AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
559

Probl. med antispinn DSC

BMW E36:
När jag gasar på 3an och 4ans växel så blinkar antispinnlampan vid ungefär 3500 varv och uppåt. Det gör det omöjligt att öka farten nästan.
Min koppling slirar väldigt. jag skall lämna in den imorgon på byte, men är det kopplingens fel att antispinnen hoppar in?
Vad har du för däckdimensioner fram och bak? Jag fick samma problem när rullomkretsen inte stämde, efter ett bakdäcksbyte. Köpte visserligen samma dimension som det satt på innan, men annat märke. Det räckte för att antispinn funktionen skulle börja bråka, när jag bytte till samma märke på däcken fram försvann problemet.

/Fredrik
Jag kör tillfälligt med 227/40-19" fram och 195/65-15" bak.
Var ute och börnade lite igår, så började det strula efter ett tag.
Do
183
Dojjan
M3 SMG -03
Antar att det ska vara 225/40-19". Med dom dimensionerna så har dina bakhjul 4,1% mindre rullomkrets vilket gör att bakhjulen roterar snabbare än framhjulen och detta uppfattas som att bilen spinner. Testa byta däck så skulle jag tro att problemet försvinner.
Hoppas det är det. Ska byta tillbaka såfort jag får tillbaka bilen
Jepp det är dina 15" hjul som är problemet. 4.1% skillnad på rullomkretsen är för mycket.

Jag har 225/40 18 fram och 265/35 18 bak, en skillnad på 0.8 %, och det däromkring du skall ligga.

/Fredrik
Okej. Fan vad skönt att få det här verifierat ! en givare går ju på 600-1000 kr exkl. felsökning.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.