|
|
|
|---|---|
|
ABS-lampan började spontant lysa strax efter en besiktning, som i sin tur tyvärr genererade i ombesiktning, och sedan dess har den lyst konstant. Har varit iväg till en icke-auktoriserad verkstad för diagnostik, och enligt dem så svarar inte ABS:en alls. Verkstadskillen rekommenderade att byta hela ABS-modulen (ca 7000:- ny). Har sökt runt här på forumet och endast hittat lösningar för E30, där det verkar vara ett relä med en inbyggd säkring. Men någon motsvarande hittar jag inte i Compakten. Det låter ju rimligt att det är något sånt eftersom hela ABS-systemet tydligen är dött. Har någon varit med om liknande på E36 (och/eller Compakt)? Detta börjar kännas hopplöst. Mvh speakman | |
|
Du har ingen polare att låna en styrenhet av för att utesluta denna? |
|
|
Hm, det kanske skulle gå och ordna, särskillt om det ser lika ut i vanliga E36? Mvh speakman |
|
|
Vet någon mer exakt var den där trasiga modulen befinner sig? Öppnade den som sitter bakom handsfacket, och den satt det inte mycket i. Än mindre någon säkring. Förslag någon? Mvh speakman |
|
parolof |
finns lite att läsa om ABS reparation här Länk |
parolof |
säkring 10 (på 30A) är normalt till ABS, troligen på Compact också. |
|
speakman: Låter som strulande ABS-givare vid någon av de fyra hjulen. Mycket vanligt fel på E36/E39 som brukar komma efter några år. Detta har drabbat båda mina E36:or jag haft och det har alltid varit någon av sensorerna på framhjulen som kastat in handduken först. Du behöver köra in till en BMW verkstad för att läsa av felminnet för att se vilken av givarna som är kass. Det brukar kosta mellan 1500-1800kr att fixa detta hos BMW inklusive felsökningen. Bara givaren kostar ca 700kr så det är inga större summor man tjänar om man väljer att göra det själv. |
|
|
Problemet är, som jag beskrev det ovan, att ABS-boxen tydligen inte ens svarar på diagnostik. Hur kan dom då läsa av den, och få reda på vilken givare som felar? Eller kan det möjligen skilja på avläsningsutrustningen som BMW har, kontra den andra serviceställen använder? Den borde inte gå att kolla av på flera olika sätt, tycker jag. Mvh speakman |
|
|
Som en avslutning kan jag säga att allt berodde (som vanligt) på en trasig givare. Detta trots "diagnostikens" utdömning av styrboxen. Mvh speakman |
|
|
speakman: Vad kostade givaren och arbetet (eller bytte du själv?) //Stenback |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.