|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
Jeppe W |
Apropå det, i skolan anodiserade vi aluminium/stål med olika färgtillsatser, någon som känner igen sig och minns hur det gick till? |
|
Målarsoda är Natriumkarbonat (Na2CO3). Finns att köpa på alla byggvaruhus och färgaffärer. Kostar ca 30kr. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
J.Dredd: Är syftet med målarsodan att öka vattnets ledningsförmåga? |
|
|
Ztephan: Yes. Det går i princip bra med vilket salt som helst, men målarsodan är att föredra eftersom den är basisk. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
kilroy |
Förväxla inte målarsoda, natriumkarbonat, med kaustik soda, natriumhydroxid. Den senare är en mycket frätande och otrevlig kemisk förening. Målarsoda är också basisk och frätande men inte alls så otrevlig som kaustik soda som också säljs (tror jag) på byggvaruhus och liknande. J.Dredd* Håll oss gärna informerade när det gäller dina avrostningsövningar framöver! Inte minst bilder vore trevligt. Mvh kilroy "En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger" |
|
Så om man har en rostig bil borde man alltså kunna sänka ner hela bilen i en pool med kaustik soda och få upp en helt rostfi bil?! Det måste jag prova!! ;) Mvh Min sida Länk |
|
Jeppe W |
Jag testade att sänka ner lillgrabbens leksaksbil i en lösning av hett vatten och kaustiksoda, tydligen var den till större delen gjord av pressad aluminium eftersom metalldelarna i den försvann över natten...! |
| Kolla in på www.yrt.se hemsida de kan det här med rostborttagning och ytbehandling. De har även en egen rostborttagre som de säljer med ett tillhörande rostskyddsmedel. Jag har hört att de även har tagit bort rost från hela bilkarosser tidigare. | |
| hmm, länken funkar inte längre. Kan någon lite snabbt beskriva processen? | |
|
Länk återfinns den på numera. ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.