AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
4.407

Budgetbygge : 318 turbo

Sida 1 av 2
Mo
20
Moldie
325i -90
Hejsan!
Jag håller på att jobba på mitt numera mer eller mindre avstannade projekt att turbokonvertera min 318i -89.
Jag har det mesta som behövs men står inför en hel del arbete för att få det klart, såsom grenrör/grenrörs-adapter samt att jag har ingen aning vart jag ska få den extra bensinen ifrån som jag lär behöva. Jag har ingen tidigare erfarenhet av att byta spridare och dylikt. Delarna jag redan har är alla från en och samma saab9000 t16 och den är komplett, köpte den billigt då lådan rasat. Nu undrar jag om någon har tips på vartifrån jag ska ta spridare samt luftmängdmätare(om nödvändigt?) ifrån? Samt vart jag får tag i en adapter eller om man kan göra en adapter själv? (jag gör ogärna ett eget grenrör med tanke på all tid det tar)
Jag tror att en adapter blir smidigast.

obs! Tanken med bygget är självklart inte att få något "monster-resultat" utan bara lite extra skjuts i stackars fyran.
Målet är väl att ladda ~0.5-0.6 och kanske plocka ut en ~150hk

Tack på förhand!
mvh magnus (nybliven medlem för ~5min sedan dock en trogen läsare sedan långt tillbaka) :)
Mo
20
Moldie
325i -90
Kompleterar med att säga att jag har inga planer på att kompsänka :]
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Länk Köpte mitt grenrör för 1500:- men då hade jag väl lite tur när jag hittade det... Kolla lite på länken =)

/Daniel
gh
71
ghosty
325i 88:a (turbo)
danragn: gillade din sida.. den var schysst fan!
kanske kan få lite tips av dig i vinter? // kenny
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
ghosty: Tackar =) , Jo visst kan jag hjälpa till, ska uppdatera sidan så fort bilen är klar..
Mo
20
Moldie
325i -90
Åhå, intressant danragn :) Ska se och lära hehe. Får se nu när jag ska få tummen ur själv och sätta igång, har ev. en golf mk1 att köra medans projektet är igång :D
Mo
20
Moldie
325i -90
Någonting jag även undrar över är hur jag går till väga om jag vill använda spridare från tex en saab9000, bör jag byta luftmängdmätare? Aningen lost på detdär :( Sen så är det väl inte bara att kasta på andra spridare, hur ska man schystera dom sen?

tack på förhand
gh
71
ghosty
det var snällt =D
jag ska bygga på en 325i 88:A. det här har jag tänkt mig...

en turbo från en saab ( inbyggd wastegate ).
en intercooler från en saab
330cc spridare
lmm från en bmw 535
adaptergrenrör
dumpventil
3 tums system från turbon
3 tums tryckrör
annan koppling så småningom
dubbla topplockspackningar

vill ladda 0.7 - 0.8 när det är klart!
hehe får se om det går utan att spika =D
ni som kan lite om det här... låter det bra?
går det att ta ut ca 300hk med det där? // kenny

da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Stoppa dit en metallpackning emellan också annars kan nog packningarna ryka på en gång.. Kan nog vara på gränsen för att du ska uppnå 300hk när du inte har något styrsystem...

Min sida Länk
gh
71
ghosty
vet du vart man får tag på en metallpackning?
ska ska försöka backa tändningen lite manuellt på triggerhjulet. för att få lite mer fart på den. målet är 300hk med det receptet... enligt bäckis så ska det gå men jag vet inte... spruten är ju så jävla dyra! utom vems kanske.
vet du vad det är för matrial i golvet vid drivaxelklumpen... ?
Visa användare
167
ras-kalas
318[Turbo] -89

DKW 80 2,6
Moldie: vad kul att någon annan oxå håller på med att trbokonventera M40. Jag håller på med samma sak, jag har gjort ett eget grenrör å turbon hammnar vid ventilkåpan, å det var INTE lätt, fick göra om flera ggr, jag vet ingen som gör grenrör till M40 men det finns säkert folk som tycker sånt är kul:) men det blir dyrt. men en adapter bilr ju inte så svår at göra.

Jag ska köra med org sprut ( går ju som vanligt när man inte har ladd) å sen blir de 4st kallstartsventiler som sitter på insugsröret och styrs av justerbaratyrckvackter. är klart lättast och billigast

jag har en 9000intercooler och den passar som smort i E30

Har lite byggbilder på länken nedan

Han som ingen Turbo har...får åka utan BAR

Länk
Visa användare
167
ras-kalas
318[Turbo] -89

DKW 80 2,6
danragn: du skrev att du monterade oljereturen i tömpluggen i tråget...funkade de bra, har hört så mkt att det inte ska gå men alla VAG's 1.8T motorerna har returen under oljenivån och audi 100 2.5diesel har returen i pluggen

Om det fnkade bra för dig tan att den trck ur sig olja så gör jag samma sak

Länk
Mo
20
Moldie
325i -90
Ras-kalas : Jo men visst är det :) Men jag ser att du är snäppet seriösare iom att du ska komp-sänka också. Jag hade tänkt köra på orginalkomp jag. Det var mycket lärorikt att kika på dina bilder så man får en liten uppfattning om vad som väntar. Angående grenröret så förstår jag att det varit ett jävla gormande för att få det rätt :)

Ska bara sparka igång en gammelmerca jag fick tag i för det blev ingen golf och sen är projektet igång :)

Vi får hålla varandra uppdaterade tycker jag!
Mo
20
Moldie
325i -90
Ras-kalas : Jag glömde fråga, vart ska du ta olja till turbon ifrån? :)
Visa användare
167
ras-kalas
318[Turbo] -89

DKW 80 2,6
jag tänkte först köra med org.komp men det låg på 12kg!! lite mkt att ladda med så nu ska jag klura lite, ev blir det dubbla toppackningar lr tjok kopparpacking.

oljan tar jag ifrån filterhållaren i samma uttag oletryckskontakten (är bara at köpa ett T-kors så har man löst de.

lycka till å skynda på med mercan så du kan börja byga...

Länk
Moldie:

Lite OT men du råkade inte lira Q2 förut?
Jo
744
Jonhny
745 -85
Moldie: 12kg - är det inte kompressionstrycket du menar då? Det är inte 12:1 i komp iaf. Förmodligen runt 9:1 i komp i den motorn. 0,5 bör du kunna ladda utan att sänka kompet.

200 på bakhjulen e fler än 400 på forumet.
Visa användare
167
ras-kalas
318[Turbo] -89

DKW 80 2,6
jonhny: va vad menar du, om man mäter kompressionen i cylindrarna å hammnar på 12kg, är inte det 12:1 i komp då????? tycker de verkar hämst mkt med 12:1 i komp

Länk
Visa användare
92
vanosomsanåt
M5 touring turbo -92
ras-kalas: kompressionsförhållande och komptryck är ej samma sak. Det är det förstnämnda som är viktigt, dvs. förbränningsvolym/slagvolym. Alla motorer har komptryck mellan 9-13 kg om det inte är fel på motorn. M20B25 har som standard 8,8:1 och visst är det bra att sänka det till ung. 8:1

Mvh Lars
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
ras-kalas: Turbon måste vara i toppskick för att det ska gå... Annars så blåryker den ordentligt.. Kolla mina nya bilder på hemsidan.. Du kanske inte har metalltråg, men jag svetsade en retur i överkant av tråget iaf... Jättelätt å ta ner det iaf..

Min sida Länk
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
På M10 motorn sitter oljetryckskontakten bredvid fördelaren på toppen, inte vid oljefiltret...

Min sida Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.