AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.085

Stämmer dessa förbrukningssiffror på E36 M3?

Mo
420
Mocke
330 CI M-PktII -02
M3 3.0
9,7 liter/100 km vid blandad körning
12 liter/100 km vid stadskörning
6,9 liter/100 km vid landsvägskörning

M3 3.2
11 liter/100 km vid blandad körning
16,9 liter/100 km vid stadskörning
7,5 liter/100 km vid landsvägskörning

Jag undar då, hur kan en nyare motor dra 40% mer i stan, när båda bilaran väger lika mycket?

Drar 3.2-an verkligen så mycket soppa eller???
Du bör nog ta de där siffrorna med en nypa salt.. jag ligger då inte på 0.97 iaf.. Och om man ska ner på 0.69 så lär man inte köra fortare än 60-70?
Fl
406
Flisan
BMW M3 Coupe -93B
Det stämmer inget vidare,

Min drar vid landsvägskörning, visserligen snabb och inspirerad sådan ca. 0.91 l/mil.

Blandat har den dragit ca 1.25 l/mil tidigare men detta har av någon anledning ökat till 1,5 l/mil nu, troligen för att jag kör mer i och runt stan nu än tidigare. Kan även vara något problem med den men vet ej ännu.

Jag har alltså en M3 3.0

mvh/Flisan
Visa användare
1.274
1BJÖRN
X5 -07 Sportpaket samt Aerodynamikpaket
Porsche GT3
Jag har haft min M3 3.2 i ca 5 år och jag brukar ligga på ca 1,2 blandad körning och jag är glad för att köra fort.

Körde Hbg-Stockholm förra året i rask takt (ej idiot körning) på 0.91
så dom siffrorna du har hittat verkar inte funka i verkligheten.

Länk

Mo
420
Mocke
330 CI M-PktII -02
Tja

Det var här jag hittade info

Länk

Då stämmer det att 3.2-an drar ca 1.7 i stan, maffigt, men det får man ta antar jag.
hampe m3
måste säga att siffrorna stämer ganska bra, blandad utan idiot körning fast rätt mkt gas så drog min 3.0 a ca 1,37, långkörning i 110-120 0,73, fast om man ska få ner den under det det e riktigt svårt lykades få ner snitt förbrukningen under en lång tur till 0,71 o det va plågsamt påfrestande.

Måste säga att ja upplevde min m3 som ngt oerhört bensin snål, litte över littern vid konstant fart över 200, har bara haft en bil tidigare som va snålare, ja körde rätt offta ganska hårt o tyckte att ja aldrig behövde tanka, men ja har märkt att förbrukningen skiljer ngt enormt mellan olika vagnar.
min drar 1,5 / mil i snitt men då räknar jag med en del kallstarter som drar upp snittet... kör med rätt blandat.

M3 3,2

/// mstrutsen
Mo
420
Mocke
330 CI M-PktII -02
Tack grabbar för svarena, trodde att det skulle vara nåt sånt men ärligt talat så s.....iter jag i det, jag måste ha en endå, he he.
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Är inne på min andra 3.0:a nu, bägge är lite trimmade. Mappning/chip, system och filter.

Den förra gick på runt 1.3 bara stadskörning, ganska många kallstarter.
Om jag låg på motorväg i ca 140-160 drack den fan inte över litern alltså.

Nuvarande drack 1.3ca också vid bara stadskörning, sen nästa tank så körde jag kanske några 5mil intervaller också + stadskörning, då drack den 1.17l/mil.

Ska nu tillägga att jag kör rättså ordentligt ibland när det är lite trafik och bilen är varm.

MVH: Henrik

///M3
Ma
104
Mathias
Bmw 745 iA-02
Ford Mustang Mach 1 -03
Chevrolet Camaro Cab-95
Har en 3,2

1,7 i stan låter maffigt, d klart om man trär på gasen hela tiden så drar de en del, men det är ju inte så man skall utföra ett test, vid normal körning i stad så drar min ca 1,4.

På landsväg i 70 drar den 0,7-0,8. Blandad körning hamnar på 1,1-1,2.

Detta naturligtvis utan fullgaskörningar hela tiden.

Mvh Mathias
Mo
420
Mocke
330 CI M-PktII -02
Mathias

Jag tog bara värdena dem hade på länken som jag postade ovan.
Där står det 1.7 stadskörning, lät lite för mycket tyckte jag med, men det e ju endå så väldigt stor motor.
Med andra ord om man kör lungt/normalt i stan o i lite högre växel så borde man lätt komma under dem ciffrorna.
Ma
104
Mathias
Bmw 745 iA-02
Ford Mustang Mach 1 -03
Chevrolet Camaro Cab-95
okaj, ja, det kan nog skilja en del..
mA
510
mAnGe-9
Z3M Roadster Schnitzer
Hade en Tung M3 Cab me 19 tums fälgar å grejer förut! Nu har jag en Z3 M Roadster och den drar konstigt nog snäppet mer=) Sjukt!
Ma
104
Mathias
Bmw 745 iA-02
Ford Mustang Mach 1 -03
Chevrolet Camaro Cab-95
kanske för att du bara har 5 vxl i z3'an? eller det kanske inte var en 3,2 du hade som cab..? eller så har du tyngre högerfot nuförtiden.... ;);)
mA
510
mAnGe-9
Z3M Roadster Schnitzer
Nej det var en 3,0 ja hade som M3 Cab! men endå det är konstigt även om denna motor ä snäppet större! det är ju en mindre bil ju!
Ligger oftast runt 0.8 vid lång körning. Precis över en liter milen vid blandad körning.
Har aldrig mätt hur mycket den drar i stan (inte så mycket stad att åka i kanske:)) men ser sällan mer än 1.2liter i snitt på färddatorn vid "stads" trafik.
BM
207
BMWM_4ever
997 Turbo -07
530 XD M-Sport -07
Min 3.2 får jag inte över 1.5 hur jag än försöker. Skulle tro att vid snabbare landsvägskörning är 3.2 snålare än 3.0 pga 6:e växeln. kör en sträcka på 50 mil, med mkt snabbt tempo (150-180) med många fullgasomkörningar, då tog bilen 1.09l/mil. 3 pers i bilen och fullt i skuffen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.