AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
3.135

Polermaskin (dubbelrondell) köpes - TIPS EMOTTAGES!

Sida 2 av 2
Tyvärr löser det inte att köpa en ny biltema maskin pga att lagren är totalt kass.Klarar inte rubbning, 5ggr och lagren kaputt. Duger till att lägga lackskydd men inget mer.
bustorp
Jag tycker inte att Cyclon funkar speciellt bra att rubba med ö h t. Bättre fräs med roterande.
Jag har finpolerat/lackskyddat drygt 30 bilar x 2 varv med en o samma Rusta dubbeltrissa (troligen samma tillverkare som Biltema) utan problem. Inget glapp eller oljud i lager vad man kan känna eller höra (höra det går nog inte förresten).
Går klockrent.

"Ödmjukhet inför kunskapen"
Länk
bustorp
rob_t_j72:
Det är nog inte lagerljud du hör utan fullt normalt (o)ljud från drivningen om du nu inte kört en massa bilar med den. Då känner du glappet i s f.
Tror inte man kan höra så mycket annat från dem maskinerna. Originalet låter nästan lika högt kan jag trösta med.
Inget som inte Bilsomproppar kan lösa......

Länk
porta
Jag har båda och jag tycker att cyclon känns bättre. Sen är ju frågan om priset gör ngn skillnad. Då hänvisar jag till Jarres argument. Båda funkar det, är samma sak som med bilar, de tar dig från plats A till plats B. Med med en sunkig kärra eller en fin bil med god kvalité och anor? Man kan göra samma jämförelse med t.ex. en kavaj från Ullared eller en från Ralph Laruen. Det är "samma produkter" men du betalar 50kr för en kavaj från Ullared när å andra sidan en kavaj från Ralph L kostar minst det tiodubbla. Du betalar alltså mkt för märket och livsstilen som märket förknippas med. Nu har jag dock dragit detta väldigt långt men jag tror ni förstår vart jag vill komma. De som har råd med en BMW för 500K betalar säkert 4k för en maskin som håller längre än vad bilen gör. Folk som riktigt bryr sig om sina bilar tror jag kommer att i allt mer utsträckning sluta lämna in bilen på ditecbehandlingar för 5K och göra jobbet själva. Det är inte svårt att hålla efter en bil om man börjar i tid. Så för två dictecbehandlingar kan man köpa en cyclo, trissor och medel som räcker i flera år och minst 30-50behandlingar.
bustorp
Porta:
Jag har också haft Cyclon och tycker inte att den försvarar sitt pris.

Spinner vidare lite på ditt exempel:
De som inte betalar mer än tiondelen(50 000) för sin bil kan köpa en Rusta för tiondelen (400) och få samma resultat vad gäller arbete med maskinen. Vem vet, den maskinen kanske också överlever bilen. Eller hur? ;=)
Ett proffs polerar en bil lika bra med en Cyclo som med en kopia. Det gör säkert amatören också.
Är det någon som ser vart jag vill komma?
Finns ingen anledning att köpa proffsmaskiner till sin egen bil när man jobbar lika bra med kopiorna. Det är ju resultatet som räknas. De som kört mycket med båda typerna har förstått att man får mer för pengarna med en kopia än med original. Köp bättre lackskydd för resten av pengarna istället........

Länk
porta
Jag förstår vart du vill komma men du verkar inte förstå mitt resonemang om att folk betalar för kvalité och livsstil. Kavjen för 50kr kan man ha på sig men folk väljer ändå att betala 5-10000kr för en kavaj. Varför? Resultatet är ändå en kavaj. Mina tester har visat att kavajen för 50kr är billigare än den för 10000kr. Varför köper folk ändå den dyrare? Kavaj som kavaj? Vaz eller BMW? Oxfilé med kantarellrisotto eller trafikdödad räv och stuvade makaroner?
bustorp
Alla har inte råd att betala för den livsstilen dom kanske vill ha eller anser sig inte vilja kasta ut pengar s a s i onödan. Dom kanske vill lägga pengarna på något dom anser viktigare ex. boende, resor, stuga. Det handlar nog om att prioritera för dom flesta människor, tror jag.

