|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har skrivit ett litet mektips om rostomvandling medelst elektrolys på E28-siten. Mycket användbart för oss med lite äldre bilar! Kolla här: Länk ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 | |
|
Intressant. ___ Läs begagnatguiden! Länk |
|
|
Visst är det! Är det någon som har erfarenhet av elektrolys på något annat, kanske mer effektivt sätt så dela gärna med er! ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
Bra tips, kommer väl till pass när jag skaffar mig en gammal E28a :) mvh Erik |
|
|
Dom här borde ha ruggigt med kunskap Länk Mvh Danne -Never feel sorry for yourself.- |
|
|
Säkert. Men jag tror inte att dom vill dela med sig av den. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
Paap Reeder |
... blästring måste väl vara mera kostnadseffektivt ... och säkert mera tidseffektivt. Annars är ju citronsyra lika effektivt ... och man slipper "det elektriska". MVH /// Paap R |
|
Blästring fungerar bra om man har en detalj som inte har alldeles för kluriga former. Grejen med elektrolys är ju att man kommer åt in i minsta skrymsle och att en stor del av rosten återgår till att bli järn igen. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
kilroy |
J.Dredd* Bra tips och initiativ! Lämpar sig säkert för "halvstora" delar som går att plocka loss. För mindre detaljer eller detaljer som inte går att avlägsna fungerar ju fortfarande kemiska rostomvandlingsprodukter ganska bra. Det här förslaget är lite i Bosse Bildoktors anda...gammal teknik som fortfarande fungerar hur bra som helst... Med den här metoden finns ju också möjligheter att lägga på ett ytskikt av andra metaller. Vill man ha det riktigt proffsigt gjort, t ex om man vill göra en förkromning, så är det nog fortfarande bäst om man lämnar bort jobbet till ett proffs. Om inte ytfinishen är det viktigaste så kan man göra en hel del jobb själv. Mvh kilroy "En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger" |
Jeppe W |
nå´n som vet optimala förhållandet mellan ström/spänning? Eller är det bara att koppla in sig på Barsebäck om man har möjlighet till det? |
|
Kilroy: Mindre detaljer fungerar också bra med denna metod. Små skruvar och dylikt blir hur bra som helst och man slipper förstöra gängorna på dom (till skillnad från blästring). Just att det är en gammal beprövad teknik gjorde mig lite förvånad när jag sökte på forumet och inte fick en enda relevant träff angående elektrolys. För trots allt slår elektrolysen alla dom kemiska preparat som jag har testat (vilket iofs inte är alla befintliga). Delarna ser ju som nya ut efter utförd behandling. inga missfärgningar och dylikt. Jeppe W: Man bör nog undvika att bilda en ljusbåge i badet, så Barsebäck går nog bort. För att processen ska fungera så behövs det inte mycket kräm alls. Ett vanligt r6-batteri fungerar, men det går långsamt. En bilbatteriladdare fixar ett svårt rostat bromsok över natten. Med en MIG-svets som strömkälla går det på någon eller några timmar. Jag har inte testat med mer kräm än så eftersom jag inte kan komma på någon konsumentprodukt som krämar på mer likström än en MIG-svets :) ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
kilroy |
Jeppe* Har man för avsikt att koppla in sig mot Barsebäck lär den naturliga rostprocessen gå avsevärt snabbare än rostomvandlingen... J.Dredd* Visst, du har rätt, små detaljer som skruvar o dyl går utmärkt att elekrolysera. Jag tänkte mest på mindre konstruktionsdetaljer som är svåra att avlägsna från bilen. Där kan man ju få ganska hyggliga resultat med kemiska rostomvandlare. Förhållandet spänning/ström ställer in sig själv. Ju högre spänning desto högre ström. För "hemmabruk" rekommenderas inte högre likspänningar än 15-20 volt...10-15 volt räcker säkert mer än väl. Ju lägre spänning desto längre tid tar processen. Processen bör inte äga rum i slutna rum eftersom det bildas knallgas som är mycket explosiv. Noggrann vädring eller utomhus är att rekommendera... Mvh kilroy "En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger" |
|
Hehe,jag gjorde misstaget när jag körde elektrolys i mitt garage . Pang när jag tände en cigg.Tat lungt med allt som kan antända knallgasen. BMW e lag |
|
|
Just det. Kanske bra att lägga in en liten blänkare om knallgas i mektipset :) ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
Där har vi även en fördel med att använda lägre spänning till elektrolysen. Lägre spänning = mindre knallgas. Med MIG:en så kokar vattnet i princip och stora mängder vätgas produceras. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
Det där måste jag prova! Vad händer om man gör detta med en lackad detalj som är lokalt rostangripen? (Jag har inget exempel, är mest bara nyfiken) |
|
|
Har faktiskt inte testat. Men det borde inte hända så mycket. Ska genast ut i garaget och prova. Återkommer med svar :) ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
kilroy |
På en lackad detalj där lacken är borta på roststället borde väl metallen återställas...? Kanske bäst att invänta de praktiska försöken.... Mvh kilroy "En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger" |
|
Har nu testat att lägga en rostig plåtbit med lack på i elektrolys. Vad jag kan se så har inte lacken påverkats alls av elektrolysen men rosten försvann helt. Rent teoretiskt så borde inte lack påverkas av processen. Rost består i huvudsak av 2 saker. Järnjoner och oxidjoner. Det som händer i elektrolys är att järnjonerna tar emot elektroner från den negativa polen och järnjonerna reduceras till riktigt järn. Detta borde inte påverka lack. Eftersom elektrolysen är kraftigt basisk så borde detta inte heller påverka lacken. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
Då borde man kunna sänka ner nederdelen på t.ex en dörr och få bort all tråkig rost i hörnen utan att lacken i övrigt tar skada? " tvätta, tvätta, tvätta.... " Länk |
|
Jeppe W |
Med målarsoda menas alltså vanlig kaustiksoda, typ "avloppsrens" då? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.