.
Har en E39 Touring med nav 16:9 skärm, tv, inbyggd telefon.

Har beställt följande modul för att ta bort TV- spärren under körning samt för att få en AV ingång i stereo.
www.tvfree-modules.com

Sen har jag beställt en TViX C-3000U DVD-Jukebox Car & Home som jag tänkte sätta bak ihop med cd-växlaren.

Tvixen är en hårdisk/jukebox med diverse utgångar samt ett Ir-öga med 5 meter sladd, som jag fyller via USB.

Tanken är att i TV läge gå över i AV läge för att där styra Tvixen.

Vill ha lite förslag på strömmatning till Tvixen, vilken väg går jag mer Ir-kabeln och var monterar jag IR-ögat så diskret som möjligt.

Kostnader hittills:
TV-modullen 200 euro ca 1800 kr
Tvixen 1700:-
Summa 3500:-

Hoppas på detta vis hoppa över DVD spelare, MP3 spelare mm.
Oron jag har är kommer hårddisken att klara skakningar ?

// Uffe

Att notera: Kopplar du in extra tillbehör över AUX kommer du få monoljud. Det kan vara acceptabelt för de allra flesta men är nog bra att tänka på annars..

/Marcus
BM
35
BMW Uffe
BMW 530IA Touring 2001
Hmm...
Enligt produktdata för modulen sak jag få stereo ?

"TVfree PRO-C
Connect any AV-source in STEREO AUDIO !
for cars before 09/2001
(with the old radio connector)"

// Uffe

Ca
236
Cabron
325i -06
120i -06
Hårddiskar på laptoppar håller ju inte speciellt länge om man använder datorn lite mobilt och de skulle säkert slitas minst lika mycket i en bil. Det finns visserligen nya varianter nu som buffrar ganska mycket data så att nålen inte behöver ligga mot ytan hela tiden, det lindrar säkert problemet kraftigt. Men å andra sidan kostar hårddiskar inte så himla mycket idag. Förresten skulle väl hårddisken inte användas så lång tid varje dag om den sitter i bilen.
Robsarve
Antar att du vet att TVIXen säljs utan hårddisk och att man får sätta i den själv?

IR dras bäst i taket. Du får lossa kurvhandtagen och lastnätshållaren. Bakreplastpanel dras loss rakt ut från stolpen, alltså inåt lastutrymmet.
Sätt IR-ögat i panelen i taket bredvid innebelysningen. Har du telefon sitter miken där redan.

Ström dras enklast en ny kabel direkt från batteriet (Avsäkras) under nedre plasttäckpanel.

tycker Erik
BM
35
BMW Uffe
BMW 530IA Touring 2001
Tack Erik, bra synpunkter från dig!

Vet att det är utan hårddisk, kollade priserna på TVIXen på olika sajter,
Pixemania var ca 1000:- billigare på deras tyska sajt än deras svenska, BRL skulle ha 2750:- med 120 GB disk, köpte den via Webbhallen.com utan disk.
(Har en 160 GB disk "över" hemma så projektet kommer igång till lägre startkostnad.

Tror du på konceptet ? är jag fel ute ?
På det här sättet går allt att återställa.

Menar du en egen hängsäkring ? kan man inte gå via någon av de tomma säkringarna bak i högra facket?, stör jag BMWs system då ?

En vision sen är en skärm mellan framstolarna med hörlursuttag till barnen.

// Uffe

Robsarve
Låter väl som ett helt OK koncept. Jag kör en Xbox med 200 GB i bilen och det fungerar utmärkt, men tvix-en har nog snabbare starttid.

Skärm mellan stolarna är en smal sak.

Är det nån av säkringspositionerna som inte används går det utmärkt att använda den (klipp ev utgående kabel för säkerhets skull). Min e39:a hade alla elektriska tillbehör som mänskligheten kommit på, så den var full. :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.