|
|
|
|---|---|
|
Det gäller mor och fars 523:a -99. När jag var hemma senast och bilen startades så hördes ett metalliskt lite skrapande ljud (som när man gnider två metallytor mot varann) från framkanten av motorn, åt höger hand till. Jag har hört det en gång förut (i somras) men hann inte riktigt lokalisera det då, så var det även denna gång, det lät kanske 10 sek, sedan hänger ett likadant, fast svagt ljud kvar och ibland hörs inte det heller (åtminstone inte för mina ovana öron). Föräldrarna kör väldigt sällan, kan det vara som så att det är något som hunnit bli smörjtorrt då den stått ca: 1 vecka+. Kan det vara så att det är dags att byta olja? Serviceindikatorn har två gröna lampor kvar, men det är över två år sedan senaste service. Tacksam för förslag. /Fredrik | |
|
Höger framifrån Rullar till fläktremmen? Vattenpump? Höger bakifrån AC-kompressorns spännrulle, magnetkoppling? /Jonas |
|
|
Vattenpumpen är en gissning. Hur långt har bilen gått? ___ //Ulf |
|
|
Känn på ingående axel till vattenpumpen. Glappet brukar vara klart kännbart. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Bilen har väl gått ca:9700 mil nu. Men vattenpumpen är väl inte av bästa konstruktion vad jag hört, och det är något jag funderat över att det kan vara, fast jag visste inte vilken sida den satt på. Tack för tipsen! mvh Fredrik |
|
|
Byter man vattenpump ska man se till att få en med skovelhjul i metall, för det finns väl numera, eller hur? /Fredrik |
|
|
Yes, skovelhjul i metall och ta termostaten när ni ändå håller på. Inte direkt skottsäker på E39:an. Håkan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.