|
|
|
|---|---|
|
Har sen någon dag ojämn tomgång, det kommer när motorn är varm. Det började med att den var för hög, stängde av startade igen då med vandrade tomgång mellan 500-800 rpm. Någon som har ett tips på vad jag kan göra? // Henrik HANK | |
| Hej Henrik, kom du fram till någon förklaring/lösning på detta, för jag upplevde EXAKT samma symptom på min bil igår! Kör en 318i -01. | |
|
Lambdasondsproblem? Kallas väl också syresensor.. Detta var felet på två av mina E36:or... |
|
|
Är det Reglersonden (nr 8 i bilden) eller Monitorsonden (nr 9) som det gäller. Är det nåt man kan byta själv? Länk |
|
|
Min bil hade problemet någon dag förra sommaren, gjorde inget åt det. Har sen inte haft nåt problem, märkligt...... Kan vara mjukvara, vacum, eller nån sensor, men jag vet inte med nån säkerhet, kanske det dyker upp på min bil nu när det börjar bli varmt igen. HANK |
|
|
Jag har samma problem son Henriks; har kollat alla slangar, bytt EGR-ventil samt "ventilen", den andra från vänster på delen som är gråmarkerad i denna länk Länk Hittar inte rätt benämning på den i RealOem (?) Nån som vet? Varför jag misstänker den är för att tomgången stabiliserar sig på ca 1100 varv så fort jag rycker ut kabel ur den. Sätter jag i den börjar den genast dippa och ruska. Henriks - löste du problemet någon gång? |
|
|
... min blir också väldigt känslig på gaspedalen, spelet mellan acc och jämn gång blir extremt kitet och det blir en klart ryckigare körning med den kabeln urkopplad.... |
|
| ... och diagnosen ger inget svar heller - bara en idikation om kamalegivaren jag bytte i somras och glömde ta bort felkoden på. Efter nollställning kom den inte tillbaka.... | |
|
Hej har haft samma problem med min e46 320 cab jag har bytt lmm 3 gg, insugbälg,vevhusventilation,ny servad, bytt båda kamaxelgivarna, vevaxelgivaren. Men fick inte bukt på tomgången, sen dum nog tog jag tomgångsmotorn sist och rengjorde den, och den kärvade innan jag rengjorde den, Men nu har jag en fin och jämn tomgång. så kolla tomgångsmotorn innan ni byter något annat om ni inte har några felkoder :-) 323 cab E46 |
|
| Tack, ska kolla det imorgon! | |
|
Vart sitter tomgångsmotorn på en E36 95? Jag har iofs ingen ojämn tomgång. Den är jämn när jag inte rör pedalen. Men är tok-känslig på gaspedalen. Låter som man nyss har fått körkort när man ska hålla på och parkera ;) Varvar som en kärring bränner koppling :D Stör jag till pedalen så rusar motorn upp snabbt. Och varvar MER än vad jag "angett" på gaspedalen. Kan det då vara tomgångsmotorn? Och i så fall, vart sitter den? Tacksam för hjälp! Mvh// Leonid :) BMW-320I E36, M50 B20 |
|
|
Har lokaliserat tomgångsmotorn efter en del googlande! Följdfråga. Den ser rätt intakt ut? Hur brukar Ni serva/rengöra dom? Vad finns inuti? Vad gör ni rent med osv. Mkt tacksam för svar! Mvh// Leonid BMW-320I E36, M50 B20 |
|
| Vart satt tomgångsmotorn har samma problem | |
| Det var inte tomgångsmotorn utan trasig gummislan (tjuvluft) som vanligt i 90% av fallen - gäller bara att hitta läckaget vilket inte alltid är enkel. Nu funkar det igen! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.