AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.432

Hur byts microfilter i en E36

Visa användare
19
boper67
318i -87
320i -89
Har en E36 utan luft in i kupen = igensatt microfilter. Men hur byter man detta? Beskrivningen under mekartips stämmer inte alls på min bil då värmepaketet ser helt annorlunda ut. Observera att jag ej har AC.
Kan det då sitta i motorrummet?
Jag är oxå helt säker på att bilen är utrustad med ett filter då det finns en dekal i handskfacket som säger så.
Vore mycket tacksam för hjälp med detektivarbetet.

Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
är det en e36 det gäller eller e30 318 den du har?

MvH Bmw 4-ever
Jo
1.066
Jonsson
328iC -96
Här har du en guide Länk

Min vinter bil: Länk
/Daniel
Jo
1.066
Jonsson
328iC -96
Iaf sitter det där om man har AC

Min vinter bil: Länk
/Daniel
bytte på min 320 -93 UTAN ac som jag hade innan...det bestod av 2 st runda koniska filter kanske 4 cm höga och som en cdskiva i diameter...dom satt instuckna från motorrummet, under gallerna..man fick lossa den plastbiten som går över hela "hyllan" och lite annat, bland annat den "lådan" som håller kabelhärvan...sen kommer det svåra, lirka ut filtren från där dom sitter, det är lite trångt....är inget svårt jobb men trångt som sagt

MVH
Johan K
Visa användare
19
boper67
318i -87
320i -89
Tack för hjälpen, jag tror jag börjar med att undersöka motorrumsalternativet då alternativet med filtret bakom handsfacket inte stämmer.
Återkommer så fort jag har löst det hela.
Tack igen Per

Bmwfreaken: Hur gjorde du för att komma åt filtret på vänster sida, under vindrutetorkarmotorn?

Visa användare
19
boper67
318i -87
320i -89
Enkelt, jag lämnade in bilen på verkstad....
Där blev jag behandlad som en komplett idiot när jag försökte förklara att filtret lossas från utsidan.
De ringde sen och bad om ursäkt för sitt uppträdande, men det är inte svaret på din fråga och den kan jag då naturligtvis inte besvara.

Ledsen för det men lycka till och ha det gott,

/Per
Hur vet jag om microfiltret måste bytas förutom att det är för lite kräm i fläkten?
Kan jag se det på skicket eller är det bara att byta o hoppas på de bästa?
Nån som vet?
Visa användare
19
boper67
318i -87
320i -89
Ojdå det här var många år sedan.
Om du hör att fläkten går på alla hastigheter men du har ingen luft som kommer in, ja då skulle jag byta filtret.
Om du har en e36 utan AC så sitter filtret på höger sida av torpedväggen under en del kåpor = lite krångligt.
Det kan vara så att BMW inte säger att det inte finns ett filter där men då får du stå på dig för de bytte det på min tjejs bil efter en del tjat. (Importbil)

Om du har AC så borde du kunna följa de instruktioner som finns under mektips.

Lycka till
Mvh Per
Jag får luft i min fast det känns som att det borde komma ännu mer luft, jag får ta o byta helt enkelt, har redan beställt filtret från mekonomen.
Si
76
Silver
325IM-90
320i-97
personligen rekommenderar jag byte en gång om året, åtminstone på AC bilar. de flesta bilfabrikanter har däremot 3000 alt. 6000 mil alt 2år. då filtret inte kostar så mycket så är det bättre att byta ofta än när det börjar bli dålig/lite med luft
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.