|
|
|
|---|---|
| kan någon tipsa? jag har idag servat bilen och bytt lock o rotor bensinfilter stift olja+filter justerat ventiler +rengjort gasspjäll.och håller man jämn gas typ 2000 varv så går den upp i varv till 2200-2300rpm sen ner igen och så håller den på jag blir inte klok på bilen och på tomgången dör den ibland kan det vara sis ventilen jag har inget insugsläck och inget oljeläck snälla hjälp | |
|
Kan vara luftmängdmätaren,BMW kan koppla upp den i ett occilloskåp o därigenom se om "stålbygeln" inne i mätaren har kontakt hela luftspjällets rörelse. Prova går ju iaf. Förresten sis ventilen vad är det? Mvh Janne. |
|
| har även kollat co halt 0,8 hc halt 17 opluggat men när jag pluggar pulsair ventilerna så går co halt ner till 0,1 ska det va så? det ska väl va tvärt om??????????? sis ventil=luftreglerslid även kallad tomgångs ventil jag tror det finns fler ord för den ska kolla upp luftmgdmätaren i morgon tack för tipset | |
|
hade samma problem med en bmw en gång i tiden det var tillsatsluftsliden det är förmodligen samma som sis ventilen det är den som styr tomgången Jag bytte den sen funnkade allt som det ska GASAR TILL DET RASAR |
|
|
Hc halten på 17 verkar lite väl låg. Det tyder väl på "superjustering" av ventilerna!! Jag brukar hamna på ca 100 efter en dylik operation. Och som du säger det verkar lite skumt med att co halten går ned när du pluggar puls-air ventilerna.. Jag har tyvärr inget svar på det fenomenet. Kan som du säger vara någonting skumt med tomgångsregleringen. Om du provar varva upp motorn lite grann går inte varvet ned då på tomgångsvarv direkt när du släpper gasen???? Kanske är mera troligt att det är tomgångsreglermotorn ju mer jag funderar på ditt problem.... I och med att bilen bara "dör" plötsligt. Mvh Janne. |
|
| jag gjorde rent tomgångsventilen då försvann problemet med att den dog men inte co halt problemet så jag mätte upp luftmassemätaren och den lirade som den skulle men jag märkte att den kärvade så den inte stängde helt då fixade jag det med lite fint sandpapper sen fick jag co halt på 4,7% pluggat så det va bara att justera ner till 1,4 nu går den klockrent tack för tipset janne T | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.