AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
5.049

Nya 130i vs Nya Golf GTI

Sida 1 av 2
Njuren
GTI bilar är enligt mig det roligaste man kan köra dvs små bilar med starka motorer. Efter provkört Golfen så föll jag direkt, har aldrig kört en roligare bil än den.130i verkar vara en riktig lönnfet raket. Undrar ändå hur Golfen kan göra 0-100 på 6,9 s, med DSG iofs medans 130i gör det på 6,1 s? BMW har ju en rak 6 och 265HK borde den inte lappa till Golfen lite mer?Typ under 5 sek? Jävlit mycket pengar för BMWn jämfört med Golfen men lika mycket plast?

BMW - i nöd och lust?
Nya Golf GTI är exakt hur rolig som helst. Spenderade nyligen 24 timmar och en hel del mil med en sån och njöt av varje sekund.

Har inte kört 130:n så jag kan inte uttala mig om den alls, men Golfen är faktiskt tyngre även om man inte kan tro det. Den stora skillnaden ligger med all säkerhet i turbon och 130:n drar säkerligen ifrån rätt ordentligt i farter över 160-170 km/h.

Personligen skulle jag inte betala 35-40% mer för en 130 än för en Golf GTI. Det finns nämligen inte en chans att 130:n är roligare. :)
Det är mer rätt att jämföra Golf R32 med 130i, den har 250hk och 4-hjulsdrift, 0-100km/h med DSG på 6,2s.

Är Golf V GTi så rolig? Då är det ide att provköra!? Hoppas bara inte jag blir lika besviken som på Mini Cooper S, som visade sig vara en mycket tråkig bil, tack vet jag VW Scirocco, en liten bil som är rolig hela tiden!

Mvh Stephan
Njuren
Det var skoj och höra! Hur fick du den chansen med golfen? Polare?Ge mig tipset annars=) Tror att 130in oxo e skoj om den har sportdämpare alltså men golfen var sjukt rolig precis som du säger. Jo det med att BMWn drar ifrån på motorvägen är sant men Gti-köparen vill nog helst ligga i 3:an och 4:an på kurviga landsvägar med mycket backar =)

BMW - i nöd och lust?
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Stephan735i: På vilket sätt tyckte du att Mini Cooper S var tråkig?
acey; Den var alldeles för dämpad i accelerationen, ingen ordentlig fartkänsla, troligtvis för att få bort effekten med framhjul som rycker/hoppar åt alla håll, som gamla SAAB Turbos, det är bra att slippa det, men bilen blev tråkig på köpet, jag hade ärligt tänkt byta mot en MCS sommaren-03, men kravet var att bilen skulle glädja mig, det lyckades inte MCS med, jag blev mycket besviken på den, tur att BMW bygger bilar som gläder mig, det var för övrigt sista gången, jag kunde tänka mig sälja M-paketaren, dom planerna skrinlades då;) Visst jag körde ca 2mil med MCS:en, andra har kört mycket längre och är nöjda med den, det kanske var dumt att gå direkt från 540i 6vxl till MCS?! Jag är en i dag förvånad över mina åsikter, jag kanske hade förstora förväntningar, jag kan ju tala om vad jag tycker om Golf V GTi efter jag kört den.

Mvh Stephan
Stephan - Tror inte du blir besviken om du provkör. Jag var ganska skeptisk innan och det hela slutade med att jag fick en offert i näven när jag lämnade tillbaka nyckeln. Säger en del. :) Om du är verkligt intresserad kan jag skicka över lite text till dig. Hör av dig isåfall.

Njuren - Jag har förmånen att få "leka Glenning" när fritiden räcker till. ;)
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Tänk vad roligt att ge fullgas ur en sväng i vinterväglag med golfen:))) MMM UNDERSTYRNING!

