AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.971

LMM problem?

Sida 1 av 2
Pa
124
Pakko
530D -06

har problem med min 325 -92. Den blöddrar vid 2000rpm om jag smyger dit och om man inte släpper eller gasar så dör bilen, om jag tokgasar märks ingenting.
Testade att koppla ur LMM och då gick bilen som vanligt... Tror dock att den har gått in i nödprogrammet då. Tror ni det hjälper om jag rengör LMM trådarna? Eller har databoxen havererat eller nå....
Pa
124
Pakko
530D -06

Går det att testa med en LMM från en M50b20? Har ju en M50b25 själv.
Pa
124
Pakko
530D -06

ingen som har nån aning?
Pa
124
Pakko
530D -06

har rengjort alla trådar utan resultat.... ska försöka låna nån annans LMM, bara man inte förstör den om något är felkopplat =/
pe
26
peter399
320d -00
hej Pakko

Det är inte säkert att du märker nån skillnad med
nån annans lmm. Förmodligen måste programmera om styrdatorn
via OBDII för din polares lmm. Så är det i alla fall på min e46:a

/ Peter
Bi
261
Bil_Med_Wingar
Bmw 520d F11 - 2012
Har också problem med min LMM på min e46, hur rengör man trådarna ??

BMW - Bil Med Wingar
Pa
124
Pakko
530D -06

man tar tex. T-röd på en topps och drar försiktigt på trådarna... så gjorde jag iaf.
svintoleffe
Det är nog bara o köpa en ny elelr en bättre beg på en skrot.

Köper du en ny, så runt en 4-5 tusen får du nog räkna med.

Länk Bimmern
MVH Leffe
Pa
124
Pakko
530D -06

nu har jag bytt LMM och nollat datorn och raderat alla felkoder.. det var felkod på LMM och på lambdasond. Men den gick ändå som förr.
Körde ett tag och kollade igen, men inga nya felkoder hade kommit. Så nu ska jag testa att byta en läckande packning mellan downpipen och avgassystemet och se om det blir någon skillnad, annars måste de vara databoxen som är trasig =(
Pa
124
Pakko
530D -06

Nu har jag bytt packningarna, och den blev tyst och bra igen...
Men den gick lika dåligt ändå, och felkod för LMM kom upp igen.
Så nu återstår det väl bara att köpa en databox, för jag har ingen som kan låna ut en tyvärr =/
Pa
124
Pakko
530D -06

jahapp... då har man bytt databox utan resultat =(
Har ni nå förslag att komma med är det bara att skriva!!
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Du fick felkod på lamdasonden...... Kanske byta den? Fick du felkod på LMM också? Tja, byt den också då. SEN nolla och köra. Varför du har bytt databoxen är för mig helt obegripligt.
Pa
124
Pakko
530D -06

Jag hade felkod på lambdasonden... när jag nollade databoxen försvann den, men felkoden för LMM kom tillbaka men inte felkoden för lambdan (har bytt lambda för ca 500mil sedan utan att nolla felkoden då).
Och så har jag testat att byta LMM 3ggr utan att det har blivit någon skillnad och nollat felkoderna varje gång.. Så då tänkte jag att om det är felkod på LMM och jag har bytt till fungerande så måste de ju vara databoxen?! Kan ju ha tänkt helt galet, men de verkade logiskt för mig. Uppenbarligen hade ja ju fel denna gång också =/
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Hmmm.. Du byter en komponent på korrekt sätt därefter nollar du styrboxen, du ska inte starta bilen innan du nollat först. Sen låter du bilen stå på tomgång en stund för att läsa in lite värden sen drar du och kör med den då. Då kan inte styrboxen registrera felmeddelanden från lambdan ifall den inte verkligen är fel. Är det en orginal du har?

Jag tror inte det är fel på boxen, utan fel på komponenterna eller tillvägasättet.
Pa
124
Pakko
530D -06

jo det har du nog rätt i... jag har inte varit och kört men låtit den stå på tomgång iaf.. får kolla upp det igen
Pa
124
Pakko
530D -06

det är inte en orginal lambda... köpt på motornord för 500:- eller vad det nu var
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Kanske köpa en orginal och byta, samt nollställe igen. Lambdasonden är viktigt detalj.
svintoleffe
Du kasnke borde ta o mäta upp lmbdan, den används, på låg varv samt mellan register, på högvarv då använder motorn lmm.

Länk Bimmern
MVH Leffe
Pa
124
Pakko
530D -06

ok, ska mäta upp den...
Pa
124
Pakko
530D -06

kopplade in resterna av färddatorn nu... kollade genom alla lägen och aus tempen visade -37 grader... och de är typ +5 ute... så de stämmer ju inte, kan min tempgivare vara trasig? Och isf inverkar just den tempen något på hur motorn går? Antar att det bara är insugstempen som inverkar och inte austempen
Pa
124
Pakko
530D -06

bytte lambda också.... utan resultat =(
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.