|
|
|
|---|---|
|
Hej! Håller på och sälja min bil, en 320d -99(finns här på autopower bl.a) Och nu är det så att det har hört av sig en kille ifrån Estland som är intresserad av att komma och köpa bilen..... Tänkte höra om det är nånting som jag som sälljare måste tänka på eller om det funkar som vid en vanlig försäljning?? nån som vet?? För mig personligen så blir man direkt lite skeptisk när det handlar om att göra affärer med en ifrån öst då jag är lite nojig kring att bli lurad osv.....men killen verkar seriös.... mvh Björn | |
|
Ta reda på hur man förfar för att bilen i bilregistret skall formellt bli exporterad, det kan Vägverket svara på. Sen det där med betalningen, pengar i handen eller på ditt konto, EFTER detta och exportravregistrering kan du släppa bilen. Mats BMW CS #5847 |
|
| Använd sökfunktionen! Finns massor av trådar som behandlar detta ämne! | |
|
Har du ett exceptionellt lågt pris på din bil? Är det såpass gynnsamt för en person från Estland att resa till Sverige för att köpa just din bil? Hur mycket man än vill få sin bil såld så måste man fråga sig _varför_ en person reser från Estland för att köpa just din bil. På något sätt gynnar det givetvis den personen - frågan är bara hur, vad är haken? Men men, själva åker vi ner till Tyskland så givetvis behöver det inte vara något skumt med detta! Jag är bara skeptisk till att det skulle bli billigare för honom att köpa här i Sverige - men jag kan också väldigt lite om hur prissituationen ser ut i Estland :) Mvh / Peter |
|
|
tooon: Eftersom folk från Sverige sedan flera år tillbaka reser från exempelvis Sthlm till München för o hämta en Golf II -88 så finns det alltså folk som fortfarande har både för mycket fritid och för lite förnuft. Att just en 320d skulle vara intressant för en estlänning tycker jag inte alls verkar konstigt eftersom diesel är gynnsamt att köra i öst, där premiumbilar som nyare Bmw är ytterst sällsynta. Vill man ha en Bmw-diesel får man nog söka sig mot väst, varför inte till Sverige som bara ligger en båtresa från Estland?? Att du i ovanstående inlägg misstror estlänningen och tror att han har oärliga avsikter tycker jag härmed verkar oerhört obefogat |
|
|
Rolex: Som jag tydligt skrev så vet jag väldigt lite om hur situationen är i Estland och hur gynnsam en import från Sverige kan vara! Jag skrev att man bör _ifrågasätta_, givetvis rent generellt, har absolut inte med något specifikt land att göra överhuvudtaget! MEN, i detta fall gällde det Estland, eller hur? Är det då konstigt att jag använde det som exempel i sammanhanget? Jag skrev dessutom: "Men men, själva åker vi ner till Tyskland så givetvis behöver det inte vara något skumt med detta!" Läste du hela mitt inlägg? När det gäller bilaffärer (vare sig man ska köpa eller sälja) bör man alltid ifrågasätta och vara uppmärksam, att inte tro att det förekommer bedrägerier är naivt i min mening. Och det är väldigt lätt att bli godtrogen när man snabbt vill sälja sin bil! Sen spelar det ingen roll om köparen ringer från Luleå eller en småstad i Estland. Dock är en export av en bil något krångligare, d v s fler moment och större risk att något kan gå snett. Oavsett land... Och NEJ, jag misstror inte Luleå heller... |
|
|
Rent generellt så importeras det massor med bilar till Baltikum allt från sena 80-tals bilar till nästan nya E65. Dom har ju fram tills för drygt 10 år sedan haft en rätt begränsad bilpark och i dag när fler och fler där får råd att ha bil så behövs det bilar i alla prisklasser. Kan inte prisbilden i Estland men han har kanske insett att det är säkrare att importera en själv från Sverige än att köpa en hos en lokalbilimportör i Tallinn för att slippa mätarskruvade och krockade bilar... Någon som känner igen sig? ___ //Ulf |
|
| Hur gick det sålde du bilen till Estland? | |
Njuren |
Tyckte jag nyss såg et program ang den blomstrande ekonomin i öst och "lyxbilar"såg inte så sällsynt ut? BMW - i nöd och lust? |
|
Läste för något år sedan att Riga var den lyxbilstätaste huvudstaden i Europa (hur man nu kan mäta detta?) och visst finns det gott om nya och dyra modeller från BMW, MB, mfl i Riga men den stora marknade är ju att alla i den sk medelklassen köper bilar och då är det i första hand 90-tals bilar som i första hand plockas från Tyskland. Självklart så kan det ju vara lika intressant att köpa en bil från Sverige för en privatimportör då det är betydligt enklare transportmässigt och priserna i Sverige ligger ju ofta på samma nivåer som i Tyskland. ___ //Ulf |
|
| Var i Tallinn föra veckan,och nog tycker jag man ser något mer "lyxbilar" där än tex. Stockholm.Men man ser ju ochså mer gammalt skrot,skillnaden mellan rik och fattig är ju betydlig större där. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.