Daniel - Du kan ju alltid köpa en Audi A3 2,0TQ. :) Samma motor, fast fyrhjulsdrift och myyyyycket tråkigare.
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Needuu inte 4 rövhål i grillen, det här e nice istället Länk Länk

Mvh Danne

-Never feel sorry for yourself.-
Coupén
Njuren: Det finns en del som talar för 130 tycker jag men det är väl fråga om tycke och smak.... Rätt stor skillnad på 6.9 och 6.1... Bakhjulsdrivet... 6 cylindrar... Känslan... design/utseende (är inte GTi:n lite väl lik SEAT numera?)

Kommer med största sannolikhet beställa en 130i imorgon, men f-n vet, jag kanske borde åka och provköra en folka istället.
Njuren
Coupen: Jo fan de e sant de du säger men om man e ute efter en rolig bil i den "GTi klassen" och man inte är brutalt märkes-frälst, så bör man kolla in folkan innan man bestämmer sig för busbil. Menar då om man verkligen vill ha skoj på väg till jobb. Visst, jag är BMW-frälst och älskar allt med BMW, komfort, detaljkvalitet,styrning och indirekt belysning av växelspaksgård =) Hade dock inte bangat för folkan för körglädje finns de mycke av, fast den driver fram...testa den! Och ha inte skuldkänslor ifall du blir kär i VW ;-)

BMW - i nöd och lust?
Nya GTI är rolig att köra!! Hyrde en knallröd GTI hos Europcar i Juli. Från fredag morgon 09.00 till måndag morgon- fria mil..1.600:-
Hann upp till Åre och tillbaka. Gick så pass bra att jag allvarligt funderat lite..
Bilen var rejält snabb trots knappt inkörd (400 mil). Och snål dessutom. Låg runt 0,75 trots ganska drivet tempo..
Tyvärr blir en GTI rejält dyr med läder och annan lull-lull. Farligt nära 300k och så roligt kanske det inte är..
Men en jäkla schysst kvalitet på inredning och detaljer..
Klart värd en rejäl provtur!

Har inte kört nya golf gti men testat motorn som också
sitter i A3 2,0T. Blev reiktigt poitivt överraskad!

Med paddlar bakom ratten var det som att köra gocart.
En riktigt , kul och lagom rapp bil som jag gärna skulle kunna tänka
mig i framtiden.

Har förutom nämnda bil aldrig kört nån Gti/gsi som varit direkt kul oavsett
fabrikat.
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Anders N
Det är faktiskt bara 17% som skiljer i pris.
Sigdarve - 351 350 får man betala för en 130i med "samma" utrustning som den GTI jag fick offert på med prislapp 259 000, vilket ger en procentuell skillnad på 35,7%.
Torrkörde en GTI idag och det är då ingen premiumbil direkt. Väldigt plastig känsla i hela bilen. Hårdplasten i dörrsidan imponerade verkligen inte.
Och klädseln är inte långt efter Saab 9-5 textilkädsel i dålig kvalitet.

Jag antar att den är trevligare att köra...

It´s a fast world...
Njuren
Ne ingen premiumbil icke men kanske tur det, man vill väl inte ha gubbakänsla med trä o grejer i en busbil.

BMW - i nöd och lust?
Golf GTI är absolut inte tänkt som en lyxig premiumvagn. Är det den typen VW-kunden vill ha finns det andra modeller att tillgå. :)
Coupén
Anders N: Vilken utrustning pratar vi om? Jag har precis beställt en 130i för 356kkr (brutto). Skulle vara kul att höra om jag missat något som man får i en folka för 259kkr. :-)

Njuren; Premium handlar om andra saker än "Trä o grejjor".

Njuren
Coupén: Jo det e sant,var lite snabb där. Läste í nån biltidning där diskussionen om toyota var premium eller inte och där jämförde dom med lexus. Toyota var standard medans lexus var premium. Jag får aldrig någon riktig uppfattning om vad premium är om ja ska vara ärlig.

Anders N: Fick du bra rabbat på nybil?

BMW - i nöd och lust?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.