|
|
|
|---|---|
|
Skall man fräsa ur toppen eller fräsa av kolvarna på en m-20 2,5 liter när man skall kompsänka? Hur räknar man ut kompressions- förhållandet efter det? Och hur mycket vågar jag ladda med original prylar. | |
|
Köp en kopparpacning på 2-3 mm det borde räcka.så kan du väll ladda ca 0,6 bar är lite osäker på den siffran men det borde gå. Mvh Johan D Det dyra är inte att ligga på toppen, det är vägen dit som är dyr. |
|
Grusse |
Hur mycke tdu kan ladda beror mycket på vad du kommer att använda för sprut. Med ett bra sprut så kan du säkert ladda 1,0-1,5 bar. |
|
vilket sprut skall man ha då, skall man köra med tillägssprut eller ta från någon annan bil Roadrunner |
|
Grusse |
Det bästa är med ett justerbart sprut för bränsle och tändning, finns lite olika märken t.ex MBE & Haltech mfl. Haltech har väl den fördelen att dom är ganska enkla att gå in och ändra någon inställning själv, då deras program skall vara ganska enkla att förstå. Sen är det ju viktigt att du använder riktig soppa om du tänker ladda mycket. |
|
Har för mig att jag räknade ut kompet så här: Slagvolym=415,6cm3 (per cylinder) Originalkomp=8,8 f.rum=förbränningsrumsvolym. (slagvolym+f.rum)/f.rum=komp f.rum=53,3cm3 alltså. Sen körde jag nog formeln igen fast på rätt håll. 1mm bortsvarvat från kolven eller tjockare packning ger 58,8cm3 f.rum och 8,1 i komp. 2mm ger 7,5 i komp osv. Har för mig att det är så den statiska kompressionen räknas ut. |
|
|
K=kompressionsförhållande (ej kompressionstryck) Vc=cylinderns slagvolym Vk=kompressionsutrymmets volym K = (Vc+Vk)/Vk Vk= Vc/(K-1) Ynf! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.