|
|
|
|---|---|
|
Hej, Undrar när, dvs vid vilket sorts brukande, som bromsvätskan kan börja koka/förlora sin 'prestanda'. Har nya 525dA touring och kör mycket på Autobahn där det ofta blir inbromsningar från 200km/h till 100km/h. Tycker att bromsarna har mattats lite sen bilen var ny, och undrar nu om det kanske är bromsvätskan som borde förnyas. Kan även vara att bromsarna har 'bromsats' in ordentligt. Sett till BMW's lååååånga serviceintervaller på allt, så kanske det är en tanke att dra in och 'lufta systemet'. Eller är det bara om man verkligen missbrukar bromsar (typ bromsa Xtremt hårt hela tiden utan att bromsarna får tid att svalna lite) som det kan bli att bromsvätskan 'kokar'? Tacksam för svar från folk som vet vad det handlar om! Mvh marineutter | |
|
Bromsvätskan tar till sig fuktighet med tiden och till slut kan det bli rost eller beläggningar på kolvar och bromscylindrar ute vid hjulen, de kan kärva och inte gå tillbaka ordentligt. Den höga värmen som uppstår ute i bromsarna vid långa och upprepade inbromsningar gör att bromsvätskan (eller snarare vattnet i denna) kan koka och bildas det då en ångblåsa så tappar man bromsförmågan helt. Bytesintervallen på bromsvätska har väl varit två år länge vill jag minnas, vanlig serviceintervall (i mil räknat, inte i tid) däremot har förlängts på de flesta bilar de senaste åren, pga bättre oljor osv. FP |
|
|
då blev jag också lite intresserad här :) du skriver bytesintervall på 2 år eller mer på nyare bilar, på grund av bättre vätskor...använder åf någon specialvätska? jag undrar om vanliga dot 4-5 vätskor som man köper klarar sig i 2 år eller mer? jag byter en gång om året på mina bilar (blir ju även bytt i kopplingen då!), tar ju inte särskilt lång tid och samtidigt sätter man nya fina luftnipplar med kopparpasta på gängorna så slipper man dra av dom senare :) antagligen är detta förhållandevis täta bytesintervall onödigt, men det känns bättre att ha färsk vätska i inför vinterperioden! MVH Johan K |
|
|
Bättre oljor skrev jag (för motorn), det är endast dessa intervall som förlängts ( obs i mil, ej i tid). Bromsvätskan har såvitt jag minns alltid bytats vartannat år. FP |
|
|
Tänk på att verkstäder ofta slarvar med bromsvätskebytet och byter endast vätska i behållaren, d.v.s ingen avluftning av all gammal bromsvätska sker. /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- |
|
|
Tjena Grabbar, Tack foer era svar och feedback. Ja, sett till vintrar samt saekerhet sa boer man nog byta 1 gang per ar. Sett till de langa serviceintervallerna (som folke skrev) sa kanske man far ta o taenka till sjaelv ibland foer o ha optimal prestanda (bromsar som motor). Har man en aeldre BMW (som min 540) sa fixar man ju sadant sjaelv, men pa nyare bilar som min 525dA sa vill man ju inte gaerna 'pilla' alltfoer mycket. Men samtidigt sa aer intervallen pa bromsvaetska 2000 mil plus att som ' tryggve' skrev sa litar man ju 0% pa att det som man betalar foer verkligen fixats!!!!!!! SYND!!!!! Foer koer man mycket och snabbt som jag goer sa maste ju bromsarna vara optimala. Tack foer svar! Ha det! |
|
|
Tjena Grabbar, Tack foer era svar och feedback. Ja, sett till vintrar samt saekerhet sa boer man nog byta 1 gang per ar. Sett till de langa serviceintervallerna (som folke skrev) sa kanske man far ta o taenka till sjaelv ibland foer o ha optimal prestanda (bromsar som motor). Har man en aeldre BMW (som min 540) sa fixar man ju sadant sjaelv, men pa nyare bilar som min 525dA sa vill man ju inte gaerna 'pilla' alltfoer mycket. Men samtidigt sa aer intervallen pa bromsvaetska 2000 mil plus att som ' tryggve' skrev sa litar man ju 0% pa att det som man betalar foer verkligen fixats!!!!!!! SYND!!!!! Foer koer man mycket och snabbt som jag goer sa maste ju bromsarna vara optimala. Tack foer svar! Ha det! |
|
|
Det är lite overkill att byta varje år om man inte kör bana eller kör över 4000 mil/år, varannat år duger bra. Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.