AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.052

525/530 touring satsa på en med m-paket eller inte?

Sida 1 av 2
Är som sagt ute efter en touring årsm 02- 03 automat/Steptronic helst.
Haft en 330 ci tidigare. Har inte tittat efter 5-serien förut så jag vet inte vad som är snyggast i verkligheten.

Övriga synpunkter från er som vet emottages tacksamt.

Ps/är alla automat av typen steptronic på dessa?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Med M-paket säger jag men jag är kanske inte helt objektiv ;)

Bortsett från några få bilar av första årsmodellen så är alla automat av typ Steptronic på E39.

___
//Ulf
Ca
236
Cabron
325i -06
120i -06
Jag tycker att e39:an ser ganska trött ut utan M-paketet. Jag har dessutom för mig att M-paketet är ganska vanligt på just 03:or för att M firade 30 år eller liknande och erbjöd M-paketet till ett bra pris det året.
Programmer!!! tusan sicken snygg touring du har, en sån vill jag ha med :)
montera barnstolen du för det behöver jag med. Vad skall du ha? :)
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

:)

topasblå: det finns fler bilar som är minst lika fina men förmodligen får du titta söderut (Tyskland) om du dessutom har lite krav på utrustning. Jag höll bra koll på www.bmw.de under flera månader och när rätt bil dök upp så var jag snabb. Den tyska handlaren sa sedan att det där M-sportpaketet måste vara populärt i Sverige för han hade dels sålt en till en svensk veckan innan samt att det var två eller tre svenskar som ringt på "min" efter vi skrivit kontrakt.

Ps. barnstolen är monterad lillgrabben lyckas slå på varningsblinkersna varenda gång han ska in eller ut ;)

___
//Ulf
Annars finns ju m-paketet att köpa på --> Länk
Kostar en hel del förvisso, men om man hittar "rätt" bil, som kanske saknar m-paketet så är det ju inte helt kört ändå... Kanske kan man också få någon krona vid försäljning av original-stötisarna...?
Ca
236
Cabron
325i -06
120i -06
Programmer: Jag tycker att svenskar verkar vara mycket mer intresserade av exteriöra tillbehör än tyskarna. De verkar i sin tur vara mer intresserade av interiöra tillbehör. Tyska bilar anses ju ofta vara mer utrustade än svenska, man jag tycker trots det att de flesta tyska bilar har små (och fula) fälgar, M-paketet och till viss del Xenon är sällsynt osv. Däremot verkar Navigation och läder vara vanligt där.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Håller med, finns massor av fullsmetade E39 men med original 15" eller 16" men det är ju lättare att "eftermontera" nya fälgar än att eftermontera Navi och skinn...

___
//Ulf
Ca
236
Cabron
325i -06
120i -06
Sant.
programmer... Finns det prutmån hos tyska handlare?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Det finns det men inte så mycket. Diskuterades i någon tråd för någon månad sedan. Jag prutade ner min 500€ + exportskyltar som var värt 200€ och detta var på en bil som precis kommit in. Har bilen stått längre så finns det kanske mer att ta. Tror inte det var någon i den andra tråden som lyckats pruta mer än 1000€.

___
//Ulf
ja den här kanske kan va nåt Länk
tre tidigare ägare såg jag men... dom kanske räknar bilfirmor i tyskland med.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Tror inte dom räknar bilfirmor på samma sätt som i Sverige utan endast då bilen har varit reggad på bilfirman, typ en demobil. Mycket välutrustad bortsett från att den saknar Navi/TV men det är du kanske inte intresserad av. Verkar inte heller ha M-sportpaketet enligt specen även om fronten är från detta paket. Spontant är den aningen dyr med tanke på årsmodell, mil och 3 ägare.

Tycker denna Länk är mer attraktiv men den kostar ju några euro mer.

___
//Ulf
tusan det verkar blivit nåt fel på länken, inte lätt att länka på rätt ställe där.
prova att öppna en ny session och klistra in.
ja ja måste sova nu och drömma om en wunderbar 530 t..
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Konstigt den funkade när jag testade igår. Försöker igen Länk

___
//Ulf
Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
Ger mig in i diskussionen och håller med Programmer om att
M-pkt är ett måste... Jag är IOFS inte heller är helt objektiv ;-)

Bilen som Programmer länkade till ser helrätt ut och till ett bra pris
dessutom.. Såg även att det var en "Premium selection" bil och
det är inte heller fel :-)

Mvh Jimmy
Kollade precis in den, Godmorgon förresten! :) och jaa den verkar ju jättefin, kanske att man måste lära sig detta med import.

Premium selection innebär det typ Toppskick eller något annat med.

Är det en jobbig fråga förresten att undra vad Businesspaket och Exclusivpaket paket står för på en e39 av denna årgång?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Med M-paket och lite utrustning, i mitt fall så var kraven steptronic, skinn, Navi, sportstolar med elinst, så är inte utbudet enormt på www.bmw.de. Brukar pendlar mellan 7-10 bilar och prisvariationen är stor. Skippar man elstolar eller navi så ökar utbudet direkt. Skippar man istället M-paketet så finns det gigantiskt många välutrustade bilar att välja mellan. Då jag själv haft en E39T tidigare som inte hade M-sportpaketet så hade jag bestämt mig för att om det skulle bli en E39 till så skulle denna ha detta paket.

Att tänka på är ju också att färgutbudet på bilar med M-sportpaketet är något begränsat. Vanligast är svarta i olika nyanser, följt av silver och topasblå. Sedan finns det enstaka i andra färger.

___
//Ulf
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Premium selection är bilar hos tyska BMW-handlare som uppfyller ett antal kriterier och betyder ungefär "toppskick" eller åtminstonde bilar i skick över genomsnittet. Går att läsa mer detaljer på www.bmw.de

Att importera själv från en BMW-handlare är inte direkt någon "rocket science". Dom hjälper till med alla nödvändiga dokument, sedan är det bara att köra hem, göra regbes på Bilprovningen, lämna in bilen på BMW för nyckelkontroll och för aktivering av halvljusautomatik. Eventuellt kräver ditt FB att du ska märka rutorna vilket jag gjorde på en kvart häromdagen.

Det mesta man behöver står i Importguiden samt på vägverkets hemsida. Kostnaden är drygt 2000kr för regbes+vägning, 1500kr i skrotningsavgift samt de kostnader som kommer med själva resan. Går att flyga riktigt billigt till Tyskland för tillfället...

Vad som exakt ingår i de olika paketen har jag dålig koll på men jag tror att de olika tillbehören ändå är listat separat i annonsen.

___
//Ulf
Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
Ang barnstol så har jag än så länge min i baksätet och
det har funkat kanon..

Ett av sambon´s krav var att bilen skulle kunna ha barnstolen fram
men jag bad att hon skulle prova 1 månad med stolen bak och det gick hon
motvilligt med på.. Nu så har vant sig vid det och klagar inte alls
över på att ha barnen där.

Topasblå:

Snyggt användar namn !! ;-) Du borde ju satsa på en touring med
den färgen så att ditt användarnamn stämmer ;-)

Köpa min ? ;-)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.