AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.029

Hur accelerera så fort som möjligt?

he
28
heek
523i Sedan -98 (E39)
Hejsan hej!

Jag har en BMW 523i -98 (E39) och nu undrar jag hur man bär sig åt för att accelerera fortast möjligt t.ex. 0 - 100 km/h?

Ska man alltid växla där rödmarkeringen börjar, eller "tappar" motorn kraft i det varvtalsområdet? Är det bättre att växla t.ex. vid 4000 varv istället?

Beror det på vridmoments/effektkurvan, dvs när "maximal effekt och vridmoment" kommer? T.ex. om maximal effekt kommer vid 4.700 varv, ska man växla då när man är vid 4.700 varv för bästa prestanda?

En löjlig fråga kanske men det gäller ju att kunna använda sin nöjesmaskin rätt! =)

Tacksam för svar!
/// Henke
Visa användare
933
Cosmos
BMW 520i -86
Du ska växla så att du hamnar på 4700 varv!!!

//Cosmos
E28 Registret # 160
o/_______\o
(Oo=00=oO)
[]=****=[]
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Du skall växla precis innan du slår i varvtalsregulatorn, så gott som alla BMWs är växlade på ett sätt så att det ger bästa accelerationen.

he
28
heek
523i Sedan -98 (E39)
Hej igen!

Nu blir jag lite förundrad, för nu har jag fått två inlägg som motsäger varandra. Den ena säger att jag ska växla där motorn har sin maximala effekt vid ett visst varvtal, den andre säger att man ska växla innan varvtalsregulatorn.
Nu blir det svårt! Vem har rätt? Eller har båda rätt men på olika sätt? Vad vet jag?

MVH
Henke
Gu
80
Gum
320 Touring -05
smiska den till strax innan varv stoppet
Det finns ingen anledning att varva motorn i det röda fältet. Detta eftersom motorns maximala effekt återfinns tidigare. Om du växlar då motorn uppnått full effekt kommer du rent teoretiskt att få högst prestanda. Vid uppväxlingen kommer motorn hamna närmre vridmomenttoppen än om du låtit den varva ur helt och hållet.
Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Tolkar det som så att cosmos menar att du ska dra den så högt att då du petar i nästa växel hamnar du på 4700rpm. Vet inte hur detta fungerar i verkligheten dvs hur långt du ska dra innan du ska växla. På min 323 har jag effekt mellan 3500 och ca 6000 så då jag vill utnyttja den max drar jag den till 6000 innan jag skickar i nästa växel. Kan vara lite individuellt mellan varje bil men det är bara ut o prova....

MVH David Öfverdahl-Forslöf
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Alltså för att göra detta solklart! ;)

Egentligen skall man växla så man får maximal yta under effektkurvan i ett effektdiagram. Du kan förutsätta att BMWs ingenjörer har lagt varvtalsstoppet så du kommer så nära denna optimala situation som möjligt om du växlar precis innan varvtalsstoppet går i.

Om nu maxeffekt låg vid 4700 skulle varvalsstoppet ligga över detta varvtal så att man hamnar på ett varvtal innan 4700 som under den tid då man accelerar på en given växel kommer nära den optimala situationen med maximal yta under effektkurvan.

Solklart va? ;)
St
1.089
Stente
För tillfället ute ur BMW-träsket.
Det är väl bara att kolla fabriksuppgifter vid vilket varvtal maxvrid uppnås, förutsatt fabriksmaskin!?
Vridmoments spelar ingen roll. Effekt(hk) gör!
Vrid är en variabel för att beräkna effekt.

Jag håller med de som säger att man skall växla precis före varvstoppet.
Hmmm, när man ska axa snabbt, skall man inte börja vid maxvrid ( i mitt fall 350Nm/3250rpm) och sedan dra ur växeln till effekttoppen ( max-hk) i mitt fall 321hk/7400rpm.... ??? så har iaf jag gjort, och än har ingen hängt av mig på torr asfalt.... Men så finns det ju en hel del bilar där ute jag inte raceat mot : ) ..barnsligt men kul...... MVH

Philip
^LS^
Ett tips är att det är bra med hög luftfuktighet.

Nåt annat jag har problem med är att hitta rätt
varvtal i start ögonblicket. Kanske vartalet runt
vridmoments toppen är bra? Övning kanske är ett 3:e
tips. :)

För övrigt brukar jag aldrig varva mer än 800-1000 varv
innan varvrtoppet. Sällan iaf. Tror det tar tar lite
stryk på motorn.

/Mvh

=-------------------------=
Fullgasväxling, javisst!
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Varför inte bara prova dig fram?

Jeppe
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
^LS^,

Du vill inte varva till mer än 800-1000 innan varvstopp men du fullgasväxlar, gissa vad bilen tar mest stryk av? ;)

Varvtalsstoppet ligger ju på ett varv som INTE är skadligt för motorn.
^LS^
Tjo
johann:
Pja..Fullgasväxling är mer *host* "image" :P

Fullgasväxling, javisst!
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Tjenare.

Jag varvar upp motorn till ca 3500 varv och ger sen järnet till strax under varvstoppet. Så gör nog de flesta som jag sett köra.

/Edvard
BMW CS # 4503
3500rpm har jag med testat, problemet är bara att med sommardäcken så börjar bilen hoppa.....
4000rpm så ökar hjulspinnet, det sjunker efterhand (tar inte så lång tid) och man drar till varvstoppet. Då hoppar iallafall inte bilen.

Mvh
Patrik 325i -92
mi
525
mikren-6
Alpina B10 3.3 Touring -01
För att få optimal tid på 0-100 gäller det att ha så få växlingar som möjligt, växlingar tar mycket tid när man pratar om tiondelar i acc. Genom att dra bilen till rödmarkering på tvåan så slipper man ytterligare en växling innan bilen når 100 km/h. De flesta nyare bilar klarar 100 km/h på tvåan. Växlar man vid 4700 varv så har du treans växel i vid 100, gör säkert 1 sekunds skillnad i 0-100.

Micke
sebbe_bmw
Blir det ngn skillnad i tid om man växlar själv i steptronic mode...???
Annars är det ju bara trycka ner och hålla så att säga...
mi
422
mickqe
Bmw 330D -2008
Bmw 325IA Cab -92
Ford Mustang mach 1 -1970
Bmw M3 e46 smg cab -02
När du drar iväg på ettan ska du ha 17% hjulspinn.. (har jag läst mig till)men vem f-n vet när det är det??
Det kanske inte hörde hit men....
sebbe_bmw
Asså...det kanske är lite svårt att veta ..men visst... DSC lampan lyser ju upp till 50 iaf... så kanske går bättre utan den

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.