AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.298

Vad är det för skillnad mellan NGK BP5ES & NGK VL8?

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Försökte hitta ngt vettigt svar på NGK:s hemsida men det gick inte så bra.

Är det någon som vet vad som skiljer V-Line stift från vanliga NGK stift?

___
Läs begagnatguiden!
Länk
parolof
V-Power spark plugs are a patented design by NGK to improve ignitability and reduce quenching. Ignitability is improved by the V-groove cut in the center electrode parallel to the ground electrode, this directs the spark to to the edge of the center electrode thus exposing it to more of the air/fuel mixture. Quenching is reduced in much the same manner, drawing the spark to the edge of the center and ground electrodes reduces the surface area available to quench the spark. See quenching for more info.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Har läst det också på deras sida, men Vpower stift har en beteckning som ser ut som BP5EY där det sista "Y" bokstaven indikerar att det är ett V-power stift.

Det finns två stift som rekomenderas till M10 BP5ES (standrad) samt V-line stiftet VL8.

Kan inte hitta ngn informtion om VL8 och säljarna på Micro kunde inte säga vad skillnaden var.

___
Läs begagnatguiden!
Länk
parolof
är det inte att V stiften har en skåra i elektroden som ska exponera gnistan bättre, som det stå i texten, eller menar du någon annat??
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Vpower stift och VLine stift är inte samma sak.

___
Läs begagnatguiden!
Länk
parolof
I USA heter dom Vpower, i England V_Grooved, I Tyskland VLine, i Sverige tydligen också VLine
Paap Reeder
... bäst är att ringa till KG Knutsson.
Dom har en bra tändstiftsexpert.

MVH /// Paap R
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Vanliga stift till min bil heter: NGK BP5ES
Vpower motsvarigheten till stiftet ovan: NGK BP5EY
VLine stift till min bil heter: NGK VL8

Om det är så som paralof säger så varför har Vpower stiften och Vline stiften olika beteckningar?

Jag gjorde som Paap föreslog och mailade till KG Knutsson, och jag fick ett mail av dem idag:

Hej

Skillnaden är förpacknings storlek VL-stiften är 4-pack

Med vänliga hälsningar

[Nam Efternamn]

Innesäljare

Tel: 08-92 30 00

Fax: 08-59 49 59 70

KG Knutsson AB, Handelsdivisionen

Enligt mekonomens internet sida säljs NGK VL8 stift för 31 kr/st, där står inget om 4-pack.

___
Läs begagnatguiden!
Länk
parolof
det som jag skrev om olika namn kommer från ngk's websidor, Länk bara att läsa innantill
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.