AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
918

Skrapljud E36

32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Hejs,

Har fått mej ett irriterande problem, det skrapar när jag svänger hårt sida till sida samt kör över ojämnheter. Inte något "bussning eller led-oljud" utan något skrapar i marken, eller i hjulhusen. Allt ser ut att rulla fritt, bilen är inte sänkt mer än org. m-chassie.

Körde lite över grövre ojämnheter igår, väldigt böljigt lagd gatusten, men då vart det tyst. Skitskummt. När det väl skrapar låter det ganska ordentligt.

Någon som upplevt något liknande?

Ny hemsa, i betastadie:
Länk
Kolla om stänkskyddet bakom framhjulet skrapar i, kapa bort ett par cm så lär du nog märka skillnad.
Hade exakt samma problem som dig.

MVH
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Nu har jag varit ute på kafferasten och krupit runt. Har inget sådant skydd på min, bara två små "vindavvisare" strax före bakhjulen. Va tusan kan det vara?

Ny hemsa, i betastadie:
Länk
Vad har du för ET på dina fälgar? Bredd? Tum?
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Har kört en sväng på lunchen nu. Det kommer definitivt bakifrån, vänster. Låter riktigt illa. Det är inget jag kan frambringa genom att gunga bilen. Riktigt stora hålor i bra med fart måste det vara annars är den tyst. Jag tänker lite på dom jättebussningarna i länkarna bak inne vid slutväxeln, men dessa är väl väldigt ovanliga att de tar slut?

Hjul: Original M3 Cap: 7,5:or fram med 215/45 och 8,5:or bak med 235/40. Har jag haft på alla min E36:or, dom går fritt och fint.

Ny hemsa, i betastadie:
Länk
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Haha, M3 Cap ;)

Ny hemsa, i betastadie:
Länk
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Nu kan ni sluta grubbla, jag fann problemet! Ibland gäller det bara att öppna ögonen :)

Dubilidu! hade rätt! Det är bannemej vänster bakdäck som tar i innerskärmen vid fjädring, det är mycket lite men dock. Har väl då aldrig varit med om något liknande på någon E36:a jag haft, och då har jag kört med upp till 255:or bak på samma fälgar.

Nu återstår lösningen, valsa skärmen någon liten mm är kanske ett alternativ, det är så lite att jag kan göra det enbart på den sidan.... Eller vad tror ni? Sitter som sagt org. fälgar, org fjädrar, org skivor på bilen. Mer än så kan man väl inte göra, utan att gå ner i däckbredd och dom däcken köptes i förrigår så det vill jag ogärna....

Ny hemsa, i betastadie:
Länk
Ca
557
Carl 123
330 cab -01
116 -06
Kolla så att inte något fjäderben gått av eller liknande... Låter inte som att det borde ta i kanten... Bilen kanske är för låg på den sidan av någon anledning... Kanske någon som bytt och använt fel reservdel?

Carl
_s
89
_skar_
Bmw 328 e46
Det kan inte vara värme plåten under bilen då? så va de på min den satt inte riktigt fasst då lät det som om något skrapade när jag körde på kullerstenar och ojämnheter.. va bara att skruva dit.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.