|
|
|
|---|---|
|
Hej alla, Är på jakt efter en e46 323-330 och har lite frågor angående steptronic lådan. Har själv inte testat en automat och är väl inte rikigt vad jag letar efter, vill gärna "veva" lite :-) Frågan jag har är om steptronic-lådan är bra. Har hittat ett par objekt som kan vara intresanta men tyvärr för egen del automatlåda. Om steptronic lådan är bra, misstänker att den har sekvensiel-växling om man vill ? Helt newbie på BMW. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Funkar utmärk,men egentligen aldrig nått man använder, däremot sportläget har man ibland nytta av. dvs steptronic är ett onödigt påhitt egentligen. ja det liknas vid sekvensielväxling, tror jag använde det 5 ggr på 4 år bara för att se om det funkade. ///MVH Hasso Länk |
|
Låter ju iof trevligt ;-) Är den snabb på att växla ? Är ju inte så roligt om man väljer att köra "manuellt" och det är fördröjning på växlingen. Sen är det väl som du säger att till vardags så kör man automat. |
|
|
BMW's steptronic är snabbare än t ex Volvos Geartronic när det gäller uppväxling och det är ju där du kan få en viss fördröjning. Nedväxling är snabbt på båda bilarna. Jag upplever också att lådan i min 530 -02 är snabbare än den jag hade i min 540 -00 så förmodligen sker det en ständig förbättring av tekniken. Som Hasso säger så är det inte så ofta man använder den men ibland är det kul. I automatläge så växlar den underbart mjukt. Hitta en bil att prova så du kan bilda din egen uppfattning. ___ //Ulf |
|
|
Jo man får väl försöka testa en likvärdig bil. Är det samma låda i 3-serien som i 5-serien, i motsvarande årsmodel ? Om man nu inte skulle hitta en 3-serie med just en sådan låda. |
|
|
Hej! Jag åker nu 330 och detta är min första bil med automat. Jag har bara positiva erfarenheter och efter ett tag undrar man faktiskt varför man har suttit och handväxlat i alla år... Det tar några dagar innan man riktigt blir nära kompis med lådan, för att lära sig exakt i vilka varv och hastigheter den växlar och hur hårt man skall trycka med foten. Med sportläget i blir det nästan en annan bil... Den ligger mer beredd på lite lägre växel och det är faktiskt riktig kul. Mycket bra grejjer!! Carl |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.