AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.154

polisradio

Sida 1 av 2
undrar om nån kan ge mig nån sida där de finns frekvenser till polisen å d.y.l från piteå och nån sida där de finns bruksanvisning till en Dls 160 Hjälp mig nån nu =))

An
282
Andy
325ix Touring -07
328i Sedan M-optik -96
Kolla här!

Länk

/Andy , 525tds-92, 325tds-94, 328i-96.
Jo
189
Jonny78
523i -99
Kolla på www.dls.se klicka på support och läs under Dockument service. Där hittar du både bruksanvisningar och frekveslistor i PDF format.
Bara att skriva ut och häfta ihop. Så fick jag tag i b.anvisningar till både min 160 och 200.
m3
972
m3efl
Murcielago -03
F430 spider -06
M5 -05
Själv kör jag med dls direct2.. finns ingen bättre.

"See you at the Rödljus"
Länk
m3efl:
Ska vi slå vad?

FP
Jo
189
Jonny78
523i -99
_Mr-speed_
Eftersom instrument panelen är ganska lika i både din och min bil, var har du tänkt att placera polisradion? Eller du kanske åker utan stereo? Hör gärna av dig om tips.
Kolla även: www.Kjell.com tror det finns även situationskoder där...
Jonny 78
Ja har min i hanskfacket & högtalarn har ja dragit upp på ett snyggt sätt oxå har ja köpt mig en glassantenn som ja har på vindrutan (funkar skit bra) men ja tror ändå att antennen e för svag nån som har nå bra tips där de går att handla bra antenner för rutmontering

MvH Mr-speed

Vilken typ av antenn är det? Kanske du menar en för GSM, då det inte existerar så mycket i glasantennväg för andra frekvenser.
Jag har tagit in en som påstås funka från USA, skall snart testa denna på bakrutan.
Har kört med med en dipol på bakrutans innerkant, samt testat med liten magnetpinne på bakluckan. Resultatet är dåligt, jämfört med riktig antenn.

FP
Ja köpte en vanlig radioantenn å ja sa till dom där ja köpte va ja skulle ha den å dom sa att den skulle vara okei. Så ja vet inte vem ja ska tro på =) MvH Mr-speed

Jo
189
Jonny78
523i -99
Jo, antenn kabeln är ju samma som till vilken radio som helst. Men undrar om inte antenn sprötet ska vara nått annat. Har väll nått med mhz eller nått att göra?
Åkte saab 900s ett tag. (perfekt med två radio platser..) Använde då vanlig antenn hela vägen. Funkade perfekt.
Antenner kan vi köra en lång tråd på...
Sprötet bör vara en kvarts våglängd långt på den frekvens man lyssnar på. Så det blir alltså oftast en kompromiss, i synnerhet med bredbandsscanners.
Längden räknar man ut med en formel, på 79 Mhz blir sprötet c:a 90cm, på 410 Mhz blir det c:a 14cm (något förenklat, andra faktorer, diameter t.ex påverkar lite också).
Ett spröt för FM (88-109 Mhz) brukar klippas till c:a
80cm. Aktiva antenner och div förkortningsspolar kan ge andra sprötlängder. Kabeln för polisradio är alltid 50 ohm koax, till bilradion förekommer både 50, 75 och 130 ohm koax.
Den s.k. DLS-antennen (c:a 75cm med en spole strax under mitten) marknadsfördes som en 79/410 Mhz-antenn för just t.ex DLS 160 och DLS 200. I själva verket är detta en oklippt kolinjär antenn för NMT 450, dvs den är avstämd för runt 400 Mhz. Den funkar även på 79 Mhz, men klart sämre än en ren 1/4-vågspinne för denna frekvens. Hänger ni me?
I fallet glasantenner är det själva fästet, dvs de två plattorna som klistras på rutan som är kritiskt.
Det förekommer både kapacitiv och induktiv överföring med mer eller mindre förluster. Oftast är överföringen avstämd till t.ex 900 och 1800 Mhz GSM-frekvenser, och då funkar det mycket dåligt på andra frekvenser, särskilt låga (t.ex 79 Mhz).
Ev delning med bilstereons antenn till scannern innebär en kompromiss och förluster, men kör man i områden med bra signalstyrka så märker man kanske inte så mycket, då funkar det mesta.

FP
Jo
189
Jonny78
523i -99
Oj. det var ingående och lärorikt. Då hadde jag lite rätt med mhz iaf. Tack för att du redde ut denna fråga...
Oj....tackar för allas svar och synpunkter. Men e de nån som har nån anning om vars man kan hitta en sån där antenn som Folke beskriver. De skulle ju vara rolit om man fick in nå annat än taxi iallafall =) MvH Mr-speed

An
282
Andy
325ix Touring -07
328i Sedan M-optik -96
För att jag skulle få exakt avstämmning så räknade jag ut exakta längden och förlängde en bilradioantenn.
Använde mig av RG59 lågförlust.
Stämde av den på 79Mhz(410Mhz används inte uppe i värmland).
Har igentligen ingen betydelse alls vid mottagning men jag är lite petig av mig. Sändning däremot är längden på antennen kritisk.

/Andy , 525tds-92, 325tds-94, 328i-96.
m3
972
m3efl
Murcielago -03
F430 spider -06
M5 -05
Folke..
Vi kan slå vad om en potatis..hehe
Vad använder du för scanner??
Är de nån som nån vet vars dom säljer bra antenner till bra priser. Tack för alla svar dom uppskattas =)

Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
Mekonomen har speciella antenner för polisradio..iaf här i luleå.

Mvh:Roger
f-n va perfekt ja ska till lule på måndag å handla. Måste dit då. När stänger dom och ja undrar om du har nåra prisuppgifter =) MvH Mr-speed

Andy: Tänk på att RG59 inte är lågförlust utan en "normal" 75 ohm koaxialkabel. Scannern har 50 ohm på ingången, du får räkna med lite missanpassning.
Sprötlängd och övriga parametrar är lika viktiga på RX som TX, men naturligtvis lite beroende på vilka krav man har. I fallet med sändare finns dock risk för skador och haverier på slutsteg mm vid missanpassning.

m3efl: Just nu kör jag också med en Direct II (med den "riktiga" radiodelen) och är inte precis imponerad (du kan se installationen i takpanelen på mekarsidan). Trots högst medioker antenn så blir den överstyrd när man kommer i närheten av en FM-rundradiosändare. Det bästa jag testat hittills i mellan/övre prisklassen är AOR AR3000.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.