|
|
|
|---|---|
|
Hej Köpte mig en BMW E39, 523i -96:a för ett par månader sedan... Redan efter en vecka var jag in tillbaka och berättade att det kändes fel när vänster fram åkte över gupp, brunnslock osv. Höger fram känns hur bra som helst. Igår var jag tilbaka och man har tittat på bilen under förra veckan. Man kan på BMW tänka sig att stå för vänster sida (byta dämpare och något som satt ovanför dämparen samt en tredje del, vad den nu hette (Ja, tekniskt kunnig är jag ju inte). Deras rekomendation var att jag byter på höger sida samtidigt, vilket skulle kosta mig ca 4000sek. (4000 per sida inkl material och jobb). Frågor: 1. Vad jag har fötstått av att läsa tidigare trådar så är det ganska viktigt att byta båda samtidigt (höger o vänster), sant? 2. Att dom betalar den sida som är kass, det förutsätter jag (beg.köp-garanti). Men kan man på något sätt rida sig fram och få dom att betala höger sida också? Tack för era svar. Erik | |
|
Hej, Tycker inte att det borde vara nödvändigt att byta på den sidan som känns ok eftersom det inte längre sedan än två månader som bytet skedde. Däremot om BMW tycker att du borde byta på den sidan också så skall de betala/stå för det med. Kan inte se annat än att du har två års garantipå materialet. Har de gjort fel vid monteringen så skall de stå för hela kostnaden. Lycka till! /H |
|
|
Hej igen, ursäkta, missuppfatting av mig. Fick för mig att du haft inne bilen för byte av dämpare. Borde nog byta på båda sidorna samtidigt. Se till att du får ordentligt med rabatt på högersidan. Återigen, lycka till! //H |
|
|
Tack Håkan. Rabatt från 4000 för material och jobb till? 2-3000? Eller är 4000 ett tokhögt pris för en sida? Vad har andra fått betala hos bmw för liknande jobb? Erik |
|
|
Tycker 4000:- låter riktigt saftigt. Nu har jag aldrig bytt dämpare på en E39 men misstänker att det inte är någon större skillnad mot E34. En riktig bilmek borde byta både höger och vänster på max 2-3 tim. Vad kostar sedan en dämpare, ca 7-800:- st. Detta borde väl innebära 4-5000:- för byte på båda sidor. " tvätta, tvätta, tvätta.... " Länk |
|
|
4000:- låter riktigt svettigt för byte av EN stötdämpare! Sant är dock att du skall byta på båda sidorna samtidigt. Gör det tydligt att för verkstaden att bilen blir trafikfarlig om inte båda dämparna byts, och att det därför är orimligt att du ska betala 4000:- för att få bilen i trafiksäkert skick. Ring en annan BMW-verkstad och begär offert på samma jobb, så kan du använda det som referens/argument när de hävdar att 4000:- är rimligt. Mvh, Kalle _______ E38:an: Länk |
|
|
Hej igen, Tycker att det vore rimligt att dela på kostnaden. Du borde då inte betala mer än 2000:- Absolut inte mer! //Håkan |
|
|
Provade ringa en annan bmw-verkstad. I en lite större stad... Dom skulle ha lite mer för att byta. Tydligen har jag M-sport chassi nr 1 fick jag även veta. Härligt :) 2052kr/st kostade fjädergrejjen. 2,5h tog arbetet. över 8000sek för båda sidor. Tydligen ligger priset så... Men Håkan, sant, jag borde inte ta hela kostnaden för höger sida. Sant. Tack för era råd. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Enligt BMWs "bestämmelser" serviceinfo så gäller max 5000 mils skillnad för att man inte ska byta båda dämparna på samma axel vid en ev reparation. Dämparna kostar 4000 spänn och 2,5X 1500 kr i arbetskostnader.ca 8000kr. Du får två nya dämpare till en kostnad av vad en kostar och du kan förmodligen inte få två dämpare under 4000 på plats på bilen på annat sätt vilket du förmodligen behövt i allafall förr eller senare beroende på miltalet, så det är igentligen inte så dyrt även om det känns så. Men förhandla om det går. ///MVH Hasso Länk |
| du bor så långt bort annars hade jag kunna bytt dom åt dig MKT billigare | |
|
Baader, snällt. Tack. Men jag får ju minst 4 av de 8000 betalt... Jag ska försöka få mer betalt av dem... Återkommer och berättar hur det går. Erik |
|
|
Har talat med konsumtvägledare osv och det verkar som jag får stå för ena sidan själv. Det fanns ingen möjlighet att motivera att BMW ska ta något av kostnaden när dom bara rekomenderar mig att utföra den andra reparationen, enligt konsumentvägledaren då... Trist, men så får det vara. Erik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.