Själv prioriterade jag t.ex bort min Cyclo mot ett par Rusta som för mig fyller samma funktion och har nu x tusen kronor över att lägga på annat, samtidigt som jag kan polera som tidigare med samma resultat.
Jag har också prioriterat bort den bilen jag ville haft gentemot den jag har, och precis som du säger så tar den mig från A till B fast utan att kosta en spänn i värdeminskning. Jag kör bara 600 mil/år så det är onödigt att åka E36 T. Nu kan jag äta oxfilé när jag vill för värdeminskningen jag hade haft på E36:an. Och en fräsch E28 är inte fy skam att åka till jobbet med.

Hade jag däremot levt på rekond så hade jag kanske resonerat annorlunda. Men som hobby så blir det lägre prio, helt klart. Kunnandet är ändå den viktigaste faktorn inom hantverk.

Länk
porta
Du förstår tydligen inte vad jag vill komma fram till? En del handlar på Ullared och andra på NK i sthlm. Det är klart att det handlar om prioritering och pengar. Det gör det för alla mer eller mindre. men nu är det faktiskt så här att människor är beredd att betala för produkter med god kvalité samt en bra slant bara för att det skall stå ett visst märke på bilen/skjortan osv. Även om jag vet att du inte kysser några märken i röven, men varför tror du folk betalar 500K för en BMW när man kan köpa en hyundai atos för en tiondel av priset? Den gör ju samma jobb? För att de har råd och att de vill ha produkter med kvalité, en produkt som speglar ens livsstil mm. Till sist så håller jag med dig om att det är apan bakom maskinen som gör skillnaden.
Porta: Din jämförelse är klart skev.

Du jämför med var man handlar, vad man bär för kläder osv.

Här handlar det om ett verkyg som får jobbet gjort. Resultatet blir detsamma.

Vill du nu blanda in kläder så gör vi det. Du köper en kavaj på Dressmann och en i en Hugo Boss affär.

Du provar att gå ut på krogen i din dressmann kavaj och konstaterar att du lyckas välta en söt blondin din billiga kavaj till trotts.

Nästa vecka provar du med Hugo Boss kavajen och du lyckas även denna gång välta en söt blondin.

Samma resultat, 2 olika verktyg.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
porta
Wendtan, jag drog detta till sin yttersta spets vilket du var nog vaksam att upptäcka ;-) jämförelsen med bilarna då, var den lika tokig? Känns som att tråden har spårat ut lite. Ska försöka styra den i rätt riktning igen. Ngn av de billigare maskinerna som har justerbart varvtal?
bustorp
Biltemas

Länk
bustorp
Å andra sidan så vet jag inte när man behöver använda det på en sådan maskin som inte avverkar så hårt. Verkar lite overkill. Jag kan inte minnas ett tillfälle när jag tänkte att det skulle behövas, förutom när man polerar mjuk plexi..........

Länk
Jag hade tur eller otur att få köpa en beg Cyclo maskin av en recondare som la av med sin verksamhet och har även köpt en "pirat"maskin och jag som extremamatör i ämnet märker ingen skillnad i resultatet på mitt polerande.
Det enda är att den billigare låter mycket vassare som en astrimmad moppe:) Jag skulle vilja prova en stor enkelpolermaskin som diskuteras i en annan tråd för att se om den är skonsammare mot mina dåliga axlar.
bustorp
Resultatet blir det ingen skillnad på. Det är samma effekt, ungefär samma varvtal och samma stl. på trissor. Ingen kan påstå att det blir bättre med en Cyclo.
Däremot så låter Rustan lite mer, troligen beroende på sitt plastchassi o ev. att dreven inte är lika infettade som originalets.
Det stör dock inte när man kör musik i lurarna med Rustan som min Cyclo gjorde.
Den var inte avstörd som Rustan, något man tycker skulle vara önskvärt för nästan 6 papp. Jag kör helst ingen av dom utan lurar............

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.