AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.745

Etanol i 320i ?

er
7
erixonn
320i Touring -89
Går det att tanka i etanol i min gamla best, eller måste jag bygga om, och hur gör man i sånna fall då? Körde med etanol i min saab 900 t8 och det gick.. någon som vet om det går i bmw'n?

/Anthon
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Det går jättebra, jag körde med min 323:a tills för 2 dagar sen, då jag fick veta att i stort sett alla delar som etanolen kommer i kontakt med tar skada. Det var från en kille som jobbar med det varje dag, och har det som yrke.

BMW CS #5206
er
7
erixonn
320i Touring -89
okej, så det är alltså inte att rekomendera att tanka i etanol i 320'n?
när du säger att allt tar skada, vad händer då? pajjar bilen eller?

/Anthon
har typ 60% E85 i tanken nu. hoppas verkligen inte att bilen pajjar.

christer silvén: berätta mer, vad händer med bilen? motorn borde ju bli väldigt ren innuti i alla fall. :D

Är också intreserad.

Vad jag har hört så är etanolblandningen mer frätande än vad bara bensin är.
Så packningar etc. behöver bytas ut och misstänker att timingen för spridare behöver ändras plus säkert en massa annat.
Kan dock ha fel, har bara hört detta från tredje man.
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jag träffade den här killen hos min lokala BMW-verkstad, Joakim i Partille. Jag var där för att motorfel-lampan hade tänds, jag körde då på ca 35% etanol. Enligt killen var det inte alls bra att köra med etanol i en bil som inte är gjord för det. Det som kan ta skada är bensinpump, ledningar, packningar, ventiler och katalysator. Eftersom han jobbar med detta dagligen har jag ingen anledning att inte tro honom. Jag kör nu på 98 oktanig bensin och motorfellampan lyser inte längre.

BMW CS #5206
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Hmm, undras om det inte var metanol han pratade om, den är aggressiv.

Mvh
Polarn väntar på att Nordic m.fl. ska få typkonvertera hans Saab 9-5 Aero och det skulle kosta ett par tusenlappar. Då har han visserligen redan trimmat bilen så det var mindre att göra än om den kom från fabrik.

Grejen är väl att med etanolen så fräter det mer.
Kanske inte lika mycket som metanol (vet faktiskt inte) men det är väl att slangar etc. inte är gjorda för det.
Så det funkar väl ett tag utan att modifiera något.
Ca
236
Cabron
325i -06
120i -06
Jag har hört att det bildas mer vatten vid förbränning av etanolen. I en bensinare samlas detta vatten i avgassystemet och katalysatorn där det sätter fart på rostprocessen.
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Han jobbar på ett bilföretag med etanolbilar, så han borde veta vad han pratar om, han kör dessutom BMW själv som är ett plus i kanten.

Cabron! Mycket riktigt, katalysatorn tar mycket stryk. Jag körde bara ett par veckor med ganska liten del etanol, så jag tror min har klarat sig.

BMW CS #5206
E
1.156
E
320 ci cab -04
Det går mycket sagor om ethanol.

En del höjer det till skyarna medans andra säger att det förstör motorn. Synd att man aldrig kan få saken vetenskapligt belagd.

Katalysatorn tar mycket stryk? Varför? Hur kan då Ford och Saab sälja bilar med katalysatorer som går att köras på både bensin och E85 (blanda efter önskemål) som uppfyller gällande avgasnormer.

Jag kan förstå att Spriten förbränns och blir mer vatten än bensin. Det kan i sin tur leda till mer vatten i avgassystemet. Samtidigt blir katalysatorn rätt varm? och då borde eventuell kondens fara all världens väg.

E

Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
E! Jag ställde precis denna frågan till honom, och fick till svar att dom komponenter som har kontakt med etanolen är av materiel som tål det i dessa bilar. Och jag håller med dig, man får så mycket olika besked om det är bra eller dåligt, det var därför jag testade själv, men bilen sa ju själv till efter ett tag, genom att tända motorfellampan. Den här killen jag träffade har jag faktist stort förtroende för, efersom han arbetar med detta dagligen, och har ett stort kunnande i ämnet. Sen verkar det som om äldre motorer tål det bättre.

BMW CS #5206
E
1.156
E
320 ci cab -04
Enligt säkra källor så innehåller all bensin 5% ethanol Enligt mindre säkra källor så tål alla bilar ca 15% ethanol? Vid hur stor inblandning uppkommer eventuella skador? Med det här inlägget vill jag inte låta dryg eller som ngn besservisser utan bara stilla min egen nyfikenhet.

Fördelen med bensin framför sprit är att bensinen har en bättre smörjande effekt. En bensinpump består av roterande delar som troligen kräver smörjning. Slutsatsen borde vara att pumpen kan gå sönder. Finns det någon som kört med ethanol där pumpen gått söner just på grund av att man kört på E85?

Alla bensinslangar kan gå sönder vid E85 drift. Finns det någon som varit med om det?

Packningar i motorn tål inte E85. Någon som haft problem med detta?

Katalysatorn mår inte bra vid E85 drift. Det där med materialval tar jag rätt lätt på. Däremot kan kanske katalysatorn ta skada av kontinuerlig drift vid fel lambavärde? Någon som haft problem med detta?

Kör du på ethanol utan något problem, vilken bil/motor har du?

E

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Intressant...

Det jag har "hört" är att det korroderar en hel del i div bränslerörrör och tankar om man använder etanol enbart...

Också en "input" angående det här med att allt fler pyttsar i mer eller mindre etanol i sina tankar idag,dessutom utan att ha gjort "ett jota" att konvertera vagnen(bl.a. byte av bränsletrycksregulator t.ex)

Visst,många bilar av idag har ju plasttank och kanske också mycket annat i mtrl som tål etanol redan "seriemässigt"...men jag vet inte om det är så lyckat det man hör att "alla" nu börjar tanka etanol utan att egentligen veta hur det ligger till och vad man ev. måste byta innan längre körning med etanol..

Man får väl nu också göra en koll av något slag när man köper begagnad bil om den körts på etanol under en "längre tid" och dra av "tusenlappar" bara pga det, om det ej gjorts någon form av konvertering innan ;)

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.