AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.370

Steptronic låda, bra / dåligt ?

Hej alla,

Är på jakt efter en e46 323-330 och har lite frågor angående steptronic lådan.
Har själv inte testat en automat och är väl inte rikigt vad jag letar efter, vill gärna "veva" lite :-)

Frågan jag har är om steptronic-lådan är bra. Har hittat ett par objekt som kan vara intresanta men tyvärr för egen del automatlåda.
Om steptronic lådan är bra, misstänker att den har sekvensiel-växling om man vill ?

Helt newbie på BMW.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Funkar utmärk,men egentligen aldrig nått man använder, däremot sportläget har man ibland nytta av. dvs steptronic är ett onödigt påhitt egentligen.
ja det liknas vid sekvensielväxling, tror jag använde det 5 ggr på 4 år bara för att se om det funkade.

///MVH Hasso
Länk
Låter ju iof trevligt ;-)

Är den snabb på att växla ?
Är ju inte så roligt om man väljer att köra "manuellt" och det är fördröjning på växlingen.

Sen är det väl som du säger att till vardags så kör man automat.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

BMW's steptronic är snabbare än t ex Volvos Geartronic när det gäller uppväxling och det är ju där du kan få en viss fördröjning. Nedväxling är snabbt på båda bilarna. Jag upplever också att lådan i min 530 -02 är snabbare än den jag hade i min 540 -00 så förmodligen sker det en ständig förbättring av tekniken.

Som Hasso säger så är det inte så ofta man använder den men ibland är det kul. I automatläge så växlar den underbart mjukt. Hitta en bil att prova så du kan bilda din egen uppfattning.

___
//Ulf
Jo man får väl försöka testa en likvärdig bil.

Är det samma låda i 3-serien som i 5-serien, i motsvarande årsmodel ?
Om man nu inte skulle hitta en 3-serie med just en sådan låda.
Ca
557
Carl 123
330 cab -01
116 -06
Hej!

Jag åker nu 330 och detta är min första bil med automat. Jag har bara positiva erfarenheter och efter ett tag undrar man faktiskt varför man har suttit och handväxlat i alla år...

Det tar några dagar innan man riktigt blir nära kompis med lådan, för att lära sig exakt i vilka varv och hastigheter den växlar och hur hårt man skall trycka med foten.

Med sportläget i blir det nästan en annan bil... Den ligger mer beredd på lite lägre växel och det är faktiskt riktig kul.

Mycket bra grejjer!!

Carl
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.