|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
-:BeeMWe:- |
Är det lagligt med snutradio? |
|
Allt som sänds på Radio är lagligt att lyssna på men man får inte föra det vidare har jag för mig. fyrhjulsdrift är roligast! |
|
|
Mr-speed:Mekonomen har öppet till 18:00 måndag-fredag,kommer inte ihåg vad den kostade. Var inte speciellt dyrt iaf. Mvh:Roger |
|
| Tro mig deras polisradio antenner e inte mycket bättre än en vanlig antenn.. | |
| Ang. lagligeten. Du får ha den i bilen, men du får inte lyssna på den när du kör, samt att du inte får föra det du hör vidare. Så förklarade konstapel Blå det för mig. | |
|
Inte lyssna när man kör? Han skämtade! Om min bilradio tar in en taxi eller polisradio pga att jag befinner mig några meter från deras sändare (radion blir överstyrd), skulle jag kasta mig på avstängningen då? Radiolagen säger (förenklat): Man får lyssna på allt man ta emot, man får inte föra uppgifterna vidare. Vi har alltid haft dessa regler i Sverige, numera även inom EU. FP |
|
| m3efl:En bekant bytte till en antenn för polisradio från en vanlig..vart stor skillnad för han iaf. | |
| Vad han menade var nog att man inte som privatperson får åka och "spana" med hjälp av polisradion. Om du förstår vad jag menar. Skulle du råka få in polis frekvenser, så är ju inte det olagligt. | |
|
Har sen ett tag tillbaka köpt mig en antenn (avsedd för scanners) på Mds i lule, och de vart stooor skillnad. Men ja undrar om en antenn förstärkare skulle göra nån skillnad eller är det bara så att dom snackar inte ett skit här uppe. Har fått in ambulans å taxi hör man ju ständigt men just farbror duktig har ja en känsla av att ja inte hört speciellt mycket. Var förra helgen i boden å i lule å där hörde man dom då betydligt mer än här. Nån som vet vars man kan tänkas köpa en antennförstärkare Mvh Mr-speed go for 540 manuell |
|
|
Problemet med antennförstärkare (när man redan har en "normal" antenn) är överstyrning och försämrat signal/brusförhållande i scannern. Dvs den spelar P3 osv när man kommer nån mil från en sändarmast för rundradio. En bra antenn och radio räcker gott, blanka knappen pratar kanske inte så mycket nu för tiden, det stämmer nog överlag. Mera GSM osv. FP |
|
|
Jag vet att man håller på att ta fram (långt framskridet) ett gemensamt radiosystem för polis, räddningstjänst etc. som är krypterat. Detta för att man inte skall kunna lyssna på vad de säger. Frågan är bara när det nu kommer eftersom vi befinner oss i penningbristens tidevarv. Men det är nog bara en tidsfråga. Mvh |
|
|
Lite länk förslag där man kan hitta antenner o dyl. Länk Länk Länk |
|
|
Det nya systemet (Tetra) är bara i sin linda. Andra länder kör en del, men som sagt här hemma är det lite kassabrist mm. Ett par testsystem har körts, på Gotland bl.a. men total övergång lär dröja. Ang, avlyssning mm: Det går att knäcka det mesta i krypteringsväg, även GSM, Tetra osv. Allt är en fråga om pengar, se t.ex på de "oerhört säkra" systemen på programkort för satellitmottagare. